• Majsan70

Tvångstankar/tics hos barn

Min son har TVÅNGSSYNDROM, OCD...han visar mest av detta hemma. I skolan och hos sin pappa blir det mindre påtagligt. Tics tillhör ju oftast Tourettes syndrom vad jag vet och de kan man inte riktigt styra över. Min son har även Tourettes och medicinerar för att hålla sina tics under kontroll.

Varför kan du inte gå till BUP utan pappans tillåtande? Söker du inte vanlig sjukvård heller utan hans tillstånd? Bara sök, säger jag...det är lättare att få bukt med ev. OCD innan den etablerat sig ordentligt.

• Majsan70
    Anonym (Orolig) skrev 2011-02-26 21:28:57 följande:
    För att vi har gemensam vårdnad? Han är inte med på det helt enkelt. Men nu har han ändrat sig så nu tar jag tag i det.

Ja, det är nog snarare tvångshandlingar hon har. Hon är 5 år, har alltid hållt på en massa saker. Det har skiftat, men det som är återkommande är att det rör renhet och händerna. Märktes redan när hon var 1 år.
    Men samtidigt är det ju vanligt med sån period som liten. Det har dock aldrig försvunnit från henne, men skiftat som sagt.
    Anonym (SP) skrev 2011-02-26 20:57:49 följande:
    Jag har inte varit här inne på ca två år. Min son har också utvecklat tvångstankar och det var därför jag tänkte se här inne om nån kan va i samma situation. Hur gammal är din dotter? Min son är bara fem år och problemet började redan för ett år sen. Men sedan avtog det över sommaren och början av hösten för att nu ha kommit tillbaka värre än nånsin. Jag vet inte heller hur jag ska handskas med detta....
    Nån som vet om det växer bort? ska man låtsas som inget eller va på han och förbjuda?

Alla har ett visst mått av tvångstankar eller handlingar. Det är när de två går ihop och tar upp för mycket tid som det blir illa. Söka till BUP kan du göra utan att pappan tillåter..precis som till annan vård.
    Bara att gå ju. Själv tillfrågade jag inte ens sonens pappa när han insjuknade.  Nu är hon inte så gammal så jag gissar på att det kanske inte är så illa.

Det finns massa bra hjälpa att få. Min son har fått behandling under många år nu o får dagligen kämpa med sitt liv för att inte falla tillbaka. Han har gått igenom ett helvete o sen tagit sig tillbaka...låt inte ditt barn hamna där om du bedömer att handlingarna är för allvarliga.

• Majsan70

Men du det låter allvarligt! Handtvätten är ionget bra alls. Sådär håller min son på när han inte har kontroll o han tvättade sönder sina händer totalt. O då menar jag till stora öppna blodiga sår!  Det såg hemska ut på alla sätt o gjorde fruktansvärt ont men han kunde inte låta bli att fortsätta tvätta tills blodet rann.

• Majsan70
    Anonym (Orolig) skrev 2011-02-26 21:50:39 följande:
    Ja, det är mest handtvätten jag är orolig för ska utvecklas till något mer. Samtidigt kan hon använda händerna när hon pillar med något hon gillar. Det gör att jag ändå är tveksam, om du förstår.

Jag tillåter henne inte stå och tvätta händerna, jag bryter det. Kanske dumt av mig? Men jag vill ju inte att hon ska fastna i det. Inte heller vill jag att hon ska skämmas för det. Jag vill hjälpa henne.

BVC sa åt mig att båda var tvungen att vara med på det då bup skulle vilja att vi gick dit tillsammans. Men nu har jag ju fått med han sas så nu söker jag vård.
    Nejdå söka vård kan du alltid göra. Då gör de en bedömning o sen kan de gå över huvudet  enkelt förklarat. BVC är dåliga på sånt där har jag förstått.
    Men bra att han gått med på det. För att bryta måste man ha bra verktyg eftersom ett avbrott innebär svår ångest för henne. Man måste kunna mäta o bryta ångesten oxå så att säga. Inte så lätt när man intevet hur man skall göra.

Här hade vi både kurator och SSK hemma för KBT för sonen..men först fick han medicinera länge för att få bort den värsta ångesten så han gick att arbeta med. Vi hade turen att få komma till OCD kliniken..tror den har bytt namn nu, men där är de verkligen experter inom området och arbetar i ett team om många olika proffesionaliteter för att hjälpa barnen.
  • Majsan70
    Anonym (Orolig) skrev 2011-02-26 22:11:20 följande:
    Nej, jag förstår ju att det måste göras på rätt sätt. Jag vet ju inget om det här.

Ja, ok. Nu har han ju ändrat sig så nu är det ju inget problem längre iallafall. Ringer på måndag, lika bra att få det gjort.

