• Thezz88

Hatar katten oss??

Vi har en Birma katt som är 6månader. När vi fick hem henne så var hon jättekelig och gosig. Hon sov alltid brevid i soffan på kvällarna och blev gärna klappad och låg och spann i knät. Hon låg alltid i sägen brevid min sambos kudde och sov på nätterna. Kom ofta och slickade på en. Gärna i ansiktet..

Men nu den senaste tiden så känns det som om hon slutat kela. Hon är nästan aldrig i vardagsrummet på kvällarna. Hon ligger mest i fotöljen som står i sovrummet och eller i sägen om den är ledig. Om man då försöker klappa på henne så springer hon för livet. Antingen direkt innan man ens nuddat henne eller så börjar svannsen gå direkt och så sprinnger hon inom 3sek.
    Sover inte i sänger längre heller. Ibland kan hon ligga vid fötterna sista timmen på morgonen men annars så är hon i fotöljen..

Hon kommer iof fortfarande sprinngandes när man kommer hem för att hälsa och så. och då går det bra att klappa på henne. Likaså när hon väcker än på morgonen kan man klappa på henne en stund. Men övrig tid på dagarna så är hon mest livrädd och sprinnger åt andra hållet. Kan räcka med att man går där hon sitter så sprinnger hon. Hon verkar vara rädd. 

Hon är ensamkatt och har varit det hela tiden hon varit hos oss. Vi bor i en tvåa på 58kvm. Hon har tillgång till katträd på 110cm. Med hus, koja och sovplats.  Ett kattgym. En iglo (sovplats). En fönsterbräda för utsikt och leksaker.
    Hon äter RC torrfoder kitten 36. Och så får hon blötmat 2ggr/dag. Oftast Iams men ibland även RC eller Hill´s.
    Hon har under hela tiden haft lite problem med att hon får lite bajskladd i pälsen och vi har prövat allt möjligt för att bli av med det men det verkar inte vara nått som hjälper. Därför har vi ju fått torka bort detta med den lätt fuktad trasa och sen rulla det hårstrån med bajs på. Något som hon inte tycker är roligt.

Vi köpte katt för att kunna ha någon att kela lite med. Vet att man kan inte kan bestämma över sina katter men det var ju så bra i början. Är det så att hon är ensam, är rädd, hatar oss eller vad är felet.
    Vi har nämligen börjat fundera på om vi kankse ska sälja henne för det verkar inte gå åt rätt håll?? Men idag när jag tänkte på det så blev jag så himla ledsen för jag älskar verkligen katten. Men ändå inte för hon har blivit så konstig.. Vad ska vi göra? Har vi gjort nått fel??

• Svar på tråden Hatar katten oss??
  • IceJossan
    Birgitta2 skrev 2011-02-22 12:52:38 följande:
    Har katten ständigt tillgång till torrfoder behöver du inte ge blötfoder. Det är mest vatten där, och vatten har de ju alltid i sin skål. Det kan ju vara det hon reagerar på? Testa med att ta bort det fodret ett par dagar. Våra katter har mått kanon med enbart torrfoder (samma som du ger och numera RC sensibel).

Sen funderar jag lite över fodervalet att du byter märke på våtfodret.... är det bra? Jag vet inte, men både katter och hundar mår bra av att inte byta fodermärke. Kanske är det som är felet med avföringskletet?

Blötfodret är jättedumt att sluta med, eftersom det är bland det bästa man kan ge sin katt. En katt behöver inte ha torrfoder, det är inte naturligt. Vem har någonsin sett katter stå ute på veteåkrarna och betat??? Det enda de gör där är att fånga smågnagare. Det är kött katten behöver och det finner man i burkmat, inte i torrfoder som består av 65% spannmål.

Kattens naturliga bytesdjur består av ca 70% vatten, vilket gör att katten saknar törst, eller iaf inte känner tillräckligt med törst för att självmant dricka tillräckligt med vatten om den äter torrfoder. Torrfoder innehåller ca 10% vatten, och det är väldigt sällan katter drick tillräckligt mycket vatten. Det är orsaken till att det är rättså vanligt med urinsten hos katt (de dricker för lite, urinblåsan töms inte så ofta och kristaller hinner därmed bildas lättare). Många katter dricker bra, men långt ifrån tillräckligt när de bara äter torrfoder. Om en katt får leva på blötmat så får den i sig lite mer vatten är nödvändigt, men detta är bara positivt eftersom det minskar risken för urinsten.

