• Anonym (Ush)

springmask!!

ush, nu har jag upptäckt att jag har fått springmask och jag misstänker även att dottern har det, ett o ett halvt år...
    Så måste köpa Vanquin på apotek men det finns inte flytande, vad gör jag då? och hur mkt ska jag isf ge henne? hon väger 12kg...
    Och jag, jag är gravid, ska jag våga ta medicinen? är såå rädd att det skadar bebisen... Ngn som behandlats mot springmask under grav och vad hände med bebisen, var den frisk när den kom ut?

Nää ush, hjälp tack...

• Svar på tråden springmask!!
  • Eisa

Små barn brukar inte få Vanquin utan istället Vermox eftersom det finns i flytande. Men då måste du ringa din Vårdcentral och få recept på det.

Du ska istället äta Vanquin eftersom det är bättre än Vermox när man är gravid. Alltså ofarligt.

• Anonym

enligt www.fass.se

du kan som gravid äta dessa tabletter

Det står på hur mycket tabl som dotterna ska få enligt ett kg schema.

• Anonym (Ush)
    Eisa skrev 2011-02-21 12:20:39 följande:
    Små barn brukar inte få Vanquin utan istället Vermox eftersom det finns i flytande. Men då måste du ringa din Vårdcentral och få recept på det.

Du ska istället äta Vanquin eftersom det är bättre än Vermox när man är gravid. Alltså ofarligt.
    Men hur vet jag att det verkligen är ofarligt? Täånk om mitt barn ändå får ngt fel pga det, kanske inte ngt som syns till en början men typ adhd eller ngt sånt? (jag har själv det och vill helst att mitt barn ska slippa det för det var faktiskt lite jobbigt aom barn) De säger ju att färgämnen kan påverka risker för såna saker... :-S e så orolig men jag vill inte ha mask mer, jag vill inte!
  • Anonym

Ett tips, sätt en fet kräm i analöppningen så att maskarna håller sig där. På min dotter kröp de in i snippan och hon fick rätt stora besvär av det. Tvatta sängkläder och handdukar, dammsug noga osv.

• Anonym (Ush)

Får jag det utskrivet även fast det är jag som har mask och inte hon? man ska ju behandla alla samtidigt tänkte jag, jag misstänker ju att hon har det men jag har inte sett några maskar i bajset, fast jag kollat i blöjan...

• Anonym (Ush)
    Anonym skrev 2011-02-21 12:27:44 följande:
    Ett tips, sätt en fet kräm i analöppningen så att maskarna håller sig där. På min dotter kröp de in i snippan och hon fick rätt stora besvär av det. Tvatta sängkläder och handdukar, dammsug noga osv.
    Jaa ush vad hemskt det låter, ska jag absolut göra när honvaknar, hon sover nu. Hur märker man ifall de gjort det och vad kan hända isf?
  • Madick

Vanquin är bara ett färgmedel som inte påverkar fostret på något sätt men stör maskarna. Det ska finnas i flytande också, om du ska ge det, håll dig i badkar eller dusch, det färgar rejält.

• Eisa
    Madick skrev 2011-02-21 12:31:10 följande:
    Vanquin är bara ett färgmedel som inte påverkar fostret på något sätt men stör maskarna. Det ska finnas i flytande också, om du ska ge det, håll dig i badkar eller dusch, det färgar rejält.
    Vanquin finns inte längre i flytande.

TS köp vanquin receptfritt på Apoteket till dig själv och ring VC för att ev. få recept på vermox åt dottern eller gör tejpbitstestet på henne för att konstatera att det verkligen är mask hon har.
  • Eisa
    Anonym (Ush) skrev 2011-02-21 12:27:19 följande:
    Men hur vet jag att det verkligen är ofarligt? Täånk om mitt barn ändå får ngt fel pga det, kanske inte ngt som syns till en början men typ adhd eller ngt sånt? (jag har själv det och vill helst att mitt barn ska slippa det för det var faktiskt lite jobbigt aom barn) De säger ju att färgämnen kan påverka risker för såna saker... :-S e så orolig men jag vill inte ha mask mer, jag vill inte!
    Vanquin har funnits länge och man har inte sett några risker för fostret så det lär inte hända dig heller
  • Anonym (Ush)

Tror ni förresten att lillan kan ha mask fast jag inte sett några maskar?
    hon har dessa symtom
    * mkt gaser
    * diarré
    * vaknar på nätterna vilket hon inte brukar göra annars och först ligger hon och vrider och vänder på sig och sen börjar hon gråta, fast hon är trött och vill sova...
    * verkar inte ha några problem med ont eller kli när hon är vaken, då e det bara full fart.
    * verkar tycka att det är skönt (när hon vaknar på kvällen och illvrålar) om man liksom kliar typ men utanpå blöjan.

Jag har kollat igenom hennes bajsblöjor (så gott det går utan att röra) och jag ser inga maskar...

Svar på tråden springmask!!