• Krickeline

Har du varit på Muminvärlden i Nådendal eller bott på Nådendals Spa?

Vi tänkte ta färjan till åbo/nådendal i sommar med våra två barn som är 3 och 6 år. Vill gärna ha tips om tex:
    - vad som är lagom tid avsatt för ett besök i Muminvärlden?
    -om det är långt mellan Nådendal spa och Muminvärlden? Går det buss?
    -vilken färja som är barnvänligast, Tallink eller VikingLine? Såg att båda går till Åbo.
    -om ni har förslag eller synpunkter som kompletterar vår resplan:

DAG 1
    Nattfärjan till Åbo
    Checka in på Nådendal
    Heldag hos Mumin
    Övernattning på Nådendal

DAG 2
    Halvdag hos Mumin ifall vi inte kände oss klara
    Bada på hotellet
    Övernattning Nådendal

DAG 3
    Zoolandia
    Bada på hotellet
    Övernattning på Nådendal

DAG 4
    Kuppis ( Subtropiska badet och Äventyrsparken) i Åbo
    Nattfärjan hem

Vad tror ni, verkar det ok planering? Vet att de flesta bara åker över dan eller stannar en natt på hotell när de besöker Muminstället, men jag tyckte det verkade som det finns ett par andra roliga saker att titta på när man ändå är där, som Kuppis och Zoolandia. Kom gärna med andra förslag också!
  • Svar på tråden Har du varit på Muminvärlden i Nådendal eller bott på Nådendals Spa?
  • Anskuli

Det är kanske ca tre kilometer mellan Nådendals Bad och Muminvärlden och det går bussar där mellan om man inte vill gå. Fast jag tror att bussarna stannar på en parkeringsplats en god bit ifrån och därfrån åker man väl mumintåget tror jag. Nu är jag inte helt säker på detta, men tror att det är så här.

Personligen väljer jag alltid Viking Line framom TallinkSilja, men det har inte med barnvänlighet att göra utan snarare med vilka land ägarna representerar.

Nådendals Bad är ett helt underbart hotell, men inte direkt något barnhotell. Fast jag antar att ni har kollat runt på olika alternativ och bestämt er för just detta. Badavdelningen är ju inte heller direkt för barn utan snarare planerad för pensionärer.

Andra idéer på vad man kan hitta på är Flow park, men era barn är för små för det. Sedan finns det Juku Park som är en vattenpark som öppnades i slutet av förra sommaren. Där finns bland annat en bassäng som är 1200 m2 och endast 40 cm djup hela vägen.

Subtropiska badet i Kuppis har jag aldrig hört talas om. Vad är det? Jag vet att där finns ett utebad, men är detta något nytt?

• Krickeline
    Anskuli skrev 2011-02-21 13:41:00 följande:
    Nådendals Bad är ett helt underbart hotell, men inte direkt något barnhotell. Fast jag antar att ni har kollat runt på olika alternativ och bestämt er för just detta. Badavdelningen är ju inte heller direkt för barn utan snarare planerad för pensionärer.
    Tack för svar. Just såna tips jag ville ha!  Visste inte att Nådeldals spa var mer "pensionärsinriktat". Då kanske vi hellre väljer ett annat boende, det fanns visst något annat badhotell som var karibiskt inspirerat? Kanske det passar bättre för barn? Eller har du något annat tips på barnvänligt hotell?

Juku park låter härligt, ligger det ska googla på det. Det subtropiska badet som jag skrev om är nog det vanliga utomhusbadet, så här står det på turistinformationens webbsida:
    Inom parkområdet kan barnen roa sig i Äventyrsparken, trafikstaden och motionens underland. På somrarna kan du ta ett dropp i Kuppis badinrättning, en härlig badplats för barnfamiljer. Här finns tre bassänger där vattentemperaturen hålls på skön subtropisk nivå, 27 grader. Det finns även en barnbassäng och en vattenrutschbana med slingrande kurvor.
  • Anskuli

Caribia ligger inne i Åbo, men det går bussar till Mumindalen därifrån hela dagen. Nådendals bad är verkligen mer av ett pensinärs- och kongresshotell. Jag har varit där flera gånger (dock inte sommartid) och tyvärr ser man inte mycket  barn där. Annars ett hotell av absolut toppklass och för en kärlekssemester på tumis är det ett underbart ställe. Annars så är ju Nådendal en helt underbar stad och jag skulle sommartid klart rekommendera Nådendal framom Åbo. Däremot så är Caribia betydligt mer inriktat på barnfamiljer och deras spaavdelning är helt klart mer i barns smak. Jag är inte säker på att de ens har en barnbassäng på Nådendals bad, men här kan det vara att jag har fel.

