• Thezz88

Hatar katten oss??

Vi har en Birma katt som är 6månader. När vi fick hem henne så var hon jättekelig och gosig. Hon sov alltid brevid i soffan på kvällarna och blev gärna klappad och låg och spann i knät. Hon låg alltid i sägen brevid min sambos kudde och sov på nätterna. Kom ofta och slickade på en. Gärna i ansiktet..

Men nu den senaste tiden så känns det som om hon slutat kela. Hon är nästan aldrig i vardagsrummet på kvällarna. Hon ligger mest i fotöljen som står i sovrummet och eller i sägen om den är ledig. Om man då försöker klappa på henne så springer hon för livet. Antingen direkt innan man ens nuddat henne eller så börjar svannsen gå direkt och så sprinnger hon inom 3sek.
    Sover inte i sänger längre heller. Ibland kan hon ligga vid fötterna sista timmen på morgonen men annars så är hon i fotöljen..

Hon kommer iof fortfarande sprinngandes när man kommer hem för att hälsa och så. och då går det bra att klappa på henne. Likaså när hon väcker än på morgonen kan man klappa på henne en stund. Men övrig tid på dagarna så är hon mest livrädd och sprinnger åt andra hållet. Kan räcka med att man går där hon sitter så sprinnger hon. Hon verkar vara rädd. 

Hon är ensamkatt och har varit det hela tiden hon varit hos oss. Vi bor i en tvåa på 58kvm. Hon har tillgång till katträd på 110cm. Med hus, koja och sovplats.  Ett kattgym. En iglo (sovplats). En fönsterbräda för utsikt och leksaker.
    Hon äter RC torrfoder kitten 36. Och så får hon blötmat 2ggr/dag. Oftast Iams men ibland även RC eller Hill´s.
    Hon har under hela tiden haft lite problem med att hon får lite bajskladd i pälsen och vi har prövat allt möjligt för att bli av med det men det verkar inte vara nått som hjälper. Därför har vi ju fått torka bort detta med den lätt fuktad trasa och sen rulla det hårstrån med bajs på. Något som hon inte tycker är roligt.

Vi köpte katt för att kunna ha någon att kela lite med. Vet att man kan inte kan bestämma över sina katter men det var ju så bra i början. Är det så att hon är ensam, är rädd, hatar oss eller vad är felet.
    Vi har nämligen börjat fundera på om vi kankse ska sälja henne för det verkar inte gå åt rätt håll?? Men idag när jag tänkte på det så blev jag så himla ledsen för jag älskar verkligen katten. Men ändå inte för hon har blivit så konstig.. Vad ska vi göra? Har vi gjort nått fel??

• Svar på tråden Hatar katten oss??
  • IceJossan

Jag märkte att mitt senaste inlägg blev rörigt, men jag hoppas att ni förstår poängen.

• nemo1
    Majken skrev 2011-02-22 14:15:29 följande:
    Vad är skillnaden att öppna en förpackning med blötfoder vs torrfoder? På vilket sätt är det mer "bekvämt" att ge torrfoder?

För att torrfoder kan du ha framme hela dagen medans blötmat är ju svårt att portionera ut på morgonen, det kan ju inte stå framme en hela dag. Jasså har du suttit och räknat ut att en katt behöver 13 möss per dag för att må bra? Det var duktigt. Jag skulle vilja se dom katterna som lyckas med en sån bedrift dagligen, ffa på vintern. Jag tycker det säger sig själv att blötmat är bättre än ett torrfoder som är framställt med diverse konstiga tillsatser. Spannmål är ju inte direkt en naturlig föda för katter. Jag ratar absolut inte torrfodret då jag tycker det är ett bra kompliment och för att mina katter vill ha det så, kunna gå och småäta på dagarna.
  • Birgitta2
    nemo1 skrev 2011-02-22 14:34:51 följande:
    . Jasså har du suttit och räknat ut att en katt behöver 13 möss per dag för att må bra? Det var duktigt.
    Nej, det har inte jag räknat ut. Det står i böcker att läsa hur katten levde förr. Om man nu är intresserad hur kattens anatomi fungerar och vad den behöver för att må bra.
  • Kinya
    Birgitta2 skrev 2011-02-22 13:39:14 följande:
    Själv tror jag inte på blötmat annat än som godis. Våra katter får enbart torrfoder och mår toppen både i magar, hull och päls. Nåt klet har de aldrig haft i rumpan trots att en katt var skogis och semilånghår.

Testa att ta bort blötfodret. Och gör du inte det så håll dig till samma märke åtminstone. Men nånstans skall du ju börja för att kolla vad som är fel på magen. Slå en signal och hör med en veterinär.
    Vi har två katter. Hanen blir för tunn om han bara får blötmat och honan blir tjock om hon bara får torrfoder. Så hanen får torrfoder (RC) huvudsakligen och honan får huvudsakligen blötmat (Mjau). Båda mår bra, har fin päls och är lagom i hullet. Så det är individuellt vilket ens katt mår bäst av.
    Thezz88 skrev 2011-02-22 13:04:58 följande:
    Vi ska kastrera henne. Men vi vill vänta tills hon är lite större. Hon är ändå bara 6månader och de rekomenderas från 7-8månader.
    Det är fel. Honan behöver inte ha löpt, däremot är det inte bra att kastrera MEDAN hon löper eftersom blödningsrisken då är större. Men att kastrera innan löp är inga problem. Det finns till och med veterinärer (inte så vanligt än så länge)  som kastrerar kattungar så unga som 14 veckor. De som gör det säger att främst honorna mår väldigt mycket bättre av det eftersom det läker snabbare när de är yngre och påverkas då inte så mycket av kastreringen. Äldre honor blir däremot mycket mer påverkade av kastreringen. 7-8 månader är onödigt att vänta. De allra flesta veterinärer kastrerar vid 6 månaders ålder.
    vixan skrev 2011-02-22 13:01:54 följande:
    Har också hört att det ska vara en myt men djursjukhuset rekomenderar det. Sen har jag en vännina som fick avliva sin katt då han blev aggresiv och attackerade henne. Veterinärerna skyllde då på att hon kastrerat honom för tidigt. Men är det så att det endast är en myt så är det jättebra. 
    Jag har pratat med flera uppfödare via på forum på nätet som har vuxna katter som kastrerats vid ca 14 veckors ålder och är helt normala och trevliga vuxna katter. Så det tror jag inte på. Tyvärr är många veterinärers kunskaper om katter och katters beteende alldeles för dåliga så man får ta mycket med en nypa salt och läsa på själv om resten.
  • nemo1