Royal Canins burkmat innehåller spannmål, vilket för mig är rätt konstigt - varför måste det göra det? Nej Mjau, Bozita m.fl är bättre och dessutom bra mycket billigare. De innehåller allt en katt behöver för att må bra. Tandhygienen kan man upprätthålla antingen via tandborstning eller genom att servera råa kycklingvingar någon gång i veckan så att kissen får gnaga ben, brosk, senor och skinn.

• nemo1

Många har gått öer helt till blötmat då det är mycket bra för en katt. Blötmat innehåller inga konstiga tillsatser utan bara protein som är den naturliga födan för katter. 80% vatten och det är bra för att förebygga urinsten. Många katter dricker för lite vatten. I torrfoder finns MASSOR med skit. Utblandat med spannmål = bukfylla. Katten äter mer och skiter mer. Jag tycker att katter alltid ska ha en kompis så jag rekommenderar er att köpa en kattkompis till henne, hon kanske är uttråkad och deppig. En ensamkatt måste aktiveras massor, gör ni det? Kastrera kan man göra från sex månaders ålder så jag tycker ni ska beställa tid redan idag. Risken finns att hon när som helst börjar urinmarkera och då kan ni får problem med det även efter kastreringen.

• Majken
    Thezz88 skrev 2011-02-22 13:04:58 följande:
    Vi ska kastrera henne. Men vi vill vänta tills hon är lite större. Hon är ändå bara 6månader och de rekomenderas från 7-8månader.
    Det går bra att kastrera en honkatt från 5-6 mån och just nu kör de bra erbjudanden på de flesta veterinärkliniker. (de brukar bjuda på en id-märkning i örat samt foderprover och kattsand). Nu är väl er katt förmodligen chipmärkt istället men hur som så brukar det finna bra erbjudanden nu under feb/mars för kastration av katter.

Vi ger våra katter, Skogis och Maine Coon, enbart torrfoder (köper hos veterinär och ger nu RC Young Female, som är för just kastrathonor) och våra tjejer har aldrig problem med avföringen?

Tycker att du ska prata med veterinär, boka en tid vet'ja!
    Inte ska ni sälja henne, ni har ju inte haft henne så länge och det mest troliga är ju att hon har lite hormonsprut i kroppen nu? Sen kanske hon aldrig blir den "gosekatt" ni önskar, men så är det ju med katter - de bestämmer själva vad de vill och det är ju en av de coola egenskaperna för just katter!
    Love my M-girls
  • nemo1

Och det vanliga, katten är inte som man tänkt eller gör inte som man vill så då ska den säljas? Jag fattar inte att man tar det så jävla lättvindigt med katter. Det är för fan en familjemedlem. Nä, det ska avlivas och slängas runt från hem till hem med den stackars katten för något värde har den ju inte tydligen. Fy fan säger jag.....

• Birgitta2
    IceJossan skrev 2011-02-22 13:41:05 följande:

Blötfodret är jättedumt att sluta med, eftersom det är bland det bästa man kan ge sin katt. En katt behöver inte ha torrfoder, det är inte naturligt. Vem har någonsin sett katter stå ute på veteåkrarna och betat??? Det enda de gör där är att fånga smågnagare. Det är kött katten behöver och det finner man i burkmat, inte i torrfoder som består av 65% spannmål.

Kattens naturliga bytesdjur består av ca 70% vatten, vilket gör att katten saknar törst, eller iaf inte känner tillräckligt med törst för att självmant dricka tillräckligt med vatten om den äter torrfoder. Torrfoder innehåller ca 10% vatten, och det är väldigt sällan katter drick tillräckligt mycket vatten. Det är orsaken till att det är rättså vanligt med urinsten hos katt (de dricker för lite, urinblåsan töms inte så ofta och kristaller hinner därmed bildas lättare). Många katter dricker bra, men långt ifrån tillräckligt när de bara äter torrfoder. Om en katt får leva på blötmat så får den i sig lite mer vatten är nödvändigt, men detta är bara positivt eftersom det minskar risken för urinsten.

Royal Canins burkmat innehåller spannmål, vilket för mig är rätt konstigt - varför måste det göra det? Nej Mjau, Bozita m.fl är bättre och dessutom bra mycket billigare. De innehåller allt en katt behöver för att må bra. Tandhygienen kan man upprätthålla antingen via tandborstning eller genom att servera råa kycklingvingar någon gång i veckan så att kissen får gnaga ben, brosk, senor och skinn.

