• Mallan03

Hon kräks på natten

Min dotter som är 3 år kräks på natten, inte varje natt men på en månad har hon gjort det 6 ggr. Hon somnar runt 19:00 och dom nätterna hon kräkts är det alltid mellan 00:00 - 01:00 på natten, alltid den tiden. Hon kräks jätte mycket det är fulla sängen på golvet och väggen. Jag bäddar rent och lägger hon och då somnar hon på en gång och sover hela natten, sen går det 4 dagar till en vecka och sen händer det igen.
    Hon har också gul avföring, ibland jätte lös och ibland mellan, men den är alltid jätte gul (senaste månaden)
    Den har inte varit "vanlig" färg eller fasthet något den senaste månaden. Börjar bli riktigt orolig, har pratat med bvc men dom vet som inte varför det är såhär.

Någon som har något förslag, för såhär kan det ju inte få fortsätta.

• Svar på tråden Hon kräks på natten
  • bellaaan

Men gud, vi har precis samma problem. Min dotter spyr på natten ibland på dagen, lös gul avföring ( idag 10gånger). Helt otroligt. Vi skall testa med laktosfritt (det är det de sa på vårdcentralen). Men det är sjukt för det händer inte jämt utan denna veckan har hon spytt måndag & tisdag (än). Ibland spyr hon 3gånger i månaden och ibland 20. Min dotter är 27månader. Har du fått något svar än?

• SweetLullaby

hej,

Jag måste säga att min son som är 3 år har samma problem. Han är en frisk och glad kille. Men på nätter så brukar han vakna mitt på natten , helt svett och ibland hostar han lite och spyr jätte mycket, när han har spytt ut allt så somnar han tillbaka och sover resten av natten lugn och fint fram till morgonen.

Detta har hänt sen han var 1,5-2år, men jag tänkte kanske han har drömt något hemskt och hostan framkallade kräkningen, men nu är han 3 år , det har inte slutat. Googlade lite på det och såg denna inlägget, så jag tänkte fråga, har ni fått något svar från läkaren? Varför kräkte er dotter?

• Jkpg Deluxe

SÅ har vår son också haft det/varit men inte längre, men mellan ca 2-3 år var det så...vet inte varför....

• RedUlf

Har ni kommit fram till något. Min dotter på 3 år har fått samma problem. Dock inte lös avföring.

• Emtchen

Hur har det gått för er? Har någon av er alla fått reda på något, vad det berodde på??

Tacksam för svar!!

• tulip79

Nu är min dotter bara drygt 1 år men... För 1,5 månad sen åkte vi o badade på ett äventyrsbad, sonen på 3 år vaknade på natten o spydde 5 ggr. Dottern vaknade 1 gång per natt, mellan 22-23 och spydde massor. Detta gjorde hon i en veckas tid. Sen kom gula diarréer. Hon är fortfarande lös i magen o har gul avföring. Vi har tagit prover på vårdcentralen men de visade ingenting. Bvc har tipsat om sempers magdroppar eller proviva för att få magen i rättlag. Så de tycker vi ska vänta lite till.

Vet inte om detta inlägg var relevant, men jag läser gärna vidare hur det gått för er!

• tulip79

Vi misstänker att hon fått i sig nåt tokigt i badet, men det behöver ju inte finnas nån koppling till badet. Vi testade laktosfri kost i en månad, men ingen skillnad. Har ni funderat på pricktesta för att undersöka ev allergier?