Hur går det till då? Vad vill dom, prata med henne, se henne i hemmiljön, eller vad?
    Oj de kanske arbetar olika...men vi var hos psykiatriker, psykolog, kurator, skötare, ssk....alla hade sina uppgifter och vi träffades flera ggr per vecka i början. Efter x antal månader kände de sig redo att ge oss en diagnos. Under tiden medicinerades han för sin ångest o sina tics som ju hörde till Touretten. Sen hade alla sin del i vården. Vi hade KBT hemma eftersom det var där han hade flest problem.  Då fick han lära sig att slänga ur sina samlingar, att möta den ångesten det faktiskt innebar för honom att slänga en tomflaska. Att sätta en siffra på hur hög ångest han hade och sen sätta en ny en stund efter. Att låta bli att tvätta händerna osv osv.  Nu är din dotter mycket yngre och jag vet inte hur de jobbar med så små barn. Min son var 12 år när han insjuknade.

Han fick totalt 4 olika diagnoser till slut och fyller nu snart 19 år och medicinerar fortfarande och går till vuxenpsyk och kämpar hela tiden med att hålla det i shack.,
  • Majsan70
    Anonym (Orolig) skrev 2011-02-26 22:31:27 följande:
    Ok. Tack för dina svar och att du delar med dig.
    Kan tänka mig att det inte märks så mycket på henne i början, det jag har berättat så det var därför jag undrade om dom vill se henne i hemmiljö. Men dom är ju också tränade så dom ser väl sånt andra missar.

Vad jobbigt han har det, din son. Vad bra ändå att det finns mediciner som hjälper på vägen. Hoppas han kommer till en punkt där han kan känna att han mår ok och det blir hanterbart.
    Ja de vet precis vilka frågor de skall ställa och hur de skall gå tillväga. Därför de var ett så stort team på OCD mottagningen...många ögon och många träffar ger ju en hel del.

Jag tror min son kommer att kunna hantera sitt funktionshinder nu med lite stöttning på vägen. Får din dotter hjälp så kommer det gå bra för henne med.

Uppdatera gärna eller inboxa mig. Jag vet hur svårt det är att vara i din situation. Själv var jag sjukskriven den första perioden för jag orkade inte riktigt med allt.
  • Majsan70
    Anonym (SP) skrev 2011-02-27 22:41:54 följande:
    Min femåriga son fick som sagt sina besvär redan som fyraåring, han satt och blåste framför tv:n i nån månadstid, han tvinga även mig att göra samma saker som han gjorde. Efter nån månad avtog det här, fast jag kom på han ibland med blåsandet, han gömde det verkligen bra för mig.
    Det senaste halvåret han jag kommit på han med konstiga beteenden av och an men nonchalerat dom och kanske inte velat inse att något inte står rätt till. Han har övergått NÄSTAN helt från blåsandet till att klia sig på huvudet konstant, gnugga sig i ögonen och under näsan.

Nu till problemet!

Sen i Fredags, alltså tre dagar sen så hände nånting med han. Jag såg att han börjat räkna saker och upprepar sina händelser flera gånger. Jag fråga honom rakt ut att vad han gör, jag vart rädd och sa åt han att sluta direkt med sånna dumheter och att så gör bara knäppa personer och att fortsätter han så måste jag skjutsa han till läkaren. (JAG VET, jag ångrar mig, gråtit floder över mitt beteende och reaktion, så fel och dumt!)
    Efter det så kunde han inte längre hålla emot sitt beteende och det övereskalera.
    I tre dagar nu har han konstant:
    -upprepat sina händelser minst tre gånger, tappar han nåt så tappar han med flit några gånger till
    -han går fram och tillbaka från rum till rum
    -han stampar tre gånger på samma ställe
    -han måste röra mig i ögat, kinder håret, styker håret
    -måste få röra brorsans saker och brorsan rört hans, eller om brorsan rör han så tvingar han brorsan att röra honom fler gånger och vägrar bron så blir han tvärilsken och får till slut sin vilja igenom.
    -han gnuggar sitt huvud/sina ben mot mig titt som tätt.
    - han kan inte ta på saker som brorsan rört för brorsan har baciller säger han. Kunde inte äta frukost imorse då brorsan tagit av oboyen före honom. (han älskar oboy)
    -kan inte ha kläder som brorsan rört.
    -kunde inte borsta tänderna för att brorsan råka röra hans tandborste.

Han säger att hans hjärna säger att han måste göra dessa saker och att det är hjärnan som bestämmer.
    Han fick panik idag och sa att nåt var fel på han.
    -säger att han är ful.

Han kan sitta en stund och leka och va sig själv, glad och social och i andra sekunden fort springa fram till mig och börja gnugga sitt huvud mot mig eller stryka mig i håret.
    -han tvingar mig att göra saker, tända lampan, plocka upp saker från golvet osv. Har han slått i sin fot i stolen tex så måste jag göra likadant i min fot.
    Vägrar jag nåt så blir han helt galen och får världens raserifall och säger att han inte mår bra annars.

