• Suck och suck

Ni trädgårdskännare. Grannen beskär äppelträden så det bara är små korvstumpar kvar...!

Alltså grannen beskär äppelträden och andra träd helt kapitalt. Det är väl inte särskilt vettigt? Jag har inte gått någon beskärningskurs men så ska man väl inte beskära träden väl?
    Hon har gjort det även med andra träd. Jag vet inte vad det är för sorts träd, men det var bara korta små stumpar kvar på träden, Visst grönskade träden upp till sommaren, men nu ser man att det bara är massa tråkiga vattenskott som spretat upp. Ser slarvigt och trist ut.
    Nä vad säger ni som är hemma på beskärning. Såhär beskär man väl inte träd, eller?

• Svar på tråden Ni trädgårdskännare. Grannen beskär äppelträden så det bara är små korvstumpar kvar...!
  • KlasStures mamma

Har bara kunskap utifrån hur pappa beskär träden, och han kan. Men på hans träd är där 6-7 tjocka stam grenar. Från de är där lite halvtjocka grenar där sedan årsskotten växer ut. Han gallrar årsskotten och formar trädet utifrån de tjocka stamgrenarna. Och vissa år tar han hårdare om där tex är någon gren som far iväg åt fel håll eller skuggar för mycket.
    Vet itne om min vaga förklaring gav någon klarhet....

• Suck och suck

Låter ju som han har mycket mer kvar på trädet.
    Forma trädet utifrån de tjocka grenarna, det låter snällt. Nä, här har grannen beskurit så det bara är små korta stumpar kvar av trädet. Ser ju inte klokt ut. Stackars träd!

• KlasStures mamma

Hihihi jag tror trädet överlever. Men där blir kanske inte så mycket frukt på det...

• Suck och suck
    KlasStures mamma skrev 2011-02-22 11:19:59 följande:
    Hihihi jag tror trädet överlever. Men där blir kanske inte så mycket frukt på det...
    Och så blir det massa vattenskott kanske som pekar rakt upp? Ja vi får väl se hur det blir till sommaren. Tror INTE att det blir bra.
  • KlasStures mamma

Men det är väl inte era träd grannen beskär? Ja det kommer bli många årsskott och på dem växer det väl ingen frukt.... eller hur är det nu...

• Suck och suck

Nej, inte våra träd såklart.

• borganas

Ibland kan ju äppelträd behöva en hård beskärning och det kan se lite radikalt ut, men det är ingen fara om man har en tanke bakom och det blir gjort på rätt sätt och följs upp.

Rejäla grenar av större karaktär ska ju inte stympas om man har lite kunskap(tror jag) men det kan man ju se lite överallt ändå   Man brukar ju ta av hela grenar om man tycker att det behövs.

• KlasStures mamma

Ja ibland sågar man ju bort de större grenarna för att forma trädet eller göra plats för andra växter. Men man får ju räkna med att det kanske blir mindre frukt kommande säsong.

• borganas
    KlasStures mamma skrev 2011-02-25 18:48:18 följande:
    Ja ibland sågar man ju bort de större grenarna för att forma trädet eller göra plats för andra växter. Men man får ju räkna med att det kanske blir mindre frukt kommande säsong.
    Verkar stämma av det man har sett i olika trädgårdar
  • Ari Gold

Det är många som beskär äppelträd helt galet. Lustigt nog inte bara nybörjare utan tvärtom folk som tror de vet hur de ska göra.

För trädets del är det bättre att beskära för lite än för  mycket. Ett träd som beskurits för hårt är väldigt mottagligt för sjukdommar, inte minst fruktträdskräfta som är väldigt utbrett bland äppelträd och som påsikt gör att trädet dör.

Ett gammalt äppelträd omformar man inte och man skär ej bort stora grenar från trädet.  Äppelträd behöver aldrig en hårdbeskärning och mår aldrig bra av det. Dvs mycket "myter" i  den här tråden.

Fullvuxna äppelträd beskär man på sensommaren, inte på vårvintern.  Nu är det alltså inte  säsong för att beskära äppelträd över huvud taget.

Svar på tråden Ni trädgårdskännare. Grannen beskär äppelträden så det bara är små korvstumpar kvar...!