Inlägg från: Krickeline |Visa alla inlägg
  • Krickeline

Har du varit på Muminvärlden i Nådendal eller bott på Nådendals Spa?

Vi tänkte ta färjan till åbo/nådendal i sommar med våra två barn som är 3 och 6 år. Vill gärna ha tips om tex:
    - vad som är lagom tid avsatt för ett besök i Muminvärlden?
    -om det är långt mellan Nådendal spa och Muminvärlden? Går det buss?
    -vilken färja som är barnvänligast, Tallink eller VikingLine? Såg att båda går till Åbo.
    -om ni har förslag eller synpunkter som kompletterar vår resplan:

DAG 1
    Nattfärjan till Åbo
    Checka in på Nådendal
    Heldag hos Mumin
    Övernattning på Nådendal

DAG 2
    Halvdag hos Mumin ifall vi inte kände oss klara
    Bada på hotellet
    Övernattning Nådendal

DAG 3
    Zoolandia
    Bada på hotellet
    Övernattning på Nådendal

DAG 4
    Kuppis ( Subtropiska badet och Äventyrsparken) i Åbo
    Nattfärjan hem

Vad tror ni, verkar det ok planering? Vet att de flesta bara åker över dan eller stannar en natt på hotell när de besöker Muminstället, men jag tyckte det verkade som det finns ett par andra roliga saker att titta på när man ändå är där, som Kuppis och Zoolandia. Kom gärna med andra förslag också!
  • Svar på tråden Har du varit på Muminvärlden i Nådendal eller bott på Nådendals Spa?
  • Krickeline
    Anskuli skrev 2011-02-21 13:41:00 följande:
    Nådendals Bad är ett helt underbart hotell, men inte direkt något barnhotell. Fast jag antar att ni har kollat runt på olika alternativ och bestämt er för just detta. Badavdelningen är ju inte heller direkt för barn utan snarare planerad för pensionärer.
    Tack för svar. Just såna tips jag ville ha!  Visste inte att Nådeldals spa var mer "pensionärsinriktat". Då kanske vi hellre väljer ett annat boende, det fanns visst något annat badhotell som var karibiskt inspirerat? Kanske det passar bättre för barn? Eller har du något annat tips på barnvänligt hotell?

Juku park låter härligt, ligger det ska googla på det. Det subtropiska badet som jag skrev om är nog det vanliga utomhusbadet, så här står det på turistinformationens webbsida:
    Inom parkområdet kan barnen roa sig i Äventyrsparken, trafikstaden och motionens underland. På somrarna kan du ta ett dropp i Kuppis badinrättning, en härlig badplats för barnfamiljer. Här finns tre bassänger där vattentemperaturen hålls på skön subtropisk nivå, 27 grader. Det finns även en barnbassäng och en vattenrutschbana med slingrande kurvor.
  • Krickeline

Det låter som en jättebra idé, att dela upp det. Blir nog en natt på Caribia, samt en eller två nätter i Nådendal. Om man inte ska bo på Nådendals spa, var passar det bättre att bo för en barnfamilj?
    Jätteglad för era tips. Tack!

• Krickeline
    Anskuli skrev 2011-02-24 18:13:07 följande:
    Hotell Amandis ligger bara 300 m från Mumindalen och alldeles vid havet. Om du går in på www.naantalinmatkailu.fi hittar du massor av olika hotell. Välj svenska uppe i högra hörnet och sedan under inkvartering och små hotell hittar du en mängd olika alternativ.
    Tusen tack!
Svar på tråden Har du varit på Muminvärlden i Nådendal eller bott på Nådendals Spa?