• Thezz88

Hatar katten oss??

Vi har en Birma katt som är 6månader. När vi fick hem henne så var hon jättekelig och gosig. Hon sov alltid brevid i soffan på kvällarna och blev gärna klappad och låg och spann i knät. Hon låg alltid i sägen brevid min sambos kudde och sov på nätterna. Kom ofta och slickade på en. Gärna i ansiktet..

Men nu den senaste tiden så känns det som om hon slutat kela. Hon är nästan aldrig i vardagsrummet på kvällarna. Hon ligger mest i fotöljen som står i sovrummet och eller i sägen om den är ledig. Om man då försöker klappa på henne så springer hon för livet. Antingen direkt innan man ens nuddat henne eller så börjar svannsen gå direkt och så sprinnger hon inom 3sek.
    Sover inte i sänger längre heller. Ibland kan hon ligga vid fötterna sista timmen på morgonen men annars så är hon i fotöljen..

Hon kommer iof fortfarande sprinngandes när man kommer hem för att hälsa och så. och då går det bra att klappa på henne. Likaså när hon väcker än på morgonen kan man klappa på henne en stund. Men övrig tid på dagarna så är hon mest livrädd och sprinnger åt andra hållet. Kan räcka med att man går där hon sitter så sprinnger hon. Hon verkar vara rädd. 

Hon är ensamkatt och har varit det hela tiden hon varit hos oss. Vi bor i en tvåa på 58kvm. Hon har tillgång till katträd på 110cm. Med hus, koja och sovplats.  Ett kattgym. En iglo (sovplats). En fönsterbräda för utsikt och leksaker.
    Hon äter RC torrfoder kitten 36. Och så får hon blötmat 2ggr/dag. Oftast Iams men ibland även RC eller Hill´s.
    Hon har under hela tiden haft lite problem med att hon får lite bajskladd i pälsen och vi har prövat allt möjligt för att bli av med det men det verkar inte vara nått som hjälper. Därför har vi ju fått torka bort detta med den lätt fuktad trasa och sen rulla det hårstrån med bajs på. Något som hon inte tycker är roligt.

Vi köpte katt för att kunna ha någon att kela lite med. Vet att man kan inte kan bestämma över sina katter men det var ju så bra i början. Är det så att hon är ensam, är rädd, hatar oss eller vad är felet.
    Vi har nämligen börjat fundera på om vi kankse ska sälja henne för det verkar inte gå åt rätt håll?? Men idag när jag tänkte på det så blev jag så himla ledsen för jag älskar verkligen katten. Men ändå inte för hon har blivit så konstig.. Vad ska vi göra? Har vi gjort nått fel??

• Svar på tråden Hatar katten oss??
  • Kinya

Hon kanske håller på att bli könsmogen. Kastrera henne. kastrerade katter brukar vara mer keliga än fertila katter.

• Birgitta2

Kattungar, små såna, är ofta keliga. Många katter blir mer självständiga sedan och NÄR de vill bli klappade så bestämmer dom själva detta. Jag har haft båda varianterna. Själv tycker jag inte din katt är det minsta konstig. Hon vill bara vara ifred och inte alla katter gillar när man blir för påträngande.

Ang rumpan: Klipp pälsen runt anus så slipper ni klet. Men kletet är också en liten varning att det kan vara fel på tarmarna. Bajset skall vara så pass fast att inget klet fastnar. Händer detta hela tiden hade jag gått till veterinären för koll.

Har katten ständigt tillgång till torrfoder behöver du inte ge blötfoder. Det är mest vatten där, och vatten har de ju alltid i sin skål. Det kan ju vara det hon reagerar på? Testa med att ta bort det fodret ett par dagar. Våra katter har mått kanon med enbart torrfoder (samma som du ger och numera RC sensibel).

Sen funderar jag lite över fodervalet att du byter märke på våtfodret.... är det bra? Jag vet inte, men både katter och hundar mår bra av att inte byta fodermärke. Kanske är det som är felet med avföringskletet?

• vixan

Honor kan vara speciella men håller med förgående skrivare kastrera henne. De blir så mycket trevligare då men ni ska vänta tills hon löpt en gång.

• Birgitta2
    vixan skrev 2011-02-22 12:54:43 följande:
    .... men ni ska vänta tills hon löpt en gång.
    Det är bara en myt... en gammal myt som fortfarande lever kvar hos vissa.
  • vixan
    Birgitta2 skrev 2011-02-22 12:55:27 följande:
    Det är bara en myt... en gammal myt som fortfarande lever kvar hos vissa.
    Har också hört att det ska vara en myt men djursjukhuset rekomenderar det. Sen har jag en vännina som fick avliva sin katt då han blev aggresiv och attackerade henne. Veterinärerna skyllde då på att hon kastrerat honom för tidigt. Men är det så att det endast är en myt så är det jättebra. 
  • Thezz88
    Birgitta2 skrev 2011-02-22 12:52:38 följande:
    Kattungar, små såna, är ofta keliga. Många katter blir mer självständiga sedan och NÄR de vill bli klappade så bestämmer dom själva detta. Jag har haft båda varianterna. Själv tycker jag inte din katt är det minsta konstig. Hon vill bara vara ifred och inte alla katter gillar när man blir för påträngande.