När jag läser inlägg som ditt så inser jag att du resonerar lika tvärsäkert som väldigt många andra kattägare. Fast med olika innehåll i ämnet. Alla blir saliga på sin tro. Katter, för att föda sig själva, jagar 12-14 möss om dagen och äter upp det mesta för att klara sitt dagliga behov. Våra katter är INTE vilda. Och deras matsäckar har anpassat sig till vårt levnadssätt och det foder vi gett dom i generationer.

Beträffande njursten så är det en sanning med modifikation. Det gäller kastrerade hankatter. Inte honor. Och de flesta katter dricker bra om de är friska.

Mina katter har aldrig nånsin haft njursten. De är kastrerade, både han- och honkatter. De dricker bra, Är aldrig sjuka och får enbart torrfoder och vatten. Märkligt. De är friska.
  • nemo1

Jag vet flera honor som fått urinsten så det du skriver stämmer inte. Torrfoder ger många för att det är ett bekvämt sätt att utfodra sina djur, inte för att det är det bästa.

• Majken
    nemo1 skrev 2011-02-22 13:52:26 följande:
    Jag vet flera honor som fått urinsten så det du skriver stämmer inte. Torrfoder ger många för att det är ett bekvämt sätt att utfodra sina djur, inte för att det är det bästa.
    Vad är skillnaden att öppna en förpackning med blötfoder vs torrfoder? På vilket sätt är det mer "bekvämt" att ge torrfoder?

Love my M-girls
  • Birgitta2
    nemo1 skrev 2011-02-22 13:52:26 följande:
    Det finns risk för ALLT. Sjuka djur finns alltid. Det innebär inte att ALLA djur blir sjuka. Om man ser att ett djur mår bra av ett visst sorts foder, varför byta? Kanske man skall ut och skaffa levande möss eftersom det är kattens naturliga föda? 13 st om dagen ger tillräckligt för dagsnäringen för en katt. Och då behövs inte ens vatten.... man måste se till hur vi lever i samhället.
  • IceJossan
    Birgitta2 skrev 2011-02-22 13:46:34 följande:
    När jag läser inlägg som ditt så inser jag att du resonerar lika tvärsäkert som väldigt många andra kattägare. Fast med olika innehåll i ämnet. Alla blir saliga på sin tro. Katter, för att föda sig själva, jagar 12-14 möss om dagen och äter upp det mesta för att klara sitt dagliga behov. Våra katter är INTE vilda. Och deras matsäckar har anpassat sig till vårt levnadssätt och det foder vi gett dom i generationer.

Beträffande njursten så är det en sanning med modifikation. Det gäller kastrerade hankatter. Inte honor. Och de flesta katter dricker bra om de är friska.

Mina katter har aldrig nånsin haft njursten. De är kastrerade, både han- och honkatter. De dricker bra, Är aldrig sjuka och får enbart torrfoder och vatten. Märkligt. De är friska.

Nej, en katts matsmältningssystem tar inte några få generationer på sig att ändras. Våra katter är INTE vilda, det har du rätt i. Torrfoder började tillverkas på 50-talet, men även låååångt efter det har katten oftast fått jaga sin egen föda. Innekatt är ett senare påfund. Jag förstår inte alls hur du kan anse att kattens magsäck är anpassad till den föda vi gett dem efter endast några generationer av torrfoderätande? En mutation tar låååångt mer tid än ynka 50 år!

Det ÄR inte naturligt för en katt att äta spannmål, vare sig den bara ätit det i flera generationer eller nyligen börjat.

Självklart mår många ktter bra på torrfoder och lever ett gott liv på det. Men pratar man med kattägare som övergått från torrfoder till burkmat så säger de allra flesta att de märker en stor skillnad i päls, energi och hälsa. Det är trots allt fakta att det är mycket vanligt med foderallergi hos dagens katter, och det försvinner allt som oftast när katten får sluta äta torrfoder med alla dessa tillsatser.

• Nattviolen

Eller så är katten på väg in i tonåren. Våra katter, båda två, var helgulliga som små, skittråkiga mellan halvåret - 1,5 år innan deras verkliga personlighet visade sig och de var trygga vuxna katter. Misströstade flera gånger om hur tråkigt det var att ha katt. Däremot låter det mer oroande med bajskladdet. Det måste ni hitta en lösning på. Vad säger veterinären? Kanske någon av maten inte går ihop med lilla magen?

Svar på tråden Hatar katten oss??