• Anonym (ledsen)

    oense om skolval förskoleklass

    Hej!

    Hoppas någon kan hjälpa mig med detta, är så ledsen över att det har blivit så här och vet inte vad jag ska göra.

    Min dotter ska börja i sexårs till hösten, hennes pappa och jag har gemensam vårdnad och hon är skriven hos mig. 

    Hennes pappa bor i en grannkommun och vill att hon ska gå i skolan där eller i en skola i min kommun som ligger nära honom. Jag vill att hon ska gå i skola i närheten av där jag bor så att hon går nära sina kompisar och på några års sikt kan börja gå själv till skolan osv (det är ca 200 m, ej bilväg). Hennes pappa säger att han vägrar att skriva på några papper på att hon ska gå i skolan nära mig. Vad händer nu? Vad ska jag göra? Har jag rätten på min sida?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden oense om skolval förskoleklass
  • h8him

    Eftersom hon är skriven hos dig blir hon erbjuden i plats i närmaste skolan. Är ni inte överens om annat så är det på den skolan hon kommer att gå från och med 1:an i alla fall, då hon får skolplikt.

  • Anonym (ledsen)

    Tack! Ja jag tolkar också det som att från 1:an så kommer hon att gå hos mig, men hur är det med sexår?. Jag kan ju inte vara utan barnomsorg under ett helt år om vi inte kommer överrens

  • Anonym (ledsen)

    Kan tillägga att kommunen säger att vi MÅSTE komma överrens...

  • h8him
    Anonym (ledsen) skrev 2011-02-22 10:42:36 följande:
    Tack! Ja jag tolkar också det som att från 1:an så kommer hon att gå hos mig, men hur är det med sexår?. Jag kan ju inte vara utan barnomsorg under ett helt år om vi inte kommer överrens
    När det gäller förskola så har boendeföräldern rätt att bestämma var barnet ska gå, det hör till den dagliga omsorgen och man skulle hindras att arbeta annars.Frågan är om han kan hindra barnet att gå 6 rs. Jag tycker du ska ringa skolverket och höra vad de säger och vad deras regler är. Logiskt sett borde det inte vara något problem men man vet aldrig. Fritids har du i alla fall rätt till.
  • sextiotalist

    Är det inte så att kommunen har skyldighet att ge barnen plats i skolan enligt närhetsprincipen, men om man skall byta skola så behövs båda föräldrarnas medgivande?

  • h8him
    sextiotalist skrev 2011-02-22 10:53:50 följande:
    Är det inte så att kommunen har skyldighet att ge barnen plats i skolan enligt närhetsprincipen, men om man skall byta skola så behövs båda föräldrarnas medgivande?
    Jo, när det handlar om grundskola. 6 års är frivilligt så jag är osäker om det gäller även där. Kanske någon annan här som vet? Har gett ts rådet att kontakta skolverket och höra vad de säger.
  • Anonym (ledsen)

    Tack för svaren!

    På skolverkets hemsidan hittade jag följande:
    http://www.skolverket.se/content/1/c6/01/07/92/gemensam%20vardnad.skolplacering%20NYTTdoc.pdf

    Jag tolkar det till min fördel men jag tycker det är lite oklart gällande sexårs.

    Kommunen sa att jag kommer vara utan barnomsorg om vi inte kommer överrens. Hennes pappa säger att då fixar han barnflicka på sina veckor. Jag har inte möjlighet till det och känner mig utpressad av honom.
    Jag tror dock att kommunen har fel men är osäker och orolig.

  • sextiotalist
    Anonym (ledsen) skrev 2011-02-22 11:10:53 följande:
    Tack för svaren!

    På skolverkets hemsidan hittade jag följande:
    www.skolverket.se/content/1/c6/01/07/92/gemen...

    Jag tolkar det till min fördel men jag tycker det är lite oklart gällande sexårs.

    Kommunen sa att jag kommer vara utan barnomsorg om vi inte kommer överrens. Hennes pappa säger att då fixar han barnflicka på sina veckor. Jag har inte möjlighet till det och känner mig utpressad av honom.
    Jag tror dock att kommunen har fel men är osäker och orolig.
    Knäppa tjänstemän som inte inser att det kan finnas konflikter av den här typen. Vad jag minns när vår tonåring skulle till 6-års, så fick vi ett meddelande om placering och skulle vi göra ett aktivt val så krävdes den insats.
  • Anonym (ledsen)

    Finns det någon som har varit i samma situation? Hur löste det sig?

Svar på tråden oense om skolval förskoleklass