• AnnaStronestreem

Här kommer skräckexemplet... Sådär började det för min son när han var ca 2 år! Han började kräka några nätter varje vecka sen ökade det successivt och tillslut kräktes han varje natt. Mellan 3-5 timmar efter det han la sig på kvällen kom det vanligtvis. Han blev med tiden även blek och mörk under ögonen, folk runt oss såg att han inte mådde bra. Vi sökte läkare mååååånga ggr men trots alla möjliga undersökningar kunde dom inte finna någon "trolig orsak"! För hög magsyra sades det bero på ett tag... Han gjorde då han var 2 1/2 en MR på skallen som enl läkaren inte "visade nåt" men det visade sig långt senare att han hade ett medfött fel (en förträngning i nacken/bakhuvudet ARNOLD CHIARI som gjorde att spinalvätskan inte kunde passera, när han låg ner blev trycket större och han kräktes!) läkaren trodde inte detta kunde vara orsaken därför fick vi föräldrar inget veta?!

Han blev bara sämre och sämre med krampanfall, svimmade, kräktes, kronisk svår huvudvärk mm....

Det slutade med att vi träffade en läkare äntligen lyssnade på oss och tog hans symtom på allvar. Då var han 6 1/2 år gamal!! 4 veckor senare opererades han med en öppen hjärnkirurgi för att skapa utrymme i nacken/ huvudet för spinalvätskan. Efter det är han precis som man ska vara, mår bra och alla märkliga symtom är borta.

Med detta vill jag bara säga, om detta fortsätter för er, stå på er och ge er inte! Jag klassades till slut som "en orolig förälder som söker sjukvård för ingenting" inte så kul men hade jag gett upp kunde min son idag haft bestående skador...

Be om att få gjort en MR röntgen på skallen om alla andra möjliga orsaker utesluts!

• Temnatha

Hej!

Jag undrar hur det har gått för er föräldrar och barn där ute?

Min dotter har precis samma problem sen 6 veckor tillbaka.

Idag hade hon en riktigt bra dag utan gula diareer och hon fick i sig bra med mat. Men så. Efter några timmars sömn börjar hon få kräkas.

Två nätter i veckan kräks hon nattetid. Inget på dagen. Men då har hon istället vattniga diareer. BVC däger även här Sempersmagdroppar och proviva. Men utan resultat.

• Ronja81

Åh, jag vill oxå veta, vi har samma här med vår dotter på 1 1/2 år, vaknar på natten/senkvällen och kräks. Jättehård i magen då hon går på toa/potta. Mjölkallergi men har ätit normalkost sedan 6 månader tillbaka och det har funkat jättebra förutom att hon ibland blir hård och i oerioder kräks på nätterna, kan det vara så enkelt att allt skulle bero på mjölkproteinet? Och varför bara i bland i perioder isf?

• MiaKock

Hej. Ja har också samma sak me sonen men han har spytt ca 2-4 ggr i månaden från tre månaders ålder. Före var det oftare o även dagtid. Inte bebis spyot utan de spruta ur honom. Men nu spyr han ca två ggr i månaden. Alltid när han ska lägga sig me nattflaskan. Hela sängen full av spyor och hela golvet. Kommer verkligen upö allt han ätit senaste timmarna. Han har varit på MR för annan orsak men där konstaterades att hans utrymmen i hjärnan för märg vätskan var utvidgade men de menade att det skall växa bort tills två års ålder. Va råder ni mej att göra? Börjar vara orolig. Vid bvc aäger dom bara. Att vi ska ge mindre mat o vänta o se men de duger inte...spyr ändå...

• Becky81

Hej! Vet inte om denna tråd är aktuell fortfarande men jag har haft samma problem med min dotter. När hon va 1 å ett halvt år började hon kräkas en gång per natt varje natt å vi vart alltid bemött med att hon hade magvirus men köpte inte riktigt den iden så jag fortsatte kämpa med näbbar å klor å tillslut fick jag träffa en läkare som hjälpte mej på traven och det visade sej vara mjölkprotein allergi då när vi plockade bort alla mjölkprodukter slutade hon både kräkas å bajsa som tidigare (hon kunde bajsa mellan 5-10 gånger per dag sen hon va bebis) fast proverna inte visade nåt så fick vi iaf sluta med mjölk då det inte är hundra säkert mes proverna på små barn

Svar på tråden Hon kräks på natten