• nettanangel

Doptårta

Hur mycket kostar en tårta att köpa?? typ 10-12 bitar.. Eller är det någon som har ett bra tips på tårta att göra själv???

• Svar på tråden Doptårta
  • La Lola

Alltså...det hänger ju lite på var du handlar den...alla tar nog inte samma pris.....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • nettanangel

Jo, visst är det så, men på ett ungefär.. Vad är brukligt att betala för en tårta till dop??

• La Lola
    nettanangel skrev 2011-02-22 09:07:17 följande:
    Jo, visst är det så, men på ett ungefär.. Vad är brukligt att betala för en tårta till dop??
    Men alltså...är en doptårta en speciell tårta eller vad?
    Jag hajar inte....

Vi köpte vanliga violtårtor (lila prinsesstårtor) till Heddas dop.
    Minns inte priset just nu men det var ju en helt vanlig tårta med ett helt vanligt pris....

Har du aldrig köpt en tårta?
    Här gör vi sällan egna eftersom jag är så jäkla kass på att göra såna!
  • kattsan

Vi har haft Brittatårta på ena dopet och kladdkaka med tryffeltäcke på det andra. Lätta tårtor/kakor att baka. Brittatårta gör man i långpanna. Brukar göra 2 st och lägga ihop så den blir lika stor som långpannan, ca 28 bitar.
    Tror att du får räkna med runt 500-lappen för en 10-12 bitars annars på bageri.

• sofiaolivia

Du får nog ringa runt och fråga efter priserna! Vår dotters ettårstårta kommer att kosta 600 kr för 20 pers... Jag ringde till två konditirier och det skiljde ca 100 på deras priser!

• nettanangel

Har ringt till olika konditorier, mellan 23-35kr/bit tar dem, och JO jag har köpt tårta tidigare, men inte minns jag hur mkt jag pröjsade.. Och jo, doptårta är kanske en vanlig tårta..men nu var det just till DOP som den skall vara till så då använde jag ordet DOPtårta.. Flört

• La Lola
    nettanangel skrev 2011-02-22 14:06:19 följande:
    Har ringt till olika konditorier, mellan 23-35kr/bit tar dem, och JO jag har köpt tårta tidigare, men inte minns jag hur mkt jag pröjsade.. Och jo, doptårta är kanske en vanlig tårta..men nu var det just till DOP som den skall vara till så då använde jag ordet DOPtårta.. Flört
    Sa du doptårta när du ringde o frågade?
    För det kanske är som med bröllopstårtor; priset går upp så fort ordet bröllop används?

500-600 har jag aldrig betalat för en tårta.
  • vittra

Jag gjorde två tårtor till dotterns namngivning som var i helgen, gjorde helt vanlig sockerkaka som tårtbotten och smaksatt mousse som fyllning (bla nougat och jordgubb). Galet enkelt att göra. Sedan gjorde jag ett vackert vitt täcke att ha ovanpå vilket man kan göra av marshmallows, ett väldigt enkelt sätt att få en vacker, proffsig tårta! Garnerade med stjärnor av samma "material" fast jag hade färgat dem bruna med hjälp av lite kakao.

Jag skulle aldrig betala flera hundra (eller över en tusing om man ska ha två) för tårta man så enkelt kan göra själv för bara några kronor.

Kladdkaka är ju också något som är väldigt enkelt att göra, ordnar man då lite enkel choklad- eller tryffelglasyr (eller frosting som det så modernt kallas nu för tiden) att ha ovanpå så ser det mer festligt ut och så kan man garnera med färska bär tex

Svar på tråden Doptårta