• Anonym

Hennes 1åring kan inte sitta!!!!

Detta gäller en bekant till mig... Hennes ettåring kan inte sitta?! Det ska väl en ettåring normalt kunna göra?, hon lägger kuddar bakom honom precis som man gör med en 4 månaders! han ålar inte, kryper inte och har heller inte försökt resa sig upp.
    Hon gör inte mkt med barnen, de är mest hemma och ett åringen sitter mkt i matstolen vad jag förstår.
    Jag vet att hon älskar sitt barn, det vet jag, men fattar hon inte vad hon gör med barnet?!

Han verkar heller inte äta som en ettåring borde, min ettåring äter typ allt som vi äter, hennes får ersättning.. ERSÄTTNING?! Yoggi och fruktpure....Alltså barn behöver ju fett å allt sånt för att hjärnan... Barnet väger mkt för att vara ett år.. riktigt tjock...konstigt, med tanke på maten han får.. men å andra sidan rör han sig ju inte ett skit :/

Säger jag något om detta kommer hon säkert ta jätteilla upp... hur ska man göra?!

• Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!
  • Lillave

Fast egentligen handlar det väl inte om BARNET i sig utan om att MAMMAN hindrar hans utveckling?

Får nästan en känsla av att hon är överbeskyddande, hon pallrar kanske upp med kuddar av rädsla att han ska slå sig om han tippar? Han KAN kanske sitta utan kuddar??

• Poison82
    Anonym skrev 2011-02-22 21:44:29 följande:
    Man kan ju undra vad folk gör med sina barn eller rättare sagt vad de inte gör med sina barn! Mitt barn satt vid 6 månader och kröp på alla fyra vid 7 och krälkröp vid 5. För mig låter det lustigt att det finns barn som inte kan sitta ens vid 8 månader, vad gör de med sina barn? Sitter de med sina barn i knäna hela dagarna eller vad? Barn måste uppmuntras för att utvecklas!
    Blir väldigt upprörd när du skriver på det viset. Det visar bara hurlite du förstår. Jag hoppas ärligt du får ett barn som blir senare nästa gång så kanske du lär dig lite vett.
    Min son är fullt normal men han kunde inte sitta själv förrän han var 8 månader. Han trillade då. Vi försökte "träna honom" mycket och gav honom möjlighet att prova men han trillade ändå. Barn mognar olika tidigt, det innebär inte att där är fel på föräldern.
    Men kul för dig att du tror du är så perfekt
  • Lindreas
    Man kan ju undra vad folk gör med sina barn eller rättare sagt vad de inte gör med sina barn! Mitt barn satt vid 6 månader och kröp på alla fyra vid 7 och krälkröp vid 5. För mig låter det lustigt att det finns barn som inte kan sitta ens vid 8 månader, vad gör de med sina barn? Sitter de med sina barn i knäna hela dagarna eller vad? Barn måste uppmuntras för att utvecklas!
    HAHAHAHA! Har du någon koll alls? Bara för att ditt barn kunde sitta vid 6 månader så betyder inte det att det är så ALLA barn ska utvecklas. Ditt barn kanske kommer vara sent i någon annan del av utvecklingen, kommer du då raljera om vad DU har gjort för fel med ungen då?
  • Poison82
    Anonym skrev 2011-02-22 21:51:06 följande:
    Ursäkta, glömde att utesluta barn med funktionshinder i mitt inlägg. Givetvis är dessa barn undantag. Jag menade helt friska barn i mitt inlägg.
    Så min son är sjuk menar du? Eftersom han lärde sig sent trots vår stimulans?
    Det enda som är sjukt är dina åsikter
  • Anonym (nyfikna)

Är själv mamma till ett barn med funktionsnedsättning.

Det heter funktionsnedsättning faktiskt! (Funktionshinder är det som samhället gör det till genom att vara otillgängligt).

Hursomhelst var vi på barnkalas i helgen. Många barn i olika åldrar och många mammor. Alla mammor pratade naturligtvis om sina barn, deras utvecklingsnivåer, personligheter etc.

Ingen frågade något om mitt barn. De nonchalerade mitt barn men följde barnet nyfiket med blicken. De trodde att jag inte såg det).

Innan vi skulle gå var det en mamma som absolut inte kunde hålla sig utan var tvungen att fråga, precis innan hon skulle gå: "- Har ditt barn sånt där XXXXXX???"
    - Ja, svarade jag. Sedan sa jag inget mer och hon slutade fråga för hon märkte väl att jag inte ville diskutera mitt barns diagnos med henne.

