• Anskuli

Har du varit på Muminvärlden i Nådendal eller bott på Nådendals Spa?

Det är kanske ca tre kilometer mellan Nådendals Bad och Muminvärlden och det går bussar där mellan om man inte vill gå. Fast jag tror att bussarna stannar på en parkeringsplats en god bit ifrån och därfrån åker man väl mumintåget tror jag. Nu är jag inte helt säker på detta, men tror att det är så här.

Personligen väljer jag alltid Viking Line framom TallinkSilja, men det har inte med barnvänlighet att göra utan snarare med vilka land ägarna representerar.

Nådendals Bad är ett helt underbart hotell, men inte direkt något barnhotell. Fast jag antar att ni har kollat runt på olika alternativ och bestämt er för just detta. Badavdelningen är ju inte heller direkt för barn utan snarare planerad för pensionärer.

Andra idéer på vad man kan hitta på är Flow park, men era barn är för små för det. Sedan finns det Juku Park som är en vattenpark som öppnades i slutet av förra sommaren. Där finns bland annat en bassäng som är 1200 m2 och endast 40 cm djup hela vägen.

Subtropiska badet i Kuppis har jag aldrig hört talas om. Vad är det? Jag vet att där finns ett utebad, men är detta något nytt?

• Anskuli

Caribia ligger inne i Åbo, men det går bussar till Mumindalen därifrån hela dagen. Nådendals bad är verkligen mer av ett pensinärs- och kongresshotell. Jag har varit där flera gånger (dock inte sommartid) och tyvärr ser man inte mycket  barn där. Annars ett hotell av absolut toppklass och för en kärlekssemester på tumis är det ett underbart ställe. Annars så är ju Nådendal en helt underbar stad och jag skulle sommartid klart rekommendera Nådendal framom Åbo. Däremot så är Caribia betydligt mer inriktat på barnfamiljer och deras spaavdelning är helt klart mer i barns smak. Jag är inte säker på att de ens har en barnbassäng på Nådendals bad, men här kan det vara att jag har fel.

Äventyrsparken i Kuppis är rolig för små barn. Vi har själv varit där med vår gudson några gånger då han varit på besök och han har trivats jättebra där. Jag har aldrig simmat i Kuppis utomhusbad, men det andra utomhusbadet i Åbo är åtminstone ganska mysigt och jag har förstått att Kuppis är mer för barnfamiljer.

Ifall det skulle bli dåligt väder så finns det en inomhusäventyrspark som heter Hoplop. Mina brorsdöttrar som är 4 och 6 år älskar åtminstone att vara där och försöker alltid övertala en att åka dit om de bara får chansen Glad. Men detta är som sagt en inomhusaktivitet och på sommaren är man ju helst ute ifall vädret tillåter det.

Sedan är ju Åbo kulturhuvudstad detta år så det ordnas en mängd evenemang längs med året, även för barnfamiljer. Därför kan det löna sig att kolla närmare vad de har för program att erbjuda. Tyvärr har deras svenska översättningar ibland varit minst sagt underhållande, men efter alla skriverier som här har varit i tidningarna tror jag nog att de börjar få ordningen även på de svenska sidorna.

Jag svarar gäran på fler frågor om jag kan. Ibland är det lite svårt att se ens hemtrakter med "turistögon", men jag försöker så gott det går Glad.

• Anskuli

Kring 15 kilometer är det från Åbo till Nådendal. Finns många hotellalternativ i Nådendal. Enligt vad jag lite googlade runt på finska sidor så är det få barnfamiljer som bor på Nådendals bad, de flesta väljer andra alternativ. Men jag tyckte att iolanthes idé om att dela upp sig var bra, en natt i Nådendal och en natt i Åbo (Caribia).

• Anskuli

Hotell Amandis ligger bara 300 m från Mumindalen och alldeles vid havet. Om du går in på www.naantalinmatkailu.fi hittar du massor av olika hotell. Välj svenska uppe i högra hörnet och sedan under inkvartering och små hotell hittar du en mängd olika alternativ.

Svar på tråden Har du varit på Muminvärlden i Nådendal eller bott på Nådendals Spa?