• h8him

Kan soc. göra en "snabb" LVU?

Ts, har ni någon behandlingsplan och plan för när sonen ska kunna flytta hem igen? Bäst är alltid att samarbeta och försöka lösa de problem som finns i samarbete med soc. Väljer ni att gå emot soc åsikter så kan ni förstöra deras förtroende för er och ni kan uppfattas som osamarbetsvilliga och då kan soc besluta om att försöka få igenom LVU. Samtidigt måste ni ju hjälpa sonen om han far illa i familjehemmet. Hur gammal är han? Har han någon komtakt med BUP?

• h8him
    angermannia skrev 2011-02-23 10:32:54 följande:
    h8him. Vi har ingen behandlingsplan och plan för när han ska flytta hem igen. Allt sitter i tjära inom psykiatrin för mig då jag väntar på min utredning. Blir alltid förskjutet. Jag tycker också att man ska försöka lösa problemen som finns och har hittills haft bra samarbete med soc här i Ö-vik men blir nu orolig att han skall omhändertas med snabb LVU om de anser det vara befogat. Exet har sin egen vilja och jag får bromsa henne lite då jag med min rädsla för konflikter är väldigt påtaglig. Sonen far inte illa på familjehemmet  utan det är oron över mig och mamman samt saknaden. Han blir 9 år nu i mars och vad jag vet har hemmet och soc inte kontaktat BUp, trots att jag har påpekat detta vid ett flertal tillfällen att det måste göras. Nu sist undrade soc å skolan om han skulle kunna få prata med en skolkurator, vilket jag godkände.
    Det SKA finnas en behandlingsplan. Begär att handläggaren skriver en behandlingsplan omgående. Hur ska ni annars få veta vad som gäller och hur vården ska hjälpa barnet? Du kan väl be mamman att ni kontaktar BUP för sonens räkning? Han behöver få stöd och hjälp att slippa må dåligt över situationen. Du kan även skriva till sochandläggaren om detta. Försök att hålla så mycket som möjligt av kommunikationen med soc brevledes. Då måste soc diarieföra brevet samt att de är skyldiga att besvara det. man kan även maila men då riskerar man att uppgifterna blir offentliga.

Läs mer här: www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/FB108A3C-3DC0-40D9-B8E6-8E5013C780B3/28934/200602.pdf
  • h8him
    angermannia skrev 2011-02-23 11:00:46 följande:
    Jag ska be soc om en behandlingsplan å det snaraste och försöka hålla kontakt. Har blivit telefonledes hela tiden...
    Bra, ni ska kunna känna trygghet med placeringen så en behandlingsplan är nödvändig. Just för att det inte ska bli saker som "glöms", upplevs som hot, att man inte får vård (t.ex nu när er son behöver samtalshjälp men inget händer), ändringar i umgänge osv så är det bra att ha skriftligt på vad man kommer överens om och hur man bemöts.
Svar på tråden Kan soc. göra en "snabb" LVU?