• Tilcha

Deprimerad katt plus andra frågor runt i kring

Har två steriliserade honkatter på 6 och 7 år.
    Den yngre av dem har på senare tid ändrat beteende och verkar deprimerad. Symtomen är lite diffusa, därför tror jag inte att hon är fysiskt sjuk. Hon äter och dricker men inte alls lika mycket som förut. Hennes päls har blivit rufsig och mjällig, hon har blivit jättekelig med oss (förut fick man knappt klappa henne).

Till saken hör att hon och den äldre katten har varit jättetighta. De sov ihop, tvättade varandra (vilket jag hört att det ska vara ganska ovanligt mellan honkatter om de inte tycker väldigt bra om varandra), busade osv.

För två år sen blev de utekatter och sen dess har den äldre katten börjat avvisa den yngre. Hon fräser och slår med tassen mot henne om hon försöker busa eller lägga sig bredvid. Ibland räcker det att hon går förbi bara.

Den äldre har liksom sitt eget liv. Hon är ute mycket och har minst två manliga beundrare som står utanför dörren och skriker efter henne då och då. Hon bryr sig helt enkelt inte om den yngre längre. Den äldre backar inte om det blir slagsmål medan den yngre hellre flyr.

Vi har tid hos veterinären i morgon för att utesluta att det är nåt fysiskt fel på katten, Visar det sig att hon inte är fysiskt sjuk så har vi funderat på att köpa en kattunge från min syster så att hon ska få en ny roligare kompis.
    Vad tror ni om det?

Egentligen har vi sagt att vi inte ska ha flera katter men om alternativet är att sälja henne så skaffar vi hellre en till. Vi ska oxå få en bebis här vilken dag som helst (har en dotter på 3 år sen tidigare). Blir det för mycket på en gång att skaffa en till katt då? (För katterna menar jag då)
    Eller ska vi vänta å se om hon blir bättre?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:32
    Ska tillägga att kattungen är en hankatt. Han kommer att kastreras men hur brukar hon- och hankatter komma överens?

• Svar på tråden Deprimerad katt plus andra frågor runt i kring
  • Emma102

För det första byt foder. Friskies har för hög magnesiumhalt och innehåller egentligen inte mycket av sånt katter behöver. Kolla på djuraffär efter ett vettigare foder. Mjau blötmat funkar dock bra.

och annars kan det ju vara väldigt stressande för en katt att vara utekatt. Så det är inte omöjligt att det är en bidragande orsak Och det låter ju som att det började bli problem mellan dina katter när dom blev utekatter? 

• Tilcha

Vi blev rekommenderade att köpa ett specialfoder som bara finns hos veterinären till den yngre katten när hon blev sjuk. Och självklart hade det bästa varit att göra det men samtidigt fick den andra katten absolut inte äta samma foder (har ingen aning om varför) och det är ganska svårt att få ena katten å äta ett foder och den andra ett annat. De äter inte direkt på beställning. Så därför blev det aldrig att vi köpte det fodret.

Tack för alla tips och råd. Hon ska ju som sagt till veterinären i morgon så då får vi se vad de säger oxå.

• nemo1

Du blev rekommenderat ett foder för att hon inte skulle få tillbaka sina stenar och ger dom istället Friskis? Det lär inte spela någon roll om båda äter det specialfodret för efter att du givit dom Friskis så lär den andra ha urinkristaller (början till sten)

• Tilcha
    nemo1 skrev 2011-02-20 20:07:46 följande:
    Du blev rekommenderat ett foder för att hon inte skulle få tillbaka sina stenar och ger dom istället Friskis? Det lär inte spela någon roll om båda äter det specialfodret för efter att du givit dom Friskis så lär den andra ha urinkristaller (början till sten)
    Hon har inte alls samma symtom som förra gången (och det var för säkerhets skull som hon skulle äta det inte för att det skulle komma tillbaka om hon inte gjorde det) och jag tycker att du börjar låta otrevlig.
  • nemo1

Jag skriver det inte på ett otrevligt sätt, men det fodret är så fruktansvärt dåligt. Vill du att dina katter ska leva många år till och du ska slippa många veterinärbesök så byt till ett kvalitetsfoder. Ge dom gärna mjau blötmat så att katten får i sig ordentligt med vätska.

• Tilcha

Ok då missuppfattade jag. Lätt hänt på forum. Jag är väl medveten om att fodret man köper hos veterinär eller djuraffären är mycket bättre men samtidigt vet jag hur många katter som helst som äter "mataffärs-djurfoder" och aldrig är sjuka.
    Visste inte att just Friskis var så dåligt. Har hört att Whiskas ska vara rent skit däremot.

Är Mjau´s torrfoder bättre då? För det är den vi köper oftast. Friskis köper vi bara i den butiken där de inte har storpack av Mjau. Köpte deras blötmat förut men sen var det nån som sa att om de dricker ordentligt med vatten så behöver de inte äta blötmat så då slutade vi med det.  