Jag förstår att allt detta har kommit succesivt och han gömt allt det här för mig men jag är helt chockad efter den här helgen, han är en helt annan pojke, nu han han inte gömt det för mig knappt alls under dom här dagarna. Imorgon ringer jag en barnläkare!!!!

Vad tror ni, kommer han få leva såhär eller finns det hopp om att bli helt frisk?! (normal?)
    Jag säger bara att ni måste söka er till en OCD mottagning. Den ångest man får av OCD är INTE rolig kan jag ju säga. Det krävs proffs för att hjälpa och med proffs kan man leva ett normalt liv utan den här jäkla ångesten. Det där med att hjärnan bestämmer säger de att det är som en tjatig gubbe som sitter där o bestämmer.

För varje sak man tvingas att göra så ökar ångetsten och till slut lever man i en cirkel av ångest o man utför mer tvångshandlinar för att döva ångesten och så håller det på.

Med KBT kommer man långt och man får som förälder verktyg att hjälpa med.
  • Majsan70
    Anonym (SP) skrev 2011-02-28 10:38:22 följande:
    Tack för era svar, jag är själv jätte ledsen över mitt beteende mot honom, det här beteendet är helt nytt för mig och jag vet ingenting om tvångsbeteende och hur man ska handskas med honom. Det jag gjort nu är att jag låtit honom hålla på med sitt beteende, blir det för mycket och han inte kunnat sluta så har jag avbrutit honom.
    Jag visste inte att man har sån ångest över detta som man tydligen har. Jag mår jätte dåligt över att se han hålla på konstant här hemma. Idag har jag lämnat honom på dagis och pratat om det med hans fröknar för att se om han beteer sig likadant där och för att han ska få lite annat att tänka på. Jag har ringt till Bup och har fått en tid till läkaren imorgonbitti då han skulle tas med.

Kan nån hjälpa mig och förklara hur jag ska beté mig mot honom?
    Ska jag låta han hålla på eller stoppa han och påpeka att han inte behöver göra sina grejer?
    Ska han få hålla på och röra mig och sin bror? Ska han få bestämma vilka kläder han ska ta på sig och hålla på och byta dom flera gånger? Vart går gränsen.

Jag har sagt åt han att han inte behöver lyssna på sin hjärna och att det är han som bestämmer vad han gör, inte hjärnan.

Idag hade vi en jätte jobbig morgon, det kommer nya beteenden, han  gjorde olika läten imorse med munnen och rulla runt med sina ögon.

Vad försiggår i hans lilla huvud, vad tänker man på och varför kan han inte sluta?

Kan man börja medicinera ett så litet barn med sånna mediciner? (5 åring)
    Som jag redan skrivit..kontakta BUP för endast där får du den hjälp just NI behöver.  Det handlar nämligen inte om att tala om vad han behöver göra..det handlar om att proffs skall lära honom att hantera ångesten och därigenom usten att göra de här tvångshandlingarna.
  • Majsan70
    Anonym (Orolig) skrev 2011-02-28 20:19:57 följande:
    Nu är det iallafall satt i rullning här. Väntar på tid nu.När jag läser vad SP skriver så är inte min dotter sån alls. Hon har sina grejer för sig, men inte så mycket. Och det är sällan folk på stan (ja, ni förstår väl vad jag menar) märker något.Har också funderat på om hon kan ha någon form av adhd (även det finns i pappans släkt). Har läst att det yttrar sig annorlunda på tjejer än på pojkar. Det jag reagerat då på är att hon alltid drar sig undan när hon fått "skäll", alltid klankar ner på sig själv, dvs är väldigt känslig för kritik, går alltid och rättar till kläder (hon kan sitta med en strumpa i 20 minuter), har ibland väldigt svårt att koncentrera sig på vad man säger till henne, svårt för ögonkontakt ibland och kan inte sitta still i knät. Det är som hon har myror i kroppen hela tiden. Men hon kan sitta still i timmar framför tvn, datorn eller när hon målar/pysslar!Jag är orolig för henne, kan inte riktigt sätta fingret på VAD och nu är det skönt att det är i rullning. Oavsett vad det är så kan vi ju få hjälp nu då.För har man en magkänsla att NÅGOT inte står riktigt rätt till så bör man gå på den, eller?

Jag anser att man alltid skall lita till sin magkänsla. Min son visar ju som sagt inte mycket av sin ocd för andra människor. Han har oxå totalt 4 olika diagnoser inom NPF så din magkänsla kan ju ha rätt att det är nåt annat där oxå. Kanske inte just ad/hd, men kvasten inom npf är bred.
Svar på tråden Tvångstankar/tics hos barn