• Anonym (Orolig)

Tvångstankar/tics hos barn

Jag har ett barn som jag under en tid varit orolig för. Hon har, vad jag upplever det som, tvångstankar.
    Problemet är att jag och hennes pappa är skilda sen några år och han vill inte alls höra på det. I hans släkt finns det flera som har det problemet så det är ju inte osannolikt att dottern har det, men han anser att hon inte alls visar något när hon är hos honom.

Kan barn med tvångstankar "strypa" det när hon är hos en och "släppa" fram det när hon är hos en annan? Hon är hos sin pappa ett par dygn i månaden bara. Hon längtar väldigt mycket dit så min tanke är att hon kanske lägger så mycket energi på att inte visa det när hon är där i kombination med att hennes pappa inte "vill" se (eftersom han är uppvuxen med att det är skamligt)?

Jag vill gärna få en utredning för jag känner att det här är något jag inte klarar av själv, hjälpa henne på rätt sätt.
    Jag försöker att inte låta henne ge utlopp för tvångstankarna, men dom skiftar rätt mycket så ibland är det svårt att hänga med och så vet jag inte hur man SKA göra egentligen.

Att få henne till bup går ju inte utan att pappan är med på det och han vägrar som sagt...

Ni som har barn med tvångstankar. Hur gör ni? Vad ska man göra? hur ska jag hantera det?

• Svar på tråden Tvångstankar/tics hos barn
  • Anonym (Orolig)

Puffar lite...

• Anonym (SP)

Jag har inte varit här inne på ca två år. Min son har också utvecklat tvångstankar och det var därför jag tänkte se här inne om nån kan va i samma situation. Hur gammal är din dotter? Min son är bara fem år och problemet började redan för ett år sen. Men sedan avtog det över sommaren och början av hösten för att nu ha kommit tillbaka värre än nånsin. Jag vet inte heller hur jag ska handskas med detta....
    Nån som vet om det växer bort? ska man låtsas som inget eller va på han och förbjuda?

• Majsan70

Min son har TVÅNGSSYNDROM, OCD...han visar mest av detta hemma. I skolan och hos sin pappa blir det mindre påtagligt. Tics tillhör ju oftast Tourettes syndrom vad jag vet och de kan man inte riktigt styra över. Min son har även Tourettes och medicinerar för att hålla sina tics under kontroll.

Varför kan du inte gå till BUP utan pappans tillåtande? Söker du inte vanlig sjukvård heller utan hans tillstånd? Bara sök, säger jag...det är lättare att få bukt med ev. OCD innan den etablerat sig ordentligt.

• Anonym

Klart du ska ta med henne till bup. Gå dit för en bedömning kan du alltid göra. Om hon har tvångssyndrom så finns det utmärkt medicinering, det är jättejobbigt med OCD! De flesta som har det tycker det är skämmigt och ja, man kan hålla tillbaka tvångshandlingar i perioder och dölja det bra.

Jag har träffat några barn med tvång (jag är läkare) och de tyckte alla att det var oerhört pinsamt OCH oerhört jobbigt, man fick DRA symptomen ur dem och de hade alla större problem än vad de visat för föräldrarna.

Fråga henne om hennes tvång. Fråga konkret - har du tankar som du måste tänka fast du inte vill? Behöver du räkna saker? Behöver du tvätta dig mer än du själv tycker är vettigt? Behöver du göra saker i en viss ordning för att inte må dåligt? Finns det saker du måste göra flera gånger eller på ett visst sätt fast du själv tycker det är knäppt?

OM hon visar sig ha tvång och de rekommenderar behandling blir det ju mycket märkligt för pappan att sätta sig emot det. Då hade jag nog kontaktat soc och frågat vad jag skulle göra som mamma, faktiskt.

• paloma84

Ts, hur gammal är ditt barn?
    Tvångstankar, kan ibland tillhöra utvecklingen...? Eller har jag fel?
    Så sades det förr...

Ofta barn i... nu tummar jag åldern.. 7-12.. Kan vanligtvis ha tvångstankar, som exempelvis att "hinna förbi en viss stolpe, innan bussen åker förbi" eller "börjar stega och ska hinna stampa ett visst antal gånger innan något specefikt kommer förbi" eller "fingarar på något speciellt, och det skall bli jämnt.. Att först på ett sätt och sen motsols eller liknande"

Sedan, nu spånar jag bara... Ni som ser detta när barnet är hos er, men andra påstår sig att inte att se detta beteende. Kan det inte handla om en fråga om kontroll? Ett kontrollbehov?
    Har själv separerade föräldrar, och ni vet ju vad allt detta kan innebära...
    Så jag kom själv ihåg att jag själv hade detta periodvis. Att det kan ha att göra med att man själv ville känna kontroll?

• Anonym (Orolig)
    Majsan70 skrev 2011-02-26 21:15:03 följande:
    Min son har TVÅNGSSYNDROM, OCD...han visar mest av detta hemma. I skolan och hos sin pappa blir det mindre påtagligt. Tics tillhör ju oftast Tourettes syndrom vad jag vet och de kan man inte riktigt styra över. Min son har även Tourettes och medicinerar för att hålla sina tics under kontroll.

