• anna2801

Ja vad gör man ....

Vi var hos en gynekolog häromdagen ......
    Dels för att utreda varför jag inte haft ngn mens på jätte länge, sista gången var april 2010.
    och dels för vi undrar om vi verkligen kan få barn , vi vill ju gärna börja skaffa och planera
    sådant nu..
    Vi fick iallafall träffat en väldigt trevlig kvinna, det första hon sa till mig när vi hade berättat varför vi
    var där.
    - ja, jag kan ju med en gång berätta varför du inte har din mens som du skall ....
    Du har ngt som kallas för PCO.........
    Fick förklarat för oss att det var en del outvecklade ägg som hade samlats på väggarna i äggstocken
    som inte vill släppa för dom var just outvecklade.
    Hon gjorde även ett ultraljud på mig där man kunde se dom ojämna kanterna just i äggstockarna.
    Väldigt fascinerande att se.
    Tydligen hade jag som kvinna en specillt typikst kropp för just PCO , breda axlar och lite mera manligare byggd eller vad man kan kalla det.....
    Så då fick vi svar på mens frågan, men då återstog barn frågan =)
    Hon skulle hjälpa mig med tabletter, inga problem... och jag skulle hjälpa henne med att gå ner kilon för att hon senare kunde kanske remittera oss vidare om inte viktminskningen skulle funka....

Men hur sjutton ska man tänka nu, känns rätt hopplöst..
    vad ska man äta ?
    vart hittar jag ng osm vill börja träna ???
    Är rätt ny i en stad och känner ingen ..

• Svar på tråden Ja vad gör man ....
  • ViVäntarBarn

Du kan vända dig till vc och be om att få träffa kostrådgivningen. Dom kan rekomendera och förklara vad som är bättre och vad som är sämre.
    Sätt upp en lapp på mataffärernas anslagstavla att du söker någon att börja träna med.
    funkar inte det kan du ju alltid börja promenera med andras hundar eller liknande.
    Prova dig fram mellan olika aktivteter.  Simning är ett smidigt sätt att träna kroppen på då det inte belastar kroppen för myket och du inte behöver en jätte kondis innan du börjar.

Det jag har upptäkt att många misstar sig på när det gäller att gå ner i vikt är att man ska äta lite och sälland, detta stämmer inte. Frukost, luncch och middag är det viktigaste målen men sedan behöver du även mellanmål där emellan. Rikligt med vatten och att röra sig.
    Kroppen är inte dum! Varje gång du stopar i dig mat så tänker kroppen (bäst att spara allt, man vet aldrig när den här galningen ger mig mer föda)

Det finns flera olika metoder att läsa och testa. PRova dig fram och se vad som passar just dig.
    Jag har provat LCHF funkar bra, sakta men säkert gick jag ner i vikt. Det var god mat men man saknade kolhydraterna och blev lite insnöad att man var tvungen att ha pasta, ris, potatis osv till maten.
    Men den metod som jag återkommer till och som fungerat bäst är 3-timmars dieten. Ät mat var 3:e timme. Kroppen är inte hungrig och börjar efter ett par veckor inse att du fortsätter ge den mat och att den inte behöver spara allt den får.

Hoppas att du lyckas gå ner i vikt så att du får gå vidare med barn-verksaden.

LYCKA TILL

• anna2801

Hej ..
    Jo , jag håller  med dig när det gäller maten att 3 tim mellan måltiderna är det bästa att göra det....
    och sedan motionera.
    Jag har motivationen till att göra det, vill ju så gärna bli mamma ....
    men har svårt att ta mig själv i kragen.
    Efter vi hade kommit hem från Gynekologen häromdagen så var det middags tajm, men det kändes så förbjudet för mig att äta på ngt sätt..... ungefär som om hjärnan sa till mig ...
    - Nej, du ska inte äta ... du ska banta...
    så kände man sig skyldig för man åt .... Jag kanske förklarar på ett dåligt sätt, hoppas ni förstår ändå.

Ja och simma är underbart, skulle helst av allt behöva ha en PT tror jag.......
    (fast en som är snällare än den på Solsidan ) hehehehe.

