Inlägg från: Boothwalker |Visa alla inlägg
  • Boothwalker

Vilka skulle du kräva att dagis bannlyste?

Alltså är 50talsboken rasistisk eller är problemet att de säger negerbarn?
    Är den muslimska boken en faktabok om hur muslimer lever eller typ propaganda?

Det finns flera böcker jag inte skulle köpa. Men jag vet inte om jag skulle bannlysa dem...

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker

Ok. Då säger jag såhär:
    En fundamentalistisk muslimsk barnbok    - Nej. Gärna insikt i kulturen dock.
    En bok där prinsen räddar en värnlös prinsessa     - Båring. Men inget jag skulle bannlysa. Skulle hellre se om en flicka som hjälper en pojke med nåt.
    En rasistisk bok om negerbarn från 50-talet     - Rasistiskt nej. Är det en bok som kallar dem för negerbarn för att man sa så på den tiden och det inte är nedvärderande så kanske.
    En bok där den mobbade ger igen med våld och lever lyckligt därefter     - Nej. Inte med våld. Men med list kanske.
    En skapelseberättelse skriven som den enda sanningen     - Ja det är ok. Man kan se den som en insikt i kulturen.
    En bok om två män som adopterar ett barn tillsammans     - Ja tack. Fram för fler böcker om såna saker. Fast jag skulle hellre se böcker där man inte betonar det som nåt annorlunda. Alltså hellre typ om hur Ella och hennes två pappor får en kattunge.
    En faktabok med bilder på könsorgan (tecknade)     - Om det är en bok om hela kroppen och könsorganen är typ ett kapitel eller ett uppslag så är det helt ok. En hel bok om könsorgan känns lite väl.
    En bok där det är okej att Nöffe tjocki inte får vara med för han är lat - Ingen bok där det är ok att stöta ut nån för att de är annorlunda är ok.

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker
    bengke skrev 2011-02-20 22:21:01 följande:
    Men att den är från 50-talet påverkar nog i alla fall inte mig
    50talet är ju ett plus i kanten. Aj löööv retro. Helst 40-70tal =)
  • Boothwalker
    Queenie70 skrev 2011-02-21 00:25:58 följande:
    Jag skulle inte sätta min unge på ett dagis med religiös inrikting. Gör man det är man nog också nöjd och glad över att ungarna indoktrineras.
    Eller så tar man resten hemma... =)
Svar på tråden Vilka skulle du kräva att dagis bannlyste?