• Anonym

Hennes 1åring kan inte sitta!!!!

Detta gäller en bekant till mig... Hennes ettåring kan inte sitta?! Det ska väl en ettåring normalt kunna göra?, hon lägger kuddar bakom honom precis som man gör med en 4 månaders! han ålar inte, kryper inte och har heller inte försökt resa sig upp.
    Hon gör inte mkt med barnen, de är mest hemma och ett åringen sitter mkt i matstolen vad jag förstår.
    Jag vet att hon älskar sitt barn, det vet jag, men fattar hon inte vad hon gör med barnet?!

Han verkar heller inte äta som en ettåring borde, min ettåring äter typ allt som vi äter, hennes får ersättning.. ERSÄTTNING?! Yoggi och fruktpure....Alltså barn behöver ju fett å allt sånt för att hjärnan... Barnet väger mkt för att vara ett år.. riktigt tjock...konstigt, med tanke på maten han får.. men å andra sidan rör han sig ju inte ett skit :/

Säger jag något om detta kommer hon säkert ta jätteilla upp... hur ska man göra?!

• Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!
  • Anonym

Du verkar oerhört dömmande mot hela familjen!!

• Poison82
    Anonym skrev 2011-02-22 12:04:04 följande:
    Skillnad om barnet är lättroat.. eller att barnet aldrig får vara med om något kul eller få nya intryck.... en promenad i veckan, resten sitta och ruttna i en lägenhet där man ens inte får vistas på golvet, utan får sitta i en stol eller i knät på en vuxen.
    Jag tror livslusten börjar ta slut på den lille.. det händer ju aldrig något i hans liv... stackars barn :/ 
    Och hur kan du vara så säker på detta? Bor du hemma hos dom eller? Finns där något hos pojken som tyder på att han skulle vara apatisk?
  • Anonym

Tänk vad lätt det är att dömma jag fick själv höra att jag försummade min son när han var liten han utvecklades inte som jämnåriga och direkt så blev ´jag påhoppad att jag gorde fel med min son, Lite historik han kunde inte tugga sin mat fören han var närmade 2 år han kunde inte gå innan han var 18 månader han kunde inte prata innan 3 års ålder han kunde inte klätra upp på en stol själv innan 2 års ålder. Gorde jag fel nej min son hade en utvecklingsstörning det upptäcktes när han var 3 år av en barnpsykolog så jag vill bara säga barn utvecklas olika det behöver inte vara något fel för det

• Rowanda

Jag tror säkert BVC reagerat om det är något fel. Kanske barnet är under utredning och mamman inte vill berätta om det. Det kan ju vara  jättekänsligt och ångestladdat om allt inte är som det ska. Då kanske man inte vill dryfta problem med någon som har barn som är aktiva och tidiga i utvecklingen, det kanske bara gör ont.  Dessutom kanske mamman gör mycket mer tillsammans med sitt barn än vad du vet. Personligen och som lekman har jag svårt att tro att barnet kan bli så sent i utvecklingen av den hemsituation du beskriver. Men jag är ingen expert.

• Anonym
    Rowanda skrev 2011-02-22 12:44:40 följande:
    Jag tror säkert BVC reagerat om det är något fel. Kanske barnet är under utredning och mamman inte vill berätta om det. Det kan ju vara  jättekänsligt och ångestladdat om allt inte är som det ska. Då kanske man inte vill dryfta problem med någon som har barn som är aktiva och tidiga i utvecklingen, det kanske bara gör ont.  Dessutom kanske mamman gör mycket mer tillsammans med sitt barn än vad du vet. Personligen och som lekman har jag svårt att tro att barnet kan bli så sent i utvecklingen av den hemsituation du beskriver. Men jag är ingen expert.
    Håller med! Om det inte är något verkligt extremt så utvecklas barn i sin egen takt. Man kan inte göra dom sena i utveckligen genom att dom får sitta i knäet!

Visst kan det vara så att han har någon störning som gör att han är sen men det kommer att visa sig och mamman kanske redan får det utrett.

Men mamman behöver då verkligen inte TS dömmande attityd. Du söker ju fel och vad f-n har föräldrarnas vikt med saken att göra?!
  • goatess82

Man kan inte träna sitt barn att sitta, krypa och gå, det kommer från barnet själv så hon kan nog inte inverka så mycket, kosten är dock inte det bästa för en ettåring!

• Anonym

Det är faktiskt så att man kan försena barns utveckling genom brist på stimulans.

Ett av barnen i Markfallet troddes vara gravt utvecklingsstört, men det visade sig vara helt normalt men gravt understimulerat, kunde inte vända sig, sitta eller använda sina händer vid 1 år.

Kan vara skillnad mellan olika barn hur de utvecklas men nog är det så att barn som inte har någon form av funktionshinder ligger ganska lika tidsmässigt i utvecklingen, är väl därför man har dessa fastställda kontroller hos BVC.

Mitt äldsta barn började kräla omkring vid drygt 4 månader tyvärr, slut med att ligga ensam på filt på golvet utan att man satt bredvid, detta barn gick obehindrat lite före 10 månader och hade ett extremt gott ordförråd vid 1 år. Nästa barn höll sig mera inom ramen för att krypa, gå och prata, betydligt smidigare än ett som var tidigt.

• Anonym (Trött!)

Vad trött jag blir på alla mammor i tråden som skriver att deras barn också var sena och att TS överdriver....
    Det viktiga med den här tråden är ju mammans sätt mot barnet plus understimuleringen och DET är ju fruktansvärt allvarligt!!
    Jag tycker att det påminner om de ostimulerade barnhemsbarnen och tycker det är jätte bra att TS reagerar för understimulering kan påverka barnet hela livet!
    TS, kan du inte ringa BVC och fråga om råd?

• Anonym (tvåbarnsmamma)
    Anonym (Trött!) skrev 2011-02-22 13:31:48 följande:
    Vad trött jag blir på alla mammor i tråden som skriver att deras barn också var sena och att TS överdriver....
    Det viktiga med den här tråden är ju mammans sätt mot barnet plus understimuleringen och DET är ju fruktansvärt allvarligt!!
    Jag tycker att det påminner om de ostimulerade barnhemsbarnen och tycker det är jätte bra att TS reagerar för understimulering kan påverka barnet hela livet!
    TS, kan du inte ringa BVC och fråga om råd?
    Håller absolut med ovanstående. Bra idé att ringa bvc och fråga om råd. De kan ju svara på om det är normalt eller om något annat borde göras.

Jag hade också reagerat på en ettåring som betett sig som TS  beskriver.
Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!