Tessum:
Jag har också fött både med EDA och utan och kan jämföra
Första barnet fick jag en EDA som tog jätte bra, kände inte mina värkar, men väl krystvärkarna när dem kom.
Andra barnet hann inte EDA kicka in ordentligt för det gick så fort (stannade altså inte av utan gick snarare snabbare, kände mina krystvärkar utan problem)
tredje barnet fick jag för mig att föda helt utan smärtlindring. Fy fan vad ont det gjorde!!! Snabb förlossning där med, men jag undrade flera gånger under förlossningen vems jävla ide det egentligen var att föda naturligt (min såklart och eftersom trean är född på ett ställe det inte gick att få smärtlindring på så gick det ju inte heller att ändra sig)
fyran tog jag EDA som inte hann riktigt med heller, även där stannade det inte av utan gick snarare snabbare, kände mina krystvärkar utan problem.
Nu med femman så fick jag EDA och jag fick den i tid *tjoho* den tog jättebra förutom att jag hade en stor fläck (som en melon kanske) som inte var bedövad ALLS. För att den skulle vara någorlunda bedövad ville jag att dem skulle pumpa på mer vilket resulterade i att mitt ena ben totalt försvann för mig. Mycket intressant känsla att inte ha någon känsel
summa summarum: Jag tycker EDA är en jätte bra bedövning. För MIG har den inte avstannat förlossningen utan gjort att jag slappnat av mer och genom det påskyndat det hela.