Äventyrsparken i Kuppis är rolig för små barn. Vi har själv varit där med vår gudson några gånger då han varit på besök och han har trivats jättebra där. Jag har aldrig simmat i Kuppis utomhusbad, men det andra utomhusbadet i Åbo är åtminstone ganska mysigt och jag har förstått att Kuppis är mer för barnfamiljer.

Ifall det skulle bli dåligt väder så finns det en inomhusäventyrspark som heter Hoplop. Mina brorsdöttrar som är 4 och 6 år älskar åtminstone att vara där och försöker alltid övertala en att åka dit om de bara får chansen Glad. Men detta är som sagt en inomhusaktivitet och på sommaren är man ju helst ute ifall vädret tillåter det.

Sedan är ju Åbo kulturhuvudstad detta år så det ordnas en mängd evenemang längs med året, även för barnfamiljer. Därför kan det löna sig att kolla närmare vad de har för program att erbjuda. Tyvärr har deras svenska översättningar ibland varit minst sagt underhållande, men efter alla skriverier som här har varit i tidningarna tror jag nog att de börjar få ordningen även på de svenska sidorna.

Jag svarar gäran på fler frågor om jag kan. Ibland är det lite svårt att se ens hemtrakter med "turistögon", men jag försöker så gott det går Glad.

• mc babe

I Nådendal finns dessutom massor av små söta butiker med hantverk mm som är jättekul att titta på.

Vad gäller färjan, så har vi åkt med bägge med litet barn, men tycker nog bäst om Viking line, deras lekrum är bra och de har mycket aktiviteter. Nu var ju tösen mindre när vi åkte Tallink så där har vi inte sett lekrummet förståss, men vi upplever servicen som bättre på Viking.

• iolanthe

Jag rekommenderar också Viking Line, deras lekrum är så mycket bättre och lugnare än TallinkSiljas.

• iolanthe

Just det ja, Nådendal är urmysigt med sina gamla trähus, båtbryggor och uteserveringar så jag skulle absolut satsa på några nätter där i samband med besök på Mumindalen. Vi bodde på camping när vi var där, så jag kan inte rekommendera nåt hotell. Caribia inne i Åbo är också jättefint och barnbassängen super, så jag kan varmt rekommendera det också, men inte för att bo hela vistelsen. Avståndet är inte så jättestort mellan Åbo och Nådendal, men i alla fall.

• Anskuli

Kring 15 kilometer är det från Åbo till Nådendal. Finns många hotellalternativ i Nådendal. Enligt vad jag lite googlade runt på finska sidor så är det få barnfamiljer som bor på Nådendals bad, de flesta väljer andra alternativ. Men jag tyckte att iolanthes idé om att dela upp sig var bra, en natt i Nådendal och en natt i Åbo (Caribia).

• Krickeline

Det låter som en jättebra idé, att dela upp det. Blir nog en natt på Caribia, samt en eller två nätter i Nådendal. Om man inte ska bo på Nådendals spa, var passar det bättre att bo för en barnfamilj?
    Jätteglad för era tips. Tack!

• magdalena 80

Jag o barnen var där i somras. Vi bodde vid Nådendal spa-hotell, men inte på själv hotellet utan på familjehotellet som ligger ca 200 m därifrån. Tror det är någon form av internat som de hyr ut sommartid. Familjehotellet var jättebra för oss, vi kunde fixa frukosten själv på morgonen o förbereda lunch att ta med.