Ang rumpan: Klipp pälsen runt anus så slipper ni klet. Men kletet är också en liten varning att det kan vara fel på tarmarna. Bajset skall vara så pass fast att inget klet fastnar. Händer detta hela tiden hade jag gått till veterinären för koll.

Har katten ständigt tillgång till torrfoder behöver du inte ge blötfoder. Det är mest vatten där, och vatten har de ju alltid i sin skål. Det kan ju vara det hon reagerar på? Testa med att ta bort det fodret ett par dagar. Våra katter har mått kanon med enbart torrfoder (samma som du ger och numera RC sensibel).

Sen funderar jag lite över fodervalet att du byter märke på våtfodret.... är det bra? Jag vet inte, men både katter och hundar mår bra av att inte byta fodermärke. Kanske är det som är felet med avföringskletet?
    Jag hat försökt att klippa henne lite. OCh det har blivit bättre men inte bra. Jaa det händer 99ggr av 100 att hon måste torkas. Hon får blötmat för att det var uppföaren som tycket vi skulle fortsätta med det.. Hon åt bara Iams ett tag men då började hon tröttna lite och därför får hon ibland något av det andra märkena. Detta också isamråd med uppfödaren för jag tyckte med det känndes konstigt att variera märke. Men Kanske ska ta bort det en vecka och se om hon blir bättre annars gå till vätrinären??
  • Thezz88
    vixan skrev 2011-02-22 12:54:43 följande:
    Honor kan vara speciella men håller med förgående skrivare kastrera henne. De blir så mycket trevligare då men ni ska vänta tills hon löpt en gång.
    Vi ska kastrera henne. Men vi vill vänta tills hon är lite större. Hon är ändå bara 6månader och de rekomenderas från 7-8månader.
  • Birgitta2
    Thezz88 skrev 2011-02-22 13:02:58 följande:
    Jag hat försökt att klippa henne lite. OCh det har blivit bättre men inte bra. Jaa det händer 99ggr av 100 att hon måste torkas. Hon får blötmat för att det var uppföaren som tycket vi skulle fortsätta med det.. Hon åt bara Iams ett tag men då började hon tröttna lite och därför får hon ibland något av det andra märkena. Detta också isamråd med uppfödaren för jag tyckte med det känndes konstigt att variera märke. Men Kanske ska ta bort det en vecka och se om hon blir bättre annars gå till vätrinären??
    Uppfödare är människor och det är inte alltid de har kunskaperna som behövs. Det har iofs inte jag heller. Det är bra att fortsätta en liten tid med samma mat den fått av uppfödaren, men man måste ju använda sitt eget förnuft. Och att ge blötmat 2 ggr om dagen inkl torrfoder låter lite konstigt (tycker jag). Men tala med veterinären vad de rekommenderar, de brukar ha kunskaper.

Om du tar bort blötfodret så ha lite koll så katten får tillräckligt med vatten. De flesta djur reglerar sitt vattenintag bra om de har ständigt tillgång.
  • Thezz88
    Birgitta2 skrev 2011-02-22 13:13:57 följande:
    Uppfödare är människor och det är inte alltid de har kunskaperna som behövs. Det har iofs inte jag heller. Det är bra att fortsätta en liten tid med samma mat den fått av uppfödaren, men man måste ju använda sitt eget förnuft. Och att ge blötmat 2 ggr om dagen inkl torrfoder låter lite konstigt (tycker jag). Men tala med veterinären vad de rekommenderar, de brukar ha kunskaper.

Om du tar bort blötfodret så ha lite koll så katten får tillräckligt med vatten. De flesta djur reglerar sitt vattenintag bra om de har ständigt tillgång.
    Jag tyckte med att det känndes lite mycket i början. Uppfödarens katter fick blötmat 3ggr/dag. Vi valde två då man inte alltid är hemma dagtid. Utöver det har hon tillgång till vatten och torrfoder hela tiden.
  • Birgitta2
    Thezz88 skrev 2011-02-22 13:36:11 följande:
    Jag tyckte med att det känndes lite mycket i början. Uppfödarens katter fick blötmat 3ggr/dag. Vi valde två då man inte alltid är hemma dagtid. Utöver det har hon tillgång till vatten och torrfoder hela tiden.
    Själv tror jag inte på blötmat annat än som godis. Våra katter får enbart torrfoder och mår toppen både i magar, hull och päls. Nåt klet har de aldrig haft i rumpan trots att en katt var skogis och semilånghår.

Testa att ta bort blötfodret. Och gör du inte det så håll dig till samma märke åtminstone. Men nånstans skall du ju börja för att kolla vad som är fel på magen. Slå en signal och hör med en veterinär.
Svar på tråden Hatar katten oss??