Vad jag vill ha sagt med detta inlägg är att det är jävligt trist, både för barn och förälder, att vara identifierad med en funktionsnedsättning. Sluta bry er att förhöra oss! Vi vill bara vara som alla andra, vara med i gemenskapen och inte bli ifrågasatta. Att jämt få svara påera nyfikna frågor är ytterligare en börda förutom den att man träffar olika vårdpersonal hela tiden som man måste redogöra för och berätta bakgrundshistorik och diagnos för.

• k girl
    Men snälla människa, lugna ner dig några hekton. För det första är barn olika, och för det andra kan givetvis barn ha medfödda funktionshinder eller funktionshinder som uppstod vid födseln.

Vad vill du ha, en klapp på axeln för att ditt barn var tidig på att sitta och krypa? Jag begåvades med ett barn som VÄGRADE vara på golvet och bara ville sitt med vid bordet fram tills dess att han lärde sig sitta själv. Han hatade babygymmet och babysittern men älskade att sitta i matstolen och titta på vad vi gjorde. När han lärde sig att sitta, före ditt barn för övrigt, var han skitnöjd med att sitta på arslet och hade inget som helst intresse av att ta sig någonstans.

Ditt barn är för i helvete inget facit på barns utveckling. Visste du att medianåldern för att sitta stadigt på golvet är 7-8 månader?

Barn måste lära sig att kontrollera sina muskler och de går igenom olika stadier, steg för steg. Det finns barn som kan dra sig upp till stående eller kan gå med stöd av ena handen men inte kan sitta stadigt - och det är helt normalt.

FYI, min knäfis till son trivs fortfarande bäst där han får vara med (= i knäet, eller stående på en stol bredvid mig när jag gör någonting), hans grovmotoriska utveckling är helt normal.
  • Tokern
    Anonym (nyfikna) skrev 2011-02-22 22:00:42 följande:
    Är själv mamma till ett barn med funktionsnedsättning.

Det heter funktionsnedsättning faktiskt! (Funktionshinder är det som samhället gör det till genom att vara otillgängligt).

Hursomhelst var vi på barnkalas i helgen. Många barn i olika åldrar och många mammor. Alla mammor pratade naturligtvis om sina barn, deras utvecklingsnivåer, personligheter etc.

Ingen frågade något om mitt barn. De nonchalerade mitt barn men följde barnet nyfiket med blicken. De trodde att jag inte såg det).

Innan vi skulle gå var det en mamma som absolut inte kunde hålla sig utan var tvungen att fråga, precis innan hon skulle gå: "- Har ditt barn sånt där XXXXXX???"
    - Ja, svarade jag. Sedan sa jag inget mer och hon slutade fråga för hon märkte väl att jag inte ville diskutera mitt barns diagnos med henne.

Vad jag vill ha sagt med detta inlägg är att det är jävligt trist, både för barn och förälder, att vara identifierad med en funktionsnedsättning. Sluta bry er att förhöra oss! Vi vill bara vara som alla andra, vara med i gemenskapen och inte bli ifrågasatta. Att jämt få svara påera nyfikna frågor är ytterligare en börda förutom den att man träffar olika vårdpersonal hela tiden som man måste redogöra för och berätta bakgrundshistorik och diagnos för.
    Tack för att du bidrog. Det var värdefullt att få höra hur det kan upplevas som anhörig.
  • anne h
    "lustigt"? Det var ju.. trevligt. not.

Vad de gör med sina barn? Förmodligen mer än du någonsin kunde drömma om..  för jag tror inte många sitter med sitt barn i famnen hela dagarna, därtill har ett barn träningsmöjligheter i sängen tex.. så nej, det ska mycket till innan en förälder kan göra så att ett barn inte klarar av att sitta vid 1 års ålder, dessutom får barn träning även när det sitter i förälders famn..  
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Topcom
    Poison82 skrev 2011-02-22 21:59:21 följande:
    Så min son är sjuk menar du? Eftersom han lärde sig sent trots vår stimulans?
    Det enda som är sjukt är dina åsikter
    Inte undra på att idioter alltid ALLTID ska vara anonyma. Personer som "anonym" bör få en käftsmäll i trynet. Nu kommer jag bli anmäld, men jag skiter i det. Blir irriterad när jag läser anonyma kommentarer som handlar om oskyldiga barn. 
  • Anonym
    Men pucko! Tror du man kan tvinga fram nåt ur barn?! Alla barn utvecklas olika och gör saker när de är MOGNA för det, inte för att en förälder trycker på... Suck för såna som du
Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!