• 10 31 Khao Lak

Silverfiskar? Hur får man bort de?

Japp jag undrar helt enkelt hur man får bort silverfiskarna från ens hem? Tycker de är vidriga och äckliga där de tar sig fram i badrummet..

Städar badrummet (ca 1 g i veckan) ska jag göra det oftare?

Hur får man bort de? Får Paniiik på de...

• Svar på tråden Silverfiskar? Hur får man bort de?
  • Maggish

Massförökas i kök? äh fyy va läskigt! Men kastrullskåpet är ju inte fuktigt. Men hur ser silverfiskar ut? är d som små larver som jag har? eller är d nåt annat som jag har?

• ThereseLaurin

sen om du tar dit antisimex för att ta bort fiskarna så får inte gravida vara i lägenheten på ett dygn...bara så att ni vet =)

• Karpet

Maggish

Du har nog gråsuggor. De förökar sig också hela tiden. Jag flyttade in i en gammal lägenhet i Sockholm för några år sedan som både hade silverfiskar och gråsuggor. Främst i köket och badrumet. Gråsuggorna spred sig dock och efter bara några dagar bodde de också i garderoben och åt på mina kläder.
    Jag ringde anticimex och de fick bort alla kryp.

• Lola Jämtland

Maggish

På Anticimex sida kan du söka efter vilket djur du har i dina skåp.

• Sandrine

Jag tror att det Maggish har i sina köksskåp och som även brukar bo i garderober är pälsängrar. De är små brunrandiga larver och finns i de flesta gamla hus. Vet inte vad de äter i kastrullskåpet men i garderoben gillar de kläder i ull. Tips för att få bort dem är att lägga torkat apelsinskal i skåpet samt ha tidningspapper som hyllpapper eller runt tröjor i garderober. Vet inte om det funkar men fick tips om det en gång.

Vi hade pälsängrar i vår gamla lägenhet men de kom tillbaka trots att anticimex var där och sprayade.

Hur man får bukt med silverfiskar vet jag däremot inte.

• 10 31 Khao Lak

ska kolla upp med min försäkring om det ingår,,

• Jenny S

Gör så här:
    Sätt fram ett lågt fat (så de kan kravla sig i det) med guldfärg. Låt de sedan plaska runt där lite. Tag upp dem och låt torka och vips så har du förädlat dem till guldfiskar istället!!!
    Är det vattenfast färg du använder så kan du lägga dem i en snygg glaskupa sedan som är fylld med vatten och kolla hur de simmar runt som tokingar då!

• Maggish

Sandrine - Ja! d låter som pälsängrar!! små, brunrandiga larver!! ska testa d där med apelsinskal i tidningspapper. Men dom har nog inte förökat sig vad jag har sett. Märker dom bara ibland när jag tar fram en kastrull där d ligger nån äcklig larv som rör på sig. Tack för tipset!

• Maggish

Nu har jag ringt anticimex o dom sa att jag skulle tömma kastrullskåpet, spraya med insektsspray o låta d vara i några veckor. Sen kunde jag torka ur skåpet. Med all sannolik så är det pälsängrar jag har. Dom gör ingen skada i kastrullskåpet tydligen eftersom dom äter textilier...

Svar på tråden Silverfiskar? Hur får man bort de?