• Anonym (Ush)

springmask!!

ush, nu har jag upptäckt att jag har fått springmask och jag misstänker även att dottern har det, ett o ett halvt år...
    Så måste köpa Vanquin på apotek men det finns inte flytande, vad gör jag då? och hur mkt ska jag isf ge henne? hon väger 12kg...
    Och jag, jag är gravid, ska jag våga ta medicinen? är såå rädd att det skadar bebisen... Ngn som behandlats mot springmask under grav och vad hände med bebisen, var den frisk när den kom ut?

Nää ush, hjälp tack...

• Svar på tråden springmask!!
  • Anonym (Ush)
    Anonym skrev 2011-02-21 13:01:26 följande:
    Du kommer inte att få träffa någon läkare, de skriver ut när du ringer dit.
    Va??? bara sådär, utan att man ens behöver träffa ngn? men hur kan dom göra så? konstigt, man brukar väl åtminstone träffas och prata om behandlingen och allt sånt där...
  • Eisa

Hennes symtom tyder väl inte direkt på springmask.

• Anonym
    Anonym (Ush) skrev 2011-02-21 13:04:02 följande:
    Va??? bara sådär, utan att man ens behöver träffa ngn? men hur kan dom göra så? konstigt, man brukar väl åtminstone träffas och prata om behandlingen och allt sånt där...
    Varför skulle man behöva träffa en läkare för springmask?
    Diskutera behandling? Det finns två alternativ..
  • Anonym (Ush)
    Eisa skrev 2011-02-21 13:03:54 följande:
    VC skriver ut direkt, du behöver ej vänta och ej träffa nån.

Nej ej bra idé att krossa i chokladsås heller. Kan ändå missfärga tänder.
    Ahaa, så bra då... Hoppas det stämmer då, dom ringer ju upp kl 15 så vi får se vad dom tycker...
  • Eisa
    Anonym (Ush) skrev 2011-02-21 13:04:02 följande:
    Behövs ej. Springmask är så okomplicerat.
  • Anonym (Ush)
    Eisa skrev 2011-02-21 13:04:59 följande:
    Hennes symtom tyder väl inte direkt på springmask.
    hmm, fast jag måste väl behandla henne ändå eftersom jag har?
  • Eisa
    Anonym (Ush) skrev 2011-02-21 13:08:10 följande:
    hmm, fast jag måste väl behandla henne ändå eftersom jag har?
    Jag tror det.
  • danishdynamite

När min son på 2 år hade det la vi tabletten (hel) i en sked med vaniljglass. Så svalde han den utan problem. Jag var även gravid när han hade det, men visste inte om det då. Tror (och hoppas) att bebisen inte har tagit skada. 

• Anonym (Ush)

Fick prata med en läkare, han skrev ut den andra veromox eller vad edn hette så vi har gett det nu till henne och tog själv vanquin. Anledningen till att man inte vill ge det till så små barn är att de kan få väldigt allvarliga biverkningar men han sa att risken är liten 1 på 1000 u7ngefär men ha sa att det hjälper ju inte att det är ovanligt ifall hon skulle få det men han ville inte heller ta risken att jag skulle krossa den och hon skulle få missfärgade tänder, men jag sa, det är ju fult men åtminstone ofarligt... men det slutade iaf med att jag valde att ge henne den flytande, den tyckte hon dessutom var mkt god :)

• Eisa
    Anonym (Ush) skrev 2011-02-21 18:32:40 följande:
    Fick prata med en läkare, han skrev ut den andra veromox eller vad edn hette så vi har gett det nu till henne och tog själv vanquin. Anledningen till att man inte vill ge det till så små barn är att de kan få väldigt allvarliga biverkningar men han sa att risken är liten 1 på 1000 u7ngefär men ha sa att det hjälper ju inte att det är ovanligt ifall hon skulle få det men han ville inte heller ta risken att jag skulle krossa den och hon skulle få missfärgade tänder, men jag sa, det är ju fult men åtminstone ofarligt... men det slutade iaf med att jag valde att ge henne den flytande, den tyckte hon dessutom var mkt god :)
    Vad bra! Jag tror det kommer gå alldeles utmärkt för henne med Vermoxen
  • Anonym (Ush)
    Eisa skrev 2011-02-21 18:39:03 följande:
    Vad bra! Jag tror det kommer gå alldeles utmärkt för henne med Vermoxen
    Ja den var då iaf lätt att få i henne, hon ville ha mer när den var slut... :) haha. Hoppas bara att hon inte får ngn farlig biverkning fast det var ju sällsynt men det visar sig ju...
  • Hannah76
    Anonym (Ush) skrev 2011-02-21 22:31:13 följande:
    Ja den var då iaf lätt att få i henne, hon ville ha mer när den var slut... :) haha. Hoppas bara att hon inte får ngn farlig biverkning fast det var ju sällsynt men det visar sig ju...
    Det enda som hände med min dotter var att hon kaskadkräktes, tvättade täcket hon kräktes på med en gång men det är och förblir rosa =)
  • Anonym (Ush)
    Hannah76 skrev 2011-02-21 22:33:17 följande:
    Det enda som hände med min dotter var att hon kaskadkräktes, tvättade täcket hon kräktes på med en gång men det är och förblir rosa =)
    Den medicinen honfick är receptebelagd därför man ska inte egentligen ge den till barn under 2 år men Vanquin har ngt problem i tillverkningen med den flytande och den finns därför inte att köpa så därför fick hon den ändå, den är vit och smakar godis, tror jag, är gravid och man får inte ta den vid graviditet för det är farligt för fostret...
    Iaf, tror det blir vitt det som kommer upp med isf.. :)
Svar på tråden springmask!!