• Eisa

springmask!!

Små barn brukar inte få Vanquin utan istället Vermox eftersom det finns i flytande. Men då måste du ringa din Vårdcentral och få recept på det.

Du ska istället äta Vanquin eftersom det är bättre än Vermox när man är gravid. Alltså ofarligt.

• Eisa
    Madick skrev 2011-02-21 12:31:10 följande:
    Vanquin är bara ett färgmedel som inte påverkar fostret på något sätt men stör maskarna. Det ska finnas i flytande också, om du ska ge det, håll dig i badkar eller dusch, det färgar rejält.
    Vanquin finns inte längre i flytande.

TS köp vanquin receptfritt på Apoteket till dig själv och ring VC för att ev. få recept på vermox åt dottern eller gör tejpbitstestet på henne för att konstatera att det verkligen är mask hon har.
  • Eisa
    Anonym (Ush) skrev 2011-02-21 12:27:19 följande:
    Men hur vet jag att det verkligen är ofarligt? Täånk om mitt barn ändå får ngt fel pga det, kanske inte ngt som syns till en början men typ adhd eller ngt sånt? (jag har själv det och vill helst att mitt barn ska slippa det för det var faktiskt lite jobbigt aom barn) De säger ju att färgämnen kan påverka risker för såna saker... :-S e så orolig men jag vill inte ha mask mer, jag vill inte!
    Vanquin har funnits länge och man har inte sett några risker för fostret så det lär inte hända dig heller
  • Eisa

Man brukar behandla hela familjen om en är smittad så eg. behöver du inte ta reda på om hon är smittad.

Vanquin är ingen bra idé att krossa. Det kan missfärga tänder.

• Eisa

Jag blir lite förbryllad när jag läser i FASS. Det står att Vermox ska ges med försiktighet till så små barn (under 2 år) så jag vet inte hur man tänker där.

Ring VC.

• Eisa

VC skriver ut direkt, du behöver ej vänta och ej träffa nån.

Nej ej bra idé att krossa i chokladsås heller. Kan ändå missfärga tänder.

• Eisa

Hennes symtom tyder väl inte direkt på springmask.

• Eisa
    Anonym (Ush) skrev 2011-02-21 13:04:02 följande:
    Va??? bara sådär, utan att man ens behöver träffa ngn? men hur kan dom göra så? konstigt, man brukar väl åtminstone träffas och prata om behandlingen och allt sånt där...
    Behövs ej. Springmask är så okomplicerat.
  • Eisa
    Anonym (Ush) skrev 2011-02-21 13:08:10 följande:
    hmm, fast jag måste väl behandla henne ändå eftersom jag har?
    Jag tror det.
  • Eisa
    Anonym (Ush) skrev 2011-02-21 18:32:40 följande:
    Fick prata med en läkare, han skrev ut den andra veromox eller vad edn hette så vi har gett det nu till henne och tog själv vanquin. Anledningen till att man inte vill ge det till så små barn är att de kan få väldigt allvarliga biverkningar men han sa att risken är liten 1 på 1000 u7ngefär men ha sa att det hjälper ju inte att det är ovanligt ifall hon skulle få det men han ville inte heller ta risken att jag skulle krossa den och hon skulle få missfärgade tänder, men jag sa, det är ju fult men åtminstone ofarligt... men det slutade iaf med att jag valde att ge henne den flytande, den tyckte hon dessutom var mkt god :)
    Vad bra! Jag tror det kommer gå alldeles utmärkt för henne med Vermoxen
Svar på tråden springmask!!