Hur ofta är "normalt" att vara sjuk?
Hur ofta anser du att det är "normalt" att vara sjuk? Om man är småbarnsförälder och bara räknar egna sjukdomsdagar per år, vad tycker du då är normalt?
Hur ofta anser du att det är "normalt" att vara sjuk? Om man är småbarnsförälder och bara räknar egna sjukdomsdagar per år, vad tycker du då är normalt?
dagar är väl svårt och säga...och det är ju så individuellt det där...min man är ALDRIG sjuk....knappt en gång om året..jag är sjuk cirka tio gånger om året...alltid något som spökar här....är jättekänslig...blir sonen sjuk så blir jag garanterat sjuk...för det mesta iallafall...
Det går nog inte att svara på, det är så olika. Beroende på hur sjuk man är så måste man kanske inte stanna hemma från jobbet heller.
Japp, visst är det individuellt, jag har väldigt dåligt immunförsvar och får nästan alltid barnens förkylningar värre och längre än dem.
På mitt jobb finns en idé att om man är sjuk (har sjukfrånvaro, alltså) fler än fyra gånger per år skall det upprättas en "rehabplan". Rehabplanen går dock bara ut på att man måste ha förstadagsintyg från läkare from den femte sjukfrånvaron. För mig är det nog tyvärr normalt med minst 5-6 sjukfrånvaroperioder och då får jag ändå gå till jobbet med lite feber i bland. Och åka till doktorn och berätta att jag är förkyld och få ett sjukintyg av honom eller henne. Dessutom jobbar jag som sjuksköterska med folk som har lite nedsatt immunförsvar, så situationen är inte idealisk precis.
För min del är det normalt med mycket sjukfrånvaro från jobbet,tyvärr. Har astma och är extremt känslig för infektioner och en vanlig förkylning däckar mig totalt...får alltid feber och blir helt väck och är då ännu känsligare än vanligt i min astma....Min arbetsgivare är inte alls förstående, eller rättare sagt min närmsta chef fattar nada...Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag (och företagshälsovården!) har förklarat detta för honom: jag har astma och JA, det är kroniskt så NEJ det är inget som kommer botas eller förbättras dramatiskt OAVSETT hur "rätt" jag än gör med mediciner och livsstil....Suck!
Innan jag fick barn var jag hemma 1 gång om året... Under 2009, kräksjuka 4 ggr, 1 halsfluss, samt totalt 2 v med feber...
Tidigare någon gång/år, nu efter jag fått en tarmsjukdom och mediciner, hur ofta som helst.
Nog ganska individuellt. Jag jobbar i förskola och är sjuk ungefär 2-3 gånger om året. Men så nyser barn mig rätt i ansiktet varje dag.....jag sitter med sjuka barn i knät då föräldrarna har lämnat dem på förskola även om de är sjuka, fullproppade av alvedon. Men nu var det länge sedan! Tar alltid influensaspruta, annars kan jag räkna med att få influensan som en liten present....
Tja som icke småbarnsförälder, ca 4 ggr om året. Och då innebär det lätta förkylningar när man på sin höjd stannar hemma någon dag från jobbet. Hur det blir som småbarnsförälder vet jag inte.
högst individuellt.
jag har inga barn och ett suveränt immunförsvar, så jag svarar 'aldrig', men det stämmer ju inte riktigt.
jag blir sjuk, småförkyld etc, men väldigt sällan däckad.
har varit hemma från jobbet 2 dagar totalt på 7, 5 år.
Innan jag hade barn var jag väl sjuk 1-2 gånger per år. Förra året blev det 4 förkylningar på 4 månader, januari-maj. Hoppas det blir bättre i år. Har precis haft den första förkylningen.
Väldigt intressant! Hade diskussion angående detta med min make igår, därav frågan Det är dock väldigt konstigt att så många arbetsgivare inte är förstående. Om dom visste vad sjuknärvaro kostar företagen så skulle nog förståelsen öka en aning...
Min man är typ aldrig sjuk. Men den här gången åkte han på influensan. Han tycker dock att han ska gå till jobbet ändå trots 40 graders feber och värk i hela kroppen. Inte så smart. Jag å andra sidan är sjuk OFTA, får allt våra barn får.... Ingen rättvisa där inte!
Som småbarnsförälder så har jag kanske 1-3 sjukdagar per varannat år.
Innan jag fick barn så var jag typ aldrig sjuk.
Fler än 10 tillfällen under ett år brukar räknas som upprepad korttidsfrånvaro.