Från själva hotellet går det ett sånt där minitåg ner till Mumindalen som man kan åka med. Observera att man kan betala endast med kontanter o det inte finns någon automat på hotellområdet!
    Jag kan inte svara på hur långt det är från hotellet till Mumindalen, men det var en helt överkomlig sträcka att promenera med barnen som då var 6, 4 o 2 år gamla. Den yngsta åkte i vagnen. På vägen dit gick vi dessutom förbi en lekpark som barnen gillade. Tyckte det var riktigt mysigt att gå dit, smala gator o gamla hus

Jag tyckte att vi bra hann med Mumidalen på en dag, men det e väl upp till var o en hur mycket tid man vill sätta på det. Maten där tycker inte jag varit något vidare, relativt dyrt o barnen ville inte äta det. Skulle därför rekommendera matsäck om ni har kinkiga barn

Vi var en dag på Mumindalen o en dag på Väski som är en äventyrsö som man åker till med båt. Väski var helt ok, mina barn var lite för små, men det var helt ok att promenera runt där. Vid ett "stopp" hade de en medeltidsby med djur osv. Den låg vid en strand o det var nog där barnen trivdes bäst. Vi hade picnic där på stenarna o barnen klappade djuren.
    Det negativa var att det var massor av mygg där så varje gång man stannade till vid nåt "stopp" höll man på att bli uppäten (förutom det vid medeltidsbyn). Vi hade massor av myggbett allihop innan vi kommit oss runt äventysbanan.

Om jag minns rätt gjorde vi så att vi körde ner dag 1 (bor i Finland), checkade in på familjehotellet o tog natten. Dag 2 gick vi till Mumindalen (jag hade inga kontanter...) o var där hela dagen. På kvällen tog vi en snabb sväng in till centrum där vi handlade mer frukost o lunch till dagen efter (+tog ut kontanter).
    Dag 3 tog vi minitåget (barnen hade ju väntat länge på att få åka det då, så det var en given succe) ner till båten (avgår där var man går över bron till Mumindalen) o spenderade dagen på Väski. Vi hade det relativt fort avklarat just för att barnen var lite för små + alla mygg... Vi tog tåget tillbaka till hotellet o for sedan till spahotellet o badade. Borde kanske tillägga att de hade ingen eg barnpool så det var lite knepigt att vara där med tre småbarn, men det gick ju.
    Efter det tog vi natten.
    Dag 4 checkade vi ut o körde hem igen.

Hmm, vad finns mer att berätta? Kommer inte på nåt nu, men det var en riktigt bra resa o vi menar åka dit en sväng i sommar igen

• iolanthe

Bra påpekande av Magdalena, maten på mumindalen är väl ok, men dyr, så matsäck är bra. Det finns en buffe med husmanskost som antagligen är helt ok, men om jag minns rätt kostade den 14-15 euro per person, så vi åt hamburgare och franska istället. En dag är det helt ok, mina ungar skulle säkert äta det varje dag en vecka utan att klaga, men vi vuxna skulle nog velat ha nåt annat. Vi tyckte två dagar var lämpligt att vara där, men vet även många som tycker det räcker med en.

• magdalena 80

Angående maten kan jag ju säga att vi varit till Mumindalen två gånger o ingen av gångerna ville barnen äta det. Första året åt vi just där vid buffen, nu i somras gjorde vi ett försök vid en pastarestaurang  just för att de åt så dåligt året före. De åt typ inget i somras heller så det kändes ju rätt onödigt att betala för mat som ingen ville ha. Då vi åkte till Väski försökte jag inte ens få dem att äta där utan hade packat med smörgåsar, yoghurt, kalla köttbullar, vindruvor o kex. Det funkade bättre

• Anskuli

Hotell Amandis ligger bara 300 m från Mumindalen och alldeles vid havet. Om du går in på www.naantalinmatkailu.fi hittar du massor av olika hotell. Välj svenska uppe i högra hörnet och sedan under inkvartering och små hotell hittar du en mängd olika alternativ.

• Krickeline
    Anskuli skrev 2011-02-24 18:13:07 följande:
    Hotell Amandis ligger bara 300 m från Mumindalen och alldeles vid havet. Om du går in på www.naantalinmatkailu.fi hittar du massor av olika hotell. Välj svenska uppe i högra hörnet och sedan under inkvartering och små hotell hittar du en mängd olika alternativ.
    Tusen tack!
Svar på tråden Har du varit på Muminvärlden i Nådendal eller bott på Nådendals Spa?