• nemo1

Mjau är det bästa av dom sämsta torrfodren om jag säger så. Som jag skrev så är blötmat mycket bra för en katt. Proteiner är det naturligaste som finns för en katt att äta och det är just det blötmat innehåller. Torrfoder innehåller väldigt mycket spannmål som inte är bra för en katt och det är det dom går upp i vikt av. Friskis är mest bukfylla, katten äter mer och bajjar mer. Dom billiga fodren är utblandade med väldigt mycket spannmål och bla därför kan dom hålla nere priserna. Frisikis innehåller även alldeles för lite Taurin som är en aminosyra som är jätteviktig för en katt.
    Köper man en stor säck av ett bättre foder så blir det inte alls mycket dyrare än tex Mjau.  

• nemo1

Köper man från tex Foderbilen så får man det gratis hemkört. Dom har mycket stort utbud på både sand och kattmat.

• Tilcha

Ok. Ska kolla upp olika foder och höra med vetten oxå vad hon rekommenderar.

• Envira

Jag hade också friskies till en början ts, men sen fick jag information om att det var ett jättedåligt foder, jag kollade upp det också och det är faktiskt ren skit.. 
    Så gör som jag, ta det inte som att vi är otrevliga mot dig när vi säger det, utan ta åt dig, kolla upp informationen så ser du att det stämmer, och byt foder!Glad

Om du vill ge torrfoder så rekommenderar jag eukanuba, du kan köpa 10 kilo för 600-700 kronor, och det räcker i ca 3 månader för mig med två katter. Mina katter var också jättefula i pälsen, sen bytte jag foder och vipps så var de nya katter Skrattande 

• dagdrivarn
    Tilcha skrev 2011-02-20 20:39:14 följande:
    Ok då missuppfattade jag. Lätt hänt på forum. Jag är väl medveten om att fodret man köper hos veterinär eller djuraffären är mycket bättre men samtidigt vet jag hur många katter som helst som äter "mataffärs-djurfoder" och aldrig är sjuka.
    Visste inte att just Friskis var så dåligt. Har hört att Whiskas ska vara rent skit däremot.

Är Mjau´s torrfoder bättre då? För det är den vi köper oftast. Friskis köper vi bara i den butiken där de inte har storpack av Mjau. Köpte deras blötmat förut men sen var det nån som sa att om de dricker ordentligt med vatten så behöver de inte äta blötmat så då slutade vi med det.  
    Mjau är ett bättre foder då framförallt blötfodret, men jag skulle ändå rekommendera dig att köpa ett fullfoder ifrån djuraffären istället för att köpa fodret som finns i matvaruaffär. Undantaget är mjaus blötmat.

Vad gäller att många katter kan leva och vara friska på foder från djuraffärena så självklart är det så, det finns massor av människor som lever så gott som uteslutande på skräpmat och som inte har en sjukdag i hela sitt liv. Men är det nyttigt för dem??? Nej det kan väl ingen vettig människa stå och säga och ingen skulle väl någonsin rekommendera någon att leva på skräpmat livet ut eller hur Flört

Foder som finns i matvaruaffären är skräpmat helt enkelt - jämför gärna innehållsförteckningar så så kommer ni snart att se.

Katter är karnivoler dvs köttätare, de mår bäst av en proteinrik föda mat i affärerna innehåller ofta stora mängder spannmål vilket bara passerar rakt igenom. Och bortsett ifrån det innehåller fodrena ofta alldeles för stora mängder salt osv.

Något som är kanon att ge katten som komplement till fullgott torrfoder är rått kött av olika slag, råa kycklingvingar, rå kyckling (frys först), kokt kyckling (OBS ge aldrig någonsin kokt kött eller kyckling med ben då benet blir hårt och splittras efter att det har blivit kokt och kan skada katten allvarligt).
    Mina brukar få rå nötfärs, lammfärs eller rådjursfärs som extra gott emellanåt, de mår kanonbra av sånt.
    När mat lagas så kan det slinka ner lite allt möjligt som kyckling, kotlett, karre och entrecote
  • Tilcha

Tänkte bara uppdatera lite. Veterinären kunde inte hitta nåt uppenbart fel på kissen och tyckte därför att det inte var nödvändigt att ta ett blodprov heller. Hon rekommenderade avmaskning och ett bättre foder, som ni oxå sa.
    Så nu är de avmaskade och så har jag köpt Royal Canin för kastrerade katter. Fick ett prov från veterinären och katterna gillade det. De har oxå fått Mjau blötmat.

Vikten på katten tyckte veterinären var bra som hon låg nu. Men det visste vi ju redan eftersom hon var lite rund innan men skulle hon fortsätta att gå ner i vikt så skulle vi återkomma.

Svar på tråden Deprimerad katt plus andra frågor runt i kring