• Anonym (Ush)

springmask!!

ush, nu har jag upptäckt att jag har fått springmask och jag misstänker även att dottern har det, ett o ett halvt år...
    Så måste köpa Vanquin på apotek men det finns inte flytande, vad gör jag då? och hur mkt ska jag isf ge henne? hon väger 12kg...
    Och jag, jag är gravid, ska jag våga ta medicinen? är såå rädd att det skadar bebisen... Ngn som behandlats mot springmask under grav och vad hände med bebisen, var den frisk när den kom ut?

Nää ush, hjälp tack...

• Svar på tråden springmask!!
  • Anonym (Ush)

Går det inte att ge henne krossad tablett i typ chokladsås eller ngt annars? eller lösa upp? risken är ju att jag smittar henne och så måste vi börja om behandlingen igen...

• Anonym (Ush)
    Eisa skrev 2011-02-21 12:36:40 följande:
    Vanquin finns inte längre i flytande.

TS köp vanquin receptfritt på Apoteket till dig själv och ring VC för att ev. få recept på vermox åt dottern eller gör tejpbitstestet på henne för att konstatera att det verkligen är mask hon har.
    Men måsteman inte ha mikroskop för att se om det e mask på det viset? jag har inget sånt?
  • Anonym
    Anonym (Ush) skrev 2011-02-21 12:50:37 följande:
    Men måsteman inte ha mikroskop för att se om det e mask på det viset? jag har inget sånt?
    Nej man ringer bara och säger att man är smittad, så får man behandling för alla i familjen.
  • Eisa

Man brukar behandla hela familjen om en är smittad så eg. behöver du inte ta reda på om hon är smittad.

Vanquin är ingen bra idé att krossa. Det kan missfärga tänder.

• Anonym (Ush)

Går det inte att ge henne krossad tablett i typ chokladsås eller ngt annars? eller lösa upp?

• Eisa

Jag blir lite förbryllad när jag läser i FASS. Det står att Vermox ska ges med försiktighet till så små barn (under 2 år) så jag vet inte hur man tänker där.

Ring VC.

• Anonym (Ush)
    Eisa skrev 2011-02-21 12:58:28 följande:
    Man brukar behandla hela familjen om en är smittad så eg. behöver du inte ta reda på om hon är smittad.

Vanquin är ingen bra idé att krossa. Det kan missfärga tänder.
    Attans, orkar inte vänta på medicin... kan jag påbörja behandling medans vi väntar att få träffa doktorn?
  • Anonym
    Anonym (Ush) skrev 2011-02-21 12:59:57 följande:
    Attans, orkar inte vänta på medicin... kan jag påbörja behandling medans vi väntar att få träffa doktorn?
    Du kommer inte att få träffa någon läkare, de skriver ut när du ringer dit.
  • Anonym (Ush)

eller man kanske kan få träffa ganska snabbt då det bara gäller att man behöver få ett recept?
    Ja jag har ringt nu, de ringer upp strax efter kl 15...

• Eisa

VC skriver ut direkt, du behöver ej vänta och ej träffa nån.

Nej ej bra idé att krossa i chokladsås heller. Kan ändå missfärga tänder.

Svar på tråden springmask!!