• h8him

oense om skolval förskoleklass

Eftersom hon är skriven hos dig blir hon erbjuden i plats i närmaste skolan. Är ni inte överens om annat så är det på den skolan hon kommer att gå från och med 1:an i alla fall, då hon får skolplikt.

• h8him
    Anonym (ledsen) skrev 2011-02-22 10:42:36 följande:
    Tack! Ja jag tolkar också det som att från 1:an så kommer hon att gå hos mig, men hur är det med sexår?. Jag kan ju inte vara utan barnomsorg under ett helt år om vi inte kommer överrens
    När det gäller förskola så har boendeföräldern rätt att bestämma var barnet ska gå, det hör till den dagliga omsorgen och man skulle hindras att arbeta annars.Frågan är om han kan hindra barnet att gå 6 rs. Jag tycker du ska ringa skolverket och höra vad de säger och vad deras regler är. Logiskt sett borde det inte vara något problem men man vet aldrig. Fritids har du i alla fall rätt till.
  • h8him
    sextiotalist skrev 2011-02-22 10:53:50 följande:
    Är det inte så att kommunen har skyldighet att ge barnen plats i skolan enligt närhetsprincipen, men om man skall byta skola så behövs båda föräldrarnas medgivande?
    Jo, när det handlar om grundskola. 6 års är frivilligt så jag är osäker om det gäller även där. Kanske någon annan här som vet? Har gett ts rådet att kontakta skolverket och höra vad de säger.
  • h8him
    Anonym (ledsen) skrev 2011-02-22 11:10:53 följande:
    Tack för svaren!

På skolverkets hemsidan hittade jag följande:
    www.skolverket.se/content/1/c6/01/07/92/gemen...

Jag tolkar det till min fördel men jag tycker det är lite oklart gällande sexårs.

Kommunen sa att jag kommer vara utan barnomsorg om vi inte kommer överrens. Hennes pappa säger att då fixar han barnflicka på sina veckor. Jag har inte möjlighet till det och känner mig utpressad av honom.
    Jag tror dock att kommunen har fel men är osäker och orolig.
    De har inte rätt att neka barnomsorg enligt skolverkets tolkning av reglerna. Prata med skolverkets jurister. Vägrar kommunen ge dig omsorgsplats ska du JO anmäla dem.
  • h8him
    Anonym (ledsen) skrev 2011-03-07 14:38:07 följande:
    Hej igen!

Detta har fortfarande inte löst sig . Nu har min dotter fått plats i den närmaste skolan men hennes pappa vägrar fortfarande att hon går där. Kommunen säger bara att vi måste komma överrens och om inte blir det en vårdnadsfråga dvs vi kan inte ha gemensam vårdnad. Jag tycker det låter mycket konstigt. Finns det verkligen det någon chans att jag skulle förlora vårdnaden för att jag vill att hon ska gå i skolan närmast där hon är skriven?

Liknande problem måste ju ha uppstått tidigare. Känner ni till någon liknande situation?
    Varför skulle du förlora vårdnaden? Jag har inte läst hela tråden, hur ser boendet ut idag?
  • h8him
    Anonym (ledsen) skrev 2011-03-07 15:26:45 följande:
    Hon bor varannan vecka hos mig men egentligen mer än hälften då hennes pappa reser bort i bland osv. 
    Det var kommunen som sa att om vi inte kommer överrens om skola så kan vi inte ha gemensam vårdnad. Kan det verkligen stämma?
    Då gör ni rätt idag, hon ska stå skriven hos dig för hon har fler nätter hos dig än hos honom.

Det stämmer egentligen, men en av er måste stämma den andre. Ingen annan går in och ändrar vårdnaden för er. Det är detta år du får problem om han vägrar låta barnet gå 6-års på din ort. Nästa år får hon börja skola eftersom hon har skolplikt.
  • h8him
    Anonym (abc) skrev 2013-07-10 10:21:44 följande:

Pappan reser en del i tjänsten så barnet bor fler nätter hos mamman.
    Pappan har aldrig krävt att flickan ska gå i hans kommun, utan i en skola i en annan del i mammans kommun så att det blir bekvämare för honom att hämta och lämna. Dvs flickan måste skjutsas till kompisar i en helt annan stadsdel istället för att gå med dagiskompisarna i den skola som ligger 200 meter från mammans hem. 
    Nu är tråden 2 år gammal, men pappan verkade inte resa så mycket att det påverkade boendet.

Pappan ville helst att barnet skulle gå där han bor: "Hennes pappa bor i en grannkommun och vill att hon ska gå i skolan där eller i en skola i min kommun som ligger nära honom. Jag vill att hon ska gå i skola i närheten av där jag bor så att hon går nära sina kompisar och på några års sikt kan börja gå själv till skolan osv (det är ca 200 m, ej bilväg)."

Och när barnet är hos pappa varannan vecka ska barnet ständigt skjutsas? På vilket sätt blir det bästa lösningen för barnet? Det är knepigt med växelvis boende och avstånd mellan föräldrarna.
  • h8him
    Anonym (abc) skrev 2013-07-12 14:07:47 följande:
    Nej, det handlar ju om att man måste bestämma sig när barnet ska in i skolans värld. Antingen blir det vh-umgänge för en av föräldrarna eller också blir det skjutsande.
    Om alla tänkte på det innan de flyttar till andra kommuner än där de skaffade barn så skulle allt bli mycket enklare.
    Gäller både mammor och pappor.  
    Så egentligen menar du att man måste bestämma sig redan när man separerar? Jo, det hade ju varit klokt om alla kunde komma överens redan då.
Svar på tråden oense om skolval förskoleklass