Inlägg från: Anonym ("Controller") |Visa alla inlägg
  • Anonym ("Controller")

    Ekonomer/Controllers vad tjänar ni?

    Jag gissar att spännvidden på lönen för en controller är väldigt stor med tanke på att arbetsuppgifterna och ansvarsområde varierar enormt mycket!! Har du dessutom en universitetsutbildning i bagaget så är det självklart att det ska påverka.

  • Anonym ("Controller")

    Håller med dig TS!
    Jag korrigerar mig lite: jag menar egentligen universtitetsubildning eller motsvarande, där "motsvarande" är den kunskap man kan få genom liknande utbildning (intern eller extern), arbetslivserfarenhet etc.
    Man får ju en lite bredare kunskapsbas efter att ha läst vidare i 4 år på universietet jmf med om man endast har läst på gymnasienivå.

    Jag tycker dock inte att löneskillnaden är så otroligt stor mellan dig och din kollega (34.000 vs 36.500). Troligen  tjänar han något mer bara pga att han är några år äldre (hunnit med fler förhandlningar etc) men kan inte avgöra om 2,500 kr mer är rimligt. 
    I en löneförhandling bör du dock fokusera mer på dina egna arbetsinsatser än hur kollegorna ligger lönemässigt (brukar oftast inte vara så bra argument att påpeka vad kollegan tjänar....). Ni kanske båda tjänar för dåligt jämfört med det arbete ni utför och det ansvar ni har?!

    Själv har jag jobbat inom ekonomi/sales i snart 13 år, är idag Business Controller på högre nivå inom en större koncern. Tjänar 55.000 + bonus (ingen övertidsersättning).

Svar på tråden Ekonomer/Controllers vad tjänar ni?