Fast det där med att beskära vårvinter. Det gjorde jag förra året ändå (ibland har jag gjort JAS, men inte så då) och mitt träd blev väldigt fint av det ändå. Mycket frukt direkt på sommaren och inte överflödigt med vattenskott.
Men som sagt, Vi har just ett sånt där URGAMMALT träd som har varit MYCKET, MYCKET vildvuxet och vi har tagit det pö om pö, för det är så vi hört att man ska göra. Därför blev jag så överumplad när jag såg grannens beskärning.
Pimpinellan skrev 2011-03-05 19:45:11 följande:
Och ja,jag vet hur du menar med att "kudden" ska vara kvar! Jag menade bara att som hennes granne gör d.v.s lämnar korvstumpar kvar så ska man ju inte göra.
Nämen precis.

Det är så jag tolkade ditt svar. Det lät rutinerat. De flesta har ju inte missat att man ska lämna "kudden" kvar.
Pimpinellan skrev 2011-03-05 19:45:11 följande:
Egentligen är det ju ett i-landsproblem hur man beskär och hur mycket frukt man får. Att träd dör kvittar ju fullständigt egentligen så låt alla göra som de vill. Får man äpplen så får man,får man inte så vad gör det?
Jag tycker ändå inte det kvittar om träd dör. Vårt träd på vår tomt fyller en funktion, tycker jag. Det ger en skön skugga när det är varmt. Grannarna hugger ner alla träd på sina tomter och så blir de tvugna att köpa stora parasoll som kompensation mot den starka solen. Vi har ändå en rätt skön och skuggig tomt jämförelsevis

Som jag i o f s i början då jag flyttade hit tyckte var snårig och vildvuxen och mörk.
Men de senaste somrarna då jag också "öppnat upp" en del i snårigheten, så har jag kunnat sett nackdelen med att ha för ödelagt och rensat (då det blir heta sommardagar).