• bengke

Vilka skulle du kräva att dagis bannlyste?

Vilken bok skulle du reagera på ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilka skulle du kräva att dagis bannlyste?
  • bengke
    lövet2 skrev 2011-02-20 21:39:32 följande:
    Ingen av dem. Jag är inte så mycket för att bannlysa böcker. Antar att förskollärarna visar omdöme när de väljer ålder på barnen som tittar i böckerna, och när det är läge för att ta upp vissa ämnen till diskussion.
    Men tänk om pedagogen på förskolan var fundamentalist eller rasist! Hur mycket vet vi egentligen om dem som vårdar våra barn. Det kan ju vara en knasig vikarie till exempel.
  • bengke

Här till häger på sidan finns det en länk till kristna barnböcker utgivna av livets ord. Jag skulle inte älska om förskolan köpte in dem...

• bengke
    lövet2 skrev 2011-02-20 22:13:16 följande:
    Ja, undrar varför vi har valt bort dagis åt våra barn ...?
    :) Jo, den möjligheten hade kanske inte varit så dum :)
  • bengke
    Queenie70 skrev 2011-02-20 22:06:56 följande:
    Ingen. Jag tror alla böcker kan läsas så länge de är ålderadekvata och det finns vuxna som kan förklara sammanhang och att det finns andra synsätt.
    Men om vi tänker attt de vuxna bara läser utan att kiskutera. Vi har exv i närområdet både muslimska och katolska förkolor, jag tror knappast att de går hårtin för att diskutera.
  • bengke
    Boothwalker skrev 2011-02-20 22:18:25 följande:
    Alltså är 50talsboken rasistisk eller är problemet att de säger negerbarn?
    Är den muslimska boken en faktabok om hur muslimer lever eller typ propaganda?

Det finns flera böcker jag inte skulle köpa. Men jag vet inte om jag skulle bannlysa dem...
    Vi utgår från att det är en rasistisk bok och en muslimsk propagandabok
  • bengke
    Boothwalker skrev 2011-02-20 22:18:25 följande:
    Alltså är 50talsboken rasistisk eller är problemet att de säger negerbarn?
    Är den muslimska boken en faktabok om hur muslimer lever eller typ propaganda?

Det finns flera böcker jag inte skulle köpa. Men jag vet inte om jag skulle bannlysa dem...
    Men att den är från 50-talet påverkar nog i alla fall inte mig
  • bengke
    wity skrev 2011-02-20 23:05:54 följande:
    Ingen av dem...
    How so?
  • bengke
    stresss skrev 2011-02-21 00:33:21 följande:

Jag röstade på boken med late tjockisen, för det är en vanlig fördom barn utsätts för.

Men egentligen så är det inte boken som är problemet. har man en intolerant lärare, kommer hon att dela med sig av sina värderingar oavsett vilka böcker man har eller inte har.

Just den boken har faktiskt gammelfarmor i sin bokhylla :) De andra böckerna är "påhittade", men den tror jag kom ut på 30-talet och i samma serie finns en del andra hårresande exempel. Stackars farmor och hennes syskon...
  • bengke
    k girl skrev 2011-02-21 10:01:07 följande:
    Alltså, jag tycker väl egentligen inte att någon bok är problematisk så länge det finns någon vuxen som kan förklara och vägleda i det som står skrivet, även om jag skulle reagera på flera av böckerna och kan tycka att det är onödigt. Jag skulle inte ha några problem med att läsa en bok om skapelseberättelsen t ex, men vi har lagt undan en bok som sonen fått i present, "Kärlek är" heter den och är utgiven av ett kristet förlag. Anledningen? Den lär ut att "kärlek är att äta upp maten", "kärlek är att vara snäll och uppfostrad", "kärlek är att inte bli arg" osv. Horribelt, i min mening. Det är inte värderingar jag vill lära min son.
    OMG!!!! Du menar inte allvar? Den boken hade jag velat se brinna på ett bål :( Tänk att det säkert finns föräldrar som läser den för sina barn och dessutom håller med om värderingarna
  • bengke
    Greta Mullberg skrev 2011-02-21 09:59:38 följande:
    Eftersom det står rasistisk bok så utgår jag från att det inte bara innebär att ordet neger finns med utan att det även finns nedlåtande, rasistiska budskap i boken. Därför valde jag den.

Nu är det ju väldigt svårt att välja något eftersom man kan tolka de olika alternativen på olika sätt. T.ex. den där lata grisen tycker jag inte ska få vara med att leka och det har inte med hans vikt att göra utan för att han i min värld inte hjälper till, bossar runt med andra och fuskar på prov för att han är för lat för att plugga. Jag hoppas dock att han ringer Mu Bä Dubbelkvack Dubbelkvack och får hjälp av Hannah att ändra sitt beteende så att han får vara med och leka igen. Som sagt, det här är ju min tolkning utifrån TS korta beskrivning av bokens innehåll. Andra kanske tolkar det som att det är synd om grisen och att alla ska få vara med och leka även om man är lat eller kanske att hans lathet egentligen beror på blyghet och att han behöver vänner.

Lyssna inte på mitt svammel. Jag har inte fått kaffe än! Kaffe
    Ja, som jag skrev ovan så finns boken på riktigt men jag kommer inte i detalj ihåg storyn Minns bara att jag reagerade klart när jag läste den. Vad gäller Hannas hjälplinje så kan det väl också iofs vara aningen skuldbeläggande ibland? Har iofs inte granskat i detalj.
Svar på tråden Vilka skulle du kräva att dagis bannlyste?