gravidförsäkring
Har ni gravidförsäkring? Står i valet o kvalet om jag ska skaffa en...
Har ni gravidförsäkring? Står i valet o kvalet om jag ska skaffa en...
Menar MammaBarn försäkringen...
du måste ju få göra som du vill.. =)
men min erfarenhet är att försäkringar är alltid bra. om inte mina föräldrar hade garderat sig med försäkringar så hade jag inte kunnat leva ett drägligt liv idag..
jag ska teckna på skandia.. och den man tecknar från v10 har en livförsäkring som gäller från v26 tills barnet är 6månader.. tänk om barnet är sjukt och behöver mycke vård den första tiden.. eller om man själv behöver det.. då har man det betalt och behöver inte oroa sig för pengarna iaf.. även om dom inte betyder mycke så är det alltid ett orosmoment som man helt vill slippa..
så ser jag på saken.. =) om du vill titta själv.. www.skandia.se/barn
Pingla med åsikt: håller med dig här lite....
Knådd till våren: jo det gäller nog att kolla upp allt..usch vad svårt..kanske bättre att ringa o prata med nån ordentligt...
ZeZZa : gratis? kollar in deras sida nu..o då verkar den kosta 950 kr för mig..
Jag har trygg hansas försäkringar. Känns bra. Den gäller från vecka 26 och fram tills att barnet är 6 månader. Ersättning för förlossningskomplikationer, medfödda fel, om något händer mig mm.
Pumah: jo det är ju bra med försäkringar..har självklart en barnförsäkring till min 8-åriga son, men då fanns inga mammabarn försäkringar..kollade på skandia nu..den mammabarnförsäkringen verkade ju inte vara nåt att ha..den gav bara ersättnig om barnet avlider under grav. Inte vid komplikationer o sånt...då var man ju tvungen o ta en annan försäkring..o den måste ju vara som en vanlig barnförsäkring, som vi ändå hade tänkt skaffa när barnet är fött...
De som skiljer dessa försäkringar från andra är att barnet är försäkrat redan i magen. En livförsäkring gäller ju bara den som tecknat den (mamman?)
Det finns idag bara två bolag som erbjuder det: Trygghansa och Skandia. (När jag tecknade fanns endast Trygghansa så det kanske kommer fler)
Det som är bra är att man både kan få ersättning vid svårare graviditetskomplikationer samt vid sjukhusvistelser vid födsel (t.ex. pga stor blodförlust). Varje extra dygn man stannar får man ett belopp. Därför är det vanligt att blivande tvillingföräldrar tecknar försäkringen då de ofta stannar fler dagar.
Det är lätt att tänka att pengarna inte betyder något om barnet avlider (självklart är det en droppe i havet mot vad man känner) men tänk då också på att begravningar kostar idag.
VäntaBarn försäkringen kostar 950:-
MammaBarn försäkringen är gratis..
MammaBarn
En gratis olycksfallsförsäkring för mamman och en livförsäkring för barnet.
MammaBarn
Ersättning för barnet
Livförsäkring från 26:e graviditetsveckan till barnets 6 månadersdag
Ersättning för mamman
Medicinsk invaliditet vid olycksfall
Läke, tand och resekostnader vid olycksfall för mamma
Vanprydande ärr vid olycksfall
Merkostnader vid olycksfall
Hjälpmedel vid olycksfall som läkare föreskriver
Själv tecknar vi föräkring hos Länsförsäkringar. Men vår lilla knodd skall födas på söndag....är det tänkt....så det är inte ngn gravidförsökring
ok...börjar reda ut sakerna nu...tack för alla svar...det blir nog en försäkring i Trygg Hansa.. ska kolla lite till.
Titta in i min dagbok om du vill ang. försäkringen VäntaBarn (Trygg Hansa) för 950:- Det är givetvis smaksak. Jag har inte så mycket information om den så sett i dagboken, men jag har länk där för den som vill kika närmare på den.
Det bästa är att du (och din kille) sätter dig ned och funderar igenom detta val noga.
Jag valde att teckna den här försäkringen då jag inte ser 950:- som så värst mycket pengar + att det för mig inger en känsla av trygghet. Med tanke på att 2 av mina bröder har erfarenhet av att INTE teckna denna försäkring så har jag valt att göra det.
Bror 1: CP-skadat barn.
Bror 2: Tidigt fött barn (vecka 28/29)
- De ångrar ypperligt att de enbart tog den försäkringen som var gratis, då den inte täckte de kostnader de fått punga ut.
Det är som sagt smaksak. Ni gör som ni vill. Ni kan ju beställa den om ni vill. Den börjar ju inte gälla förren ni har betalat den. Försäkringen börjar gälla från vecka 26.
Jag är för övrigt i vecka 31+3 idag =) och tecknade försäkringen redan i vecka 23/24 men betalade in när jag gått 26 fulla veckor.
Jag hoppas att mina 950:- inte tjänar sitt syfte alls, för jag vill givetvis föda ett friskt barn, precis som de flesta vill !!
Ha det så bra allihopa !! *kramen*
Jag har tecknat min försäkring nu i veckan på skandia, tillskillnad från folksam får jag 200kr i stället för 100 kr ersättning vid vård på sjukhuset i mer än tre dygn. Pappan får en livförsäkring i trygghansa men inte i skandia. Annars är de lika.
Jag har tecknat en mammabarn-försäkring, dvs gratisförsäkringen som trygg hansa har.
Länsförsäkringar har också gravid försäkringar.
Jag har tecknat försäkringen hos Trygghansa för 950:- Eftersom vi har alla våra andra försäkringar hos Trygghansa så kändes det bra.
Jag har haft en diskussion med min kompis som har en dotter på 6 månader. Min kompis och hennes man har diskuterat barnförsäkring och kommit fram till att de inte tycker att ersättningen är tillräcklig om något skulle hända i förhållande till hur mycket man betalat under tiden.
Jag kan köpa deras argument nu men känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag aldrig skulle kunna övertyga mig själv med dessa argument om något väl hände så för mig blev det som sagt en gravidförsäkring och kommer garanterat att bli en barnförsäkring när bebisen tittat ut.