Jag o barnen var där i somras. Vi bodde vid Nådendal spa-hotell, men inte på själv hotellet utan på familjehotellet som ligger ca 200 m därifrån. Tror det är någon form av internat som de hyr ut sommartid. Familjehotellet var jättebra för oss, vi kunde fixa frukosten själv på morgonen o förbereda lunch att ta med.
Från själva hotellet går det ett sånt där minitåg ner till Mumindalen som man kan åka med. Observera att man kan betala endast med kontanter o det inte finns någon automat på hotellområdet!
Jag kan inte svara på hur långt det är från hotellet till Mumindalen, men det var en helt överkomlig sträcka att promenera med barnen som då var 6, 4 o 2 år gamla. Den yngsta åkte i vagnen. På vägen dit gick vi dessutom förbi en lekpark som barnen gillade. Tyckte det var riktigt mysigt att gå dit, smala gator o gamla hus
Jag tyckte att vi bra hann med Mumidalen på en dag, men det e väl upp till var o en hur mycket tid man vill sätta på det. Maten där tycker inte jag varit något vidare, relativt dyrt o barnen ville inte äta det. Skulle därför rekommendera matsäck om ni har kinkiga barn
Vi var en dag på Mumindalen o en dag på Väski som är en äventyrsö som man åker till med båt. Väski var helt ok, mina barn var lite för små, men det var helt ok att promenera runt där. Vid ett "stopp" hade de en medeltidsby med djur osv. Den låg vid en strand o det var nog där barnen trivdes bäst. Vi hade picnic där på stenarna o barnen klappade djuren.
Det negativa var att det var massor av mygg där så varje gång man stannade till vid nåt "stopp" höll man på att bli uppäten (förutom det vid medeltidsbyn). Vi hade massor av myggbett allihop innan vi kommit oss runt äventysbanan.
Om jag minns rätt gjorde vi så att vi körde ner dag 1 (bor i Finland), checkade in på familjehotellet o tog natten. Dag 2 gick vi till Mumindalen (jag hade inga kontanter...) o var där hela dagen. På kvällen tog vi en snabb sväng in till centrum där vi handlade mer frukost o lunch till dagen efter (+tog ut kontanter).
Dag 3 tog vi minitåget (barnen hade ju väntat länge på att få åka det då, så det var en given succe) ner till båten (avgår där var man går över bron till Mumindalen) o spenderade dagen på Väski. Vi hade det relativt fort avklarat just för att barnen var lite för små + alla mygg... Vi tog tåget tillbaka till hotellet o for sedan till spahotellet o badade. Borde kanske tillägga att de hade ingen eg barnpool så det var lite knepigt att vara där med tre småbarn, men det gick ju.
Efter det tog vi natten.
Dag 4 checkade vi ut o körde hem igen.
Hmm, vad finns mer att berätta? Kommer inte på nåt nu, men det var en riktigt bra resa o vi menar åka dit en sväng i sommar igen