Men jag ser ingen som helst anledning till att man skulle kastrera en tre månaders kattunge så jag förstår inte diskussionen som blev om det.

• Kinya
    nemo1 skrev 2011-02-22 18:39:16 följande:
    Men jag ser ingen som helst anledning till att man skulle kastrera en tre månaders kattunge så jag förstår inte diskussionen som blev om det.
    Vissa uppfödare som inte vill att en viss kattunge ska gå i avel kastrerar gärna innan kattungen levereras för att försäkra sig om att just den kattungen inte går i avel. Jag nämnde det bara för att TS hade hört från veterinärer att katten måste vara 7-8 månader gammal.
  • nemo1

Ja jag vet om vissa fall där det bör göras. Jag bara poängterade att man inte ska springa iväg och göra på vilken kattunge som helst Flört

• Kinya
    nemo1 skrev 2011-02-22 19:08:42 följande:
    Ja jag vet om vissa fall där det bör göras. Jag bara poängterade att man inte ska springa iväg och göra på vilken kattunge som helst Flört
    Nä, det kan vara svårt också eftersom inte alla veterinärer gör det. Däremot tycker jag att katthemmen inte borde sälja katter som inte kastrerats ännu och då borde kattungarna kastreras tidigt så att de inte bidrar till den alldeles för stora stammen av hemlösa katter.
  • nemo1

Dom flesta katthem har det som krav i kontraktet och den nya ägaren ska uppvisa kvitto att kastrering är gjord.

• dagdrivarn

Jag tycker det låter som att er katt är lite i "tonåren" precis som våra mänskliga tonåringar kan de bli lite avståndstagande, lite stökiga och jobbiga precis när de närmar sig könsmogen ålder och en bit in.

Jag skulle absolut rekommendera er att kastrera katten så snart som möjligt, eftersom ni då har de största förutsättningarna att få den goa mysiga tillgivna katt som ni önskar. Försök också ha is i magen och vänta ut er katt. Ge henne gärna en tillgiven klapp när ni passerar men gå sen vidare. Låt henne komma till er och gå inte och hämta henne så ska ni se att hon snart efter sin kastrering blir tillgivnare igen.

Sen tar det lite tid innan hon är färdig vad gäller social mognad, en katt når sin sociala mognad vid ca 2 års ålder.

• leolina1980

Birgitta2 honkatter kan få urinsten.

• leolina1980

Jag tycker att våra katter är för asociala med vår dotter, dom vill inte alls umgås med henne fast hon är så snäll. Men tanken att byta ut katterna har aldrig fallit mig in! Dom är lika stor del av familjen som vi människor och vi får accepteraderas personligheter.

Jag tycker inte det vore rätt av er att sälja katten för att den inte är som ni vill.

• Capt Janeway

Vi kastrerade vår hankatt när han var ca 4 månader och honkatten vid ca 6 månaders ålder.
    (Enda anledningen till att vi väntade med henne, var att hon var så liten, så vi ville hon skulle växa till sig lite innan operationen).

Det går alldeles utmärkt att kastrera från 4 månader och uppåt. Sverige är ett av få länder där man väntar mycket längre. (I USA är det vanligt med kastrering redan i 14 veckors ålder).

Vi ville också ha katter att kela med, men de är inte speciellt kelna av sig. Man får klappa de ett litet tag när de ligger någonstans, men plocka upp i famner och gosa är bara att glömma.

Vi älskar de lika mycket ändå, de är ju deras personlighet och vi kan ju inte tvinga de till att bli mer gosiga

• amalie79
    nemo1 skrev 2011-02-22 18:39:16 följande:
    Med min hankatt så sa veterinären till mig att " ska du kastrera honom så gör det nu innan han blir större och får det där typiska hankattsutseendet". Jag trodde hon skämtade. Han VAR ju hane?

Påverkar det deras utveckling på andra vis än att det bara tar bort könsdriften? På henne lät det ju ungefär som om han skulle stanna i utvecklingen.
    Jag vet ju hästar som blivit helt personlighetsförändrade efter kastrering, det är lite läskigt, men katter? Jag vet ju inte, jag blev så avskrämd att jag väntade tills han var 14 månader och en stor präktig fullvuxen hankatt som skvätte inne  : )

Lite OT, förlåt.
  • nemo1

Det tror jag inte ett dugg på att det skulle hämma deras utveckling men däremot så skulle jag aldrig vänta mer än sex månader på att kastrera så att katten inte får in kissbeteendet.

Svar på tråden Hatar katten oss??