• Anonym (ylva)

starta eget, finns intresse för en barnsecondhand?

Jag går i tankarna på att starta eget, och då en butik som säljer begagnade barnkläder och barnartiklar.
    Har gjort en affärsplan och ska iväg och prata med en rådgivare, men har en punkt jag inte riktigt har koll på, och det är om det finns en marknad för det, alltså om folk skulle handla i min butik!

Så tänkte att jag frågar här, om det i din stad fanns en butik där du kunde köpa begagnade barnkläder och barnartiklar, skulle det intressera dig?
    Vad skulle krävas för att du skulle vilja handla där?

Så om ni har några synpunkter tar jag tacksamt emot dem

• Svar på tråden starta eget, finns intresse för en barnsecondhand?
  • Anonym

Jag har också funderat i de banorna. Men jag tror att det är svårt att få ekonomi i det. Om jag skulle starta en så skulle jag även ta in gravidkläder. Vågar du berätta vilken stad du ska starta i eller är allt jättehemligt? Låter superspännande tycker jag och jag skulle absolut handla där! Om jag nu inte själv startar en butik i framtiden... Lycka till!

• Anonym (Laban)

Marknad finns det nog, men börjar den inte bli mättad? Bara i den lilla förorten jag bor i finns det tre secondhandbutiker som nischat sig mot barnkläder. Ingen av dem har dock öppet "normala affärstider", en av dem har t ex öppet torsdagar 15-18.

• spöket

Jag bor i Jönköping och här tror jag inte att det finns någon secondhand barnaffär. Eller? Öppna en i Jönköping! Men jag undrar också hur man gör för att få ekonomi i det. Du måste ju köpa in kläderna för att sedan sälja dem billigt. Hur mycket kan man egentligt lägga på?

• Anonym (j)

Finns en i närheten där vi bor och den har jag besökt, tycker det är jättebra. Är även bra om man själv vill bli av med lite saker och få någon slant.  Men vet inte hur bra det går för dom har bara öppet några timmar två dagar i veckan.

• Allrona

Jag skulle absolut handla om det fanns en sån i min stad. Det som skulle krävas för att jag kom tillbaka är kläder i ok skick till ok priser. Sen får inte affären kännas sunkig.

• Anonym (ylva)

Tack för alla svar hittills

Här i stan finns det en liknande butik men som tyvärr har bytt ägare och inte längre är speciellt bra (vilket det är väldigt många som säger) Så jag tror inte marknaden är mättad här i stan iallafall.
    Och ja jag har tänkt att ha allt som har med barn att göra,så mammakläder kommer absolut att tas emot.

Har funderat lite på upp till vilken storlek man ska ta in kläder, har ni några synpunkter på det?
    En släkting till mig har för många år sedan haft en liknande butik, och hon menar att upp till strl 130 för större kläder är svårare att sälja (vilket gör att de kläderna mest tar plats)

Och har inte tänkt att köpa in kläder, utan har tänkt mig ett system där du som kund lämnar in det du vill ha sålt, jag säljer det i min butik och av det du sålt får du en del och jag en del. Hur ser ni på det?
     Låter det rimligt att säga att t.ex kunden får 40% ?
     Har även funderat på det här med prissättning och känner att jag gärna prissätter det som lämnas in (ev. undantag vid större dyrare saker) tankar kring det?
    Har även funderat på att ha kläderna till försäljning i fyra månader, och sedan skänka det som är kvar till välgörenhet (eller om kunden vill, får den hämta sina kvarvarande varor)

Och ja tanken är väl att det ska vara rena och hela kläder.

• CeeJay

Här där jag bor finns det typ 4-5 såna butiker. De flesta gör så att den som lämnar in kläderna/leksakerna får 50% av försäljningsbeloppet (vissa har 40%) och det funkar bra.

En butik som funnits länge har utökat jättemycket senaste året, dom tar även emot herrkläder, sportartiklar för barn och barnutrustning.

Personligen är jag mer för att lämna in än för att handla. Men jag bidrar ju också till att företaget går runt

• CeeJay

Kan tillägga att för henne det går bäst för gäller detta som heltidsarbete. Butiken har öppet ca 4-5 timmar 3 dagar i veckan men det är ett heltidsjobb att packa upp, gå igenom kläderna, prismärka (pris plus kundnummer), rensa ut gammalt och lämna till röda korset.

• CeeJay

Glömde igen..

Hon tar ganska lite betalt för kläderna som lämnas in. Tex allt från 50-200 kr för en vinteroverall i bra skick. Snittet för en sån ligger nog på 80-100 kr vilket jag tror är en bra idé. Det för att många handlar och hon har mycket mycket ruljans på kläder. Hon har väldigt mycket kläder (dam, skor, herr (märkeskläder), gravidkläder osv och är väldigt poppis även som person så hon drar nog in rätt mycket pengar trots (eller kanske just pågrund av) det låga priserna !!

• Anonym (ylva)
    CeeJay skrev 2011-02-23 18:34:36 följande:
    Glömde igen..

Hon tar ganska lite betalt för kläderna som lämnas in. Tex allt från 50-200 kr för en vinteroverall i bra skick. Snittet för en sån ligger nog på 80-100 kr vilket jag tror är en bra idé. Det för att många handlar och hon har mycket mycket ruljans på kläder. Hon har väldigt mycket kläder (dam, skor, herr (märkeskläder), gravidkläder osv och är väldigt poppis även som person så hon drar nog in rätt mycket pengar trots (eller kanske just pågrund av) det låga priserna !!
    Tack för dina svar!

Ja det har jag också funderat på, vart man ska lägga sig i prisnivå, såklart vill man ju att folk ska känna att det fyndar, samtidigt som den som lämnar in ska bli nöjd. Och är nog helt inne på att försöka ligga på en bra prisnivå (vilket den secondhand som finns här inte gör, vill inte betala 49:- för en begagnad lindex body )
Svar på tråden starta eget, finns intresse för en barnsecondhand?