• ninina

Här är en till med pco nyss fått diagnosen. Vill också träna men precis som du känner jag ingen i min stad

• moii
    anna2801 skrev 2011-02-21 08:42:59 följande:
    Hej ..
    Jo , jag håller  med dig när det gäller maten att 3 tim mellan måltiderna är det bästa att göra det....
    och sedan motionera.
    Jag har motivationen till att göra det, vill ju så gärna bli mamma ....
    men har svårt att ta mig själv i kragen.
    Efter vi hade kommit hem från Gynekologen häromdagen så var det middags tajm, men det kändes så förbjudet för mig att äta på ngt sätt..... ungefär som om hjärnan sa till mig ...
    - Nej, du ska inte äta ... du ska banta...
    så kände man sig skyldig för man åt .... Jag kanske förklarar på ett dåligt sätt, hoppas ni förstår ändå.

Ja och simma är underbart, skulle helst av allt behöva ha en PT tror jag.......
    (fast en som är snällare än den på Solsidan ) hehehehe.
    Vet du gör det, skaffa en pt på ett gym det är en billig investering i din hälsa och din kropp i jämförelse med vad det kostar att göra ivf på ivf på ivf. Jag inser ju att inte all har ekonmiska förutsättningar osv men fundera om det finns något annat man kan byta ut så kanske det är möjligt (säger jag utan att ha en aning om du har det eller inte) räkna ut vad du investerar i din hälsa och slå ut det över tid så ska du se att det känns prisvärt.

Lycka till!
  • Fridaj

Jag har PCO är 160 cm lång och väger 60 kg är absolut inte överviktig men vill ändå gå ner något kilo eller iaf så de syns. Har tränat ganska mycket styrka innan så kollar inte så mycket på vågen utan mäter mig istället. Muskler väger ju mer än fett. Jag ska börja träna ordentligt nu igen efter att ha haft muskel inflammation i bröstkorgen så vi kan väl peppa varandra??

• JWN

Jag delar gärna med mig av min histora, kände lite likadant när jag fick diagonsen.

Gå ner i vikt, träna vad? Och jag har då en van träningshistora med mig, men helst styrketräning, vilket leder till muskler istället för fettförbättring och minskning av bukfettman. Vilket är viktigt för att hjälpa ÄL att komma igång att bli av med bukfetman.  Styrketräningen ger ju goda resultat för att man lätt bygger muskler med hjälp av att att vid PCO utsöndrar testosteron lättare. VIlket man inte vill om man vill bli gravid.

JAg gjorde som så att jag "beställde" en tid med min träningsrådgivare, förklarade läget att jag ville gå ner i vikt, men bara genom fettförbränningsträning. Jag gjorde en BIA-mätning, en scanning över kroppens sammanstättnign för att veta hur stor andel muskler, fett, slagg, vätska jag hade i kroppen och vad som försvann.

Sedan läste jag på om kost, metabolasyndromen mm och kom fram till att GI-kost skulle vara lämpligt för mig och började äta enligt den metoden. efter ett par veckor gled jag över till att äta LCHF och under 8 veckor tappade jag 10 kilo. Och blev spontangravid.

Nu var jag redan inskriven på ett gym. Men kolla runt....det finns ju olika träningsgrupper man kan gå på.
    Friskis och Svettis kan vara ett alternativ och börja träna igrupp......lågintentivaträningsformen, där man håller pulsen i fettförbränningszonen.

Lycka till!

• anna2801

oj vad många svar, blir glad när jag läser det, jag är verkligen inte ensam känner jag .....
    jo, jag har börjat så smått med träning, simning och någon timma eller så framför tv och wii fit  med balans
    brädan...
    Försöker även få min normal vikt sambo att vara med, men ingen lycka där ännu....
    När jag läser era svar börjar jag även fundera på skillanden mellan träning och träning.....
    helst av allt skulle jag ju vilja styrke träna så det "känns" att man har tränat......
    Har gjort det tidigare i livet....... har aldrig riktigt förstått mig på just den delen med fettförbrännings delen.,
    men det tåls verkligen att läsa på om =)
    Har precis slutat på min mens stimulerande kur med Primolut Nor, förväntas få mens inom några dagar nu och då blir det till att ta blod prover , lite alla möjliga prover tydligen.
    Och sedan blir det till att lämna sperma prov på det..... inte lätt när man måste lämna in provet senast 1 time från då det är taget ..... när man som vi bor minst 1 tim från inlämnings sjukhuset......
    Ingen som bor i Lidköping som vill göra mig sällskap och träna och motivera varandra =) ???

jaja,, man får försöka tänka positivt.....

Svar på tråden Ja vad gör man ....