Greta Mullberg skrev 2011-02-21 09:59:38 följande:
Eftersom det står rasistisk bok så utgår jag från att det inte bara innebär att ordet neger finns med utan att det även finns nedlåtande, rasistiska budskap i boken. Därför valde jag den.
Nu är det ju väldigt svårt att välja något eftersom man kan tolka de olika alternativen på olika sätt. T.ex. den där lata grisen tycker jag inte ska få vara med att leka och det har inte med hans vikt att göra utan för att han i min värld inte hjälper till, bossar runt med andra och fuskar på prov för att han är för lat för att plugga. Jag hoppas dock att han ringer Mu Bä Dubbelkvack Dubbelkvack och får hjälp av Hannah att ändra sitt beteende så att han får vara med och leka igen. Som sagt, det här är ju min tolkning utifrån TS korta beskrivning av bokens innehåll. Andra kanske tolkar det som att det är synd om grisen och att alla ska få vara med och leka även om man är lat eller kanske att hans lathet egentligen beror på blyghet och att han behöver vänner.
Lyssna inte på mitt svammel. Jag har inte fått kaffe än!

Ja, som jag skrev ovan så finns boken på riktigt men jag kommer inte i detalj ihåg storyn Minns bara att jag reagerade klart när jag läste den. Vad gäller Hannas hjälplinje så kan det väl också iofs vara aningen skuldbeläggande ibland? Har iofs inte granskat i detalj.