Deprimerad katt plus andra frågor runt i kring
Har två steriliserade honkatter på 6 och 7 år.
Den yngre av dem har på senare tid ändrat beteende och verkar deprimerad. Symtomen är lite diffusa, därför tror jag inte att hon är fysiskt sjuk. Hon äter och dricker men inte alls lika mycket som förut. Hennes päls har blivit rufsig och mjällig, hon har blivit jättekelig med oss (förut fick man knappt klappa henne).
Till saken hör att hon och den äldre katten har varit jättetighta. De sov ihop, tvättade varandra (vilket jag hört att det ska vara ganska ovanligt mellan honkatter om de inte tycker väldigt bra om varandra), busade osv.
För två år sen blev de utekatter och sen dess har den äldre katten börjat avvisa den yngre. Hon fräser och slår med tassen mot henne om hon försöker busa eller lägga sig bredvid. Ibland räcker det att hon går förbi bara.
Den äldre har liksom sitt eget liv. Hon är ute mycket och har minst två manliga beundrare som står utanför dörren och skriker efter henne då och då. Hon bryr sig helt enkelt inte om den yngre längre. Den äldre backar inte om det blir slagsmål medan den yngre hellre flyr.
Vi har tid hos veterinären i morgon för att utesluta att det är nåt fysiskt fel på katten, Visar det sig att hon inte är fysiskt sjuk så har vi funderat på att köpa en kattunge från min syster så att hon ska få en ny roligare kompis.
Vad tror ni om det?
Egentligen har vi sagt att vi inte ska ha flera katter men om alternativet är att sälja henne så skaffar vi hellre en till. Vi ska oxå få en bebis här vilken dag som helst (har en dotter på 3 år sen tidigare). Blir det för mycket på en gång att skaffa en till katt då? (För katterna menar jag då)
Eller ska vi vänta å se om hon blir bättre?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:32
Ska tillägga att kattungen är en hankatt. Han kommer att kastreras men hur brukar hon- och hankatter komma överens?