Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

oense om skolval förskoleklass

Är det inte så att kommunen har skyldighet att ge barnen plats i skolan enligt närhetsprincipen, men om man skall byta skola så behövs båda föräldrarnas medgivande?

• sextiotalist
    Anonym (ledsen) skrev 2011-02-22 11:10:53 följande:
    Tack för svaren!

På skolverkets hemsidan hittade jag följande:
    www.skolverket.se/content/1/c6/01/07/92/gemen...

Jag tolkar det till min fördel men jag tycker det är lite oklart gällande sexårs.

Kommunen sa att jag kommer vara utan barnomsorg om vi inte kommer överrens. Hennes pappa säger att då fixar han barnflicka på sina veckor. Jag har inte möjlighet till det och känner mig utpressad av honom.
    Jag tror dock att kommunen har fel men är osäker och orolig.
    Knäppa tjänstemän som inte inser att det kan finnas konflikter av den här typen. Vad jag minns när vår tonåring skulle till 6-års, så fick vi ett meddelande om placering och skulle vi göra ett aktivt val så krävdes den insats.
  • sextiotalist
    Anonym (ledsen) skrev 2011-02-22 13:11:41 följande:
    Tack för att ni tar er tid att svara!

Ja, hon går i förskola nu men i vår kommun har de inte 6års i förskolan utan i skolorna så hon kan inte gå kvar där till hösten.
    Men, rätta mig ifall jag har fel, förskoleklass är frivilligt, men du har rätt till barnomsorg och med andra ord så (nu kommer det nog inte bli så, det kommer lösa sig) så kan flickan gå kvar på dagis ett år till.

Som någon skrev, ta kontakt med en jurist på skolverket och kolla av vad som gäller, vad jag förstår så lyder även förskolorna under skolverket, så det blir nog inget glapp.

Det besked du får från skolverket bör du kräva att få på mail eller skriftligt, sedan ser du till att kommunen får del av det, så lär det nog lösa sig.

För jag är nästan säker på att ditt barn med automatik bli placerad i en förskoleklass i skolan
  • sextiotalist
    Baryk skrev 2011-02-22 14:12:12 följande:
    Här där vi bor blir barnen automatiskt erbjudna att börja förskoleklass i den skola som ligger närmast adressen där barnen är skrivna. Vi kan själva aktivt gå in och välja att antingen behålla vårt barn på förskolan eller börja klass 1 redan när barnet är 6 år eller ev börja förskoleklass i en annan skola (OBS! om plats finns där!), men det är som sagt ett aktivt val vi måste göra. Om vi inte gör något av de valen börjar barnet automatiskt i förskoleklass på närmaste skola och barnomsorgsplatsen övergår automatiskt från förskola till fritids (på det fritids som ligger vid skolan barnet går på, givetvis). Vi fick hem brev om detta för ett par veckor sedan (var likadant när det äldre barnet började förskoleklass 2009) och all information finns dessutom på kommunens hemsida. För vår del är det inte alls så att föräldrarna ska vara överens om placeringen i förskoleklass så länge det handlar om den skola som är närmast boendet, för det är vad barnet har rätt till. Däremot måste båda föräldrarna vara överens om, och skriva under på, om annat alternativ är att föredra.

I vår kommun skulle ditt barn alltså hamna där du vill, i den skola som är närmast ditt/ert hem.

Har ni fått hem brev om förskoleklass-starten? Finns info på kommunens hemsida? Ta hjälp illa kvickt om något är trassligt! Åtminstone hos oss ska ev andra ansökningar än vad vi blir erbjudna vara inne rätt så snart. Lycka till!
    Jag läste på den kommunen jag bor i, där stod det exakt samma sak, att man erbjöds en plats men kunde välja ett annat alternativ.
  • sextiotalist
    Anonym (insatt) skrev 2011-02-22 14:34:51 följande:
    Precis, men i inläggen ovan framgår en tveksamhet om 6-års är förskola (=boföräldern beslutar ensam) eller "skola" (= vårdnadshavarana måste vara överens) Och det är det senare som gäller ...
    Fast just skola så behöver inte vårdnadshavarna vara överrens, för där är det klart, barnet placeras i den skolan som det tillhör och det är endast om man inte väljer en annan skola som föräldrarna skall vara ense.

Jag var tvungen att messa min väninna som hade barn med gemensam vårdnad, men en mycket frånvarande pappa, han hade inte skrivit på något papper när barnet skulle upp till förskoleklass, utan barnet placerades där.
  • sextiotalist
    Anonym (ledsen) skrev 2011-03-07 15:49:14 följande:
    Om han inte skriver på papprena inom några dagar så kommer hon förlora platsen på sexårs hon har fått i skolan närmast Undra vad som händer då. Jag måste ju ha rätt till barnomsorg?

Jag tänker i alla fall inte bråka om vårdnaden. Om han gör det, kan jag förlora? Det är ju han som motsätter sig att hon går i den skolan som hon "hör till".
    Eftersom 6-årsverksamheten är frivilligt, finns det ingen anledning att de skulle neka dig att ha henne på detta de veckor hon bor hos dig, hur han sedan sköter barnomsorgen de veckorna de är hos honom är hans huvudvärk.

Nu ringer du till skolverket och fråga om de verkligen kan neka dig platsen på 6-års bara för att pappan vägrar skriva på. det verkar absurbt
Svar på tråden oense om skolval förskoleklass