Inlägg från: Anonym (ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen)

oense om skolval förskoleklass

Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta, är så ledsen över att det har blivit så här och vet inte vad jag ska göra.

Min dotter ska börja i sexårs till hösten, hennes pappa och jag har gemensam vårdnad och hon är skriven hos mig. 

Hennes pappa bor i en grannkommun och vill att hon ska gå i skolan där eller i en skola i min kommun som ligger nära honom. Jag vill att hon ska gå i skola i närheten av där jag bor så att hon går nära sina kompisar och på några års sikt kan börja gå själv till skolan osv (det är ca 200 m, ej bilväg). Hennes pappa säger att han vägrar att skriva på några papper på att hon ska gå i skolan nära mig. Vad händer nu? Vad ska jag göra? Har jag rätten på min sida?

Tack på förhand!

• Svar på tråden oense om skolval förskoleklass
  • Anonym (ledsen)

Tack! Ja jag tolkar också det som att från 1:an så kommer hon att gå hos mig, men hur är det med sexår?. Jag kan ju inte vara utan barnomsorg under ett helt år om vi inte kommer överrens

• Anonym (ledsen)

Kan tillägga att kommunen säger att vi MÅSTE komma överrens...

• Anonym (ledsen)

Tack för svaren!

På skolverkets hemsidan hittade jag följande:
    http://www.skolverket.se/content/1/c6/01/07/92/gemensam%20vardnad.skolplacering%20NYTTdoc.pdf

Jag tolkar det till min fördel men jag tycker det är lite oklart gällande sexårs.

Kommunen sa att jag kommer vara utan barnomsorg om vi inte kommer överrens. Hennes pappa säger att då fixar han barnflicka på sina veckor. Jag har inte möjlighet till det och känner mig utpressad av honom.
    Jag tror dock att kommunen har fel men är osäker och orolig.

• Anonym (ledsen)

Finns det någon som har varit i samma situation? Hur löste det sig?

• Anonym (ledsen)

Hur lång tid tar en sådan anmälan? Känns som en stor risk att jag kommer stå utan barnomsorg ett tag även som jag troligtvis får rätt till sist.

• Anonym (ledsen)

Tack för att ni tar er tid att svara!

Ja, hon går i förskola nu men i vår kommun har de inte 6års i förskolan utan i skolorna så hon kan inte gå kvar där till hösten.

• Anonym (ledsen)

Skolvalet är redan gjort, men har inte fått någon placering ännu. Enligt kommunen måste sedan båda vårdnadshavarna skriva på att man godkänner placeringen. Det är alltså det som pappan inte vill göra, så jag undrar vad som händer då? Får hon ändå gå på den platsen dvs närmaste skolan (eller vad som nu kommunen erbjuder) eller står jag utan plats och ev måste godkänna att hon går i pappans kommun för att inte vara utan barnomsorg. 

• Anonym (ledsen)

Jag har också ringt skolverket men fick inget klart besked, de hänvisar till PM som jag länkat till ovan, men säger att det sen är upp till kommunen att tolka.

• Anonym (ledsen)

Hej igen!

Detta har fortfarande inte löst sig . Nu har min dotter fått plats i den närmaste skolan men hennes pappa vägrar fortfarande att hon går där. Kommunen säger bara att vi måste komma överrens och om inte blir det en vårdnadsfråga dvs vi kan inte ha gemensam vårdnad. Jag tycker det låter mycket konstigt. Finns det verkligen det någon chans att jag skulle förlora vårdnaden för att jag vill att hon ska gå i skolan närmast där hon är skriven?

Liknande problem måste ju ha uppstått tidigare. Känner ni till någon liknande situation?

• Anonym (ledsen)

Hon bor varannan vecka hos mig men egentligen mer än hälften då hennes pappa reser bort i bland osv. 
    Det var kommunen som sa att om vi inte kommer överrens om skola så kan vi inte ha gemensam vårdnad. Kan det verkligen stämma?

• Anonym (ledsen)

Om han inte skriver på papprena inom några dagar så kommer hon förlora platsen på sexårs hon har fått i skolan närmast Undra vad som händer då. Jag måste ju ha rätt till barnomsorg?

Jag tänker i alla fall inte bråka om vårdnaden. Om han gör det, kan jag förlora? Det är ju han som motsätter sig att hon går i den skolan som hon "hör till".

• Anonym (ledsen)

Tack för svaren!

Jag ringde precis skolverket och de säger att det enda kommunen är skyldig att erbjuda är förskoleplats. Sexårsverksamhet är frivillig och därför måste de inte erbjuda mig det. Jag känner att det vore katastrof om min dotter måste gå kvar på dagis ett år till, hon behöver verkligen börja sexårs hon ser fram emot det och kan redan läsa osv.

• Anonym (ledsen)

Jag undrar hur länge jag orkar driva detta  Pappan vill nu att hon går i en skola i kommunen som ligger mitt emellan oss. Det är ju rättvist för föräldrarna men mycket sämre för min dotter. Hon blir ju beroende av skjuts hela skoltiden och får inte den frihet som hon skulle ha fått om hon går här oss mig. Ska jag stå på mig eller kan jag förlora på det?

• Anonym (ledsen)

Tack för svar! Jag håller med dig! Jag har inte velat prata så mycket med min dotter om detta för jag vill inte att hon ska behöva ta ställning mot någon förälder. Men när jag frågade lite svävande så hon att hon vill gå på två skolor en hos mamma och en hos pappa och sen sa hon att hon inte ville prata mer om det. Hon är ju bara 5 år än så länge. 

Jag funderar mer och mer på att driva detta vidare för att känna att jag i alla fall har gjort vad jag kunnat för det som jag tror är bäst för min dotter. Det gäller bara att samla kraften och enegin som krävs för detta

Jag har också pratat med familjerätten och hon sa att hon inte trodde jag behövde vara orolig för att bli av med vårdnaden eller något liknande för att jag bråkar om detta. Så då kändes det lite bättre.

Svar på tråden oense om skolval förskoleklass