Varför kan du inte gå till BUP utan pappans tillåtande? Söker du inte vanlig sjukvård heller utan hans tillstånd? Bara sök, säger jag...det är lättare att få bukt med ev. OCD innan den etablerat sig ordentligt.
    För att vi har gemensam vårdnad? Han är inte med på det helt enkelt. Men nu har han ändrat sig så nu tar jag tag i det.

Ja, det är nog snarare tvångshandlingar hon har. Hon är 5 år, har alltid hållt på en massa saker. Det har skiftat, men det som är återkommande är att det rör renhet och händerna. Märktes redan när hon var 1 år.
    Men samtidigt är det ju vanligt med sån period som liten. Det har dock aldrig försvunnit från henne, men skiftat som sagt.
    Anonym (SP) skrev 2011-02-26 20:57:49 följande:
    Jag har inte varit här inne på ca två år. Min son har också utvecklat tvångstankar och det var därför jag tänkte se här inne om nån kan va i samma situation. Hur gammal är din dotter? Min son är bara fem år och problemet började redan för ett år sen. Men sedan avtog det över sommaren och början av hösten för att nu ha kommit tillbaka värre än nånsin. Jag vet inte heller hur jag ska handskas med detta....
    Nån som vet om det växer bort? ska man låtsas som inget eller va på han och förbjuda?
  • Anonym

Jag har inget barn med tvång, men har det själv och hade det även som barn. Vad är det ditt barn gör som får dig att misstänka att hon har tvång?

• Majsan70
    Anonym (Orolig) skrev 2011-02-26 21:28:57 följande:
    För att vi har gemensam vårdnad? Han är inte med på det helt enkelt. Men nu har han ändrat sig så nu tar jag tag i det.

Ja, det är nog snarare tvångshandlingar hon har. Hon är 5 år, har alltid hållt på en massa saker. Det har skiftat, men det som är återkommande är att det rör renhet och händerna. Märktes redan när hon var 1 år.
    Men samtidigt är det ju vanligt med sån period som liten. Det har dock aldrig försvunnit från henne, men skiftat som sagt.
    Anonym (SP) skrev 2011-02-26 20:57:49 följande:

Alla har ett visst mått av tvångstankar eller handlingar. Det är när de två går ihop och tar upp för mycket tid som det blir illa. Söka till BUP kan du göra utan att pappan tillåter..precis som till annan vård.
    Bara att gå ju. Själv tillfrågade jag inte ens sonens pappa när han insjuknade.  Nu är hon inte så gammal så jag gissar på att det kanske inte är så illa.

Det finns massa bra hjälpa att få. Min son har fått behandling under många år nu o får dagligen kämpa med sitt liv för att inte falla tillbaka. Han har gått igenom ett helvete o sen tagit sig tillbaka...låt inte ditt barn hamna där om du bedömer att handlingarna är för allvarliga.

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2011-02-26 21:24:51 följande:
    Klart du ska ta med henne till bup. Gå dit för en bedömning kan du alltid göra. Om hon har tvångssyndrom så finns det utmärkt medicinering, det är jättejobbigt med OCD! De flesta som har det tycker det är skämmigt och ja, man kan hålla tillbaka tvångshandlingar i perioder och dölja det bra.

Jag har träffat några barn med tvång (jag är läkare) och de tyckte alla att det var oerhört pinsamt OCH oerhört jobbigt, man fick DRA symptomen ur dem och de hade alla större problem än vad de visat för föräldrarna.

Fråga henne om hennes tvång. Fråga konkret - har du tankar som du måste tänka fast du inte vill? Behöver du räkna saker? Behöver du tvätta dig mer än du själv tycker är vettigt? Behöver du göra saker i en viss ordning för att inte må dåligt? Finns det saker du måste göra flera gånger eller på ett visst sätt fast du själv tycker det är knäppt?

OM hon visar sig ha tvång och de rekommenderar behandling blir det ju mycket märkligt för pappan att sätta sig emot det. Då hade jag nog kontaktat soc och frågat vad jag skulle göra som mamma, faktiskt.
    Ska försöka fråga henne det, tack för tipsen.
    Anonym skrev 2011-02-26 21:29:23 följande:
    Jag har inget barn med tvång, men har det själv och hade det även som barn. Vad är det ditt barn gör som får dig att misstänka att hon har tvång?
    Hon använder inte händerna när hon tvättat sig för att inte bli smutsig. Hon använder överdrivet med tvål och står med händerna länge under rinnande vatten. Smutstvätt tar hon upp med knutna händer exempelvis.

Hon fastnar lätt i vad jag kallar tics, fast det är väl inte regelrätta tics så. Säga förlåt till sig själv 3 gånger och sen ropa för att hon gjort något. Vad vet ajg inte.

Hon vill absolut inte kasta något, samlar på allt. Om hon fick. Det gäller även rent skräp utifrån. Blir väldigt upprörd om hon vill spara och inte får. Äter maten i en viss ordning, alltid samma ordning. Sånt där.

Det som stör mig är att jag märker att hon gör det "tvångsmässigt". Jag har fler barn, inget av dom håller på så här, har heller aldrig gjort.
  • Majsan70

Men du det låter allvarligt! Handtvätten är ionget bra alls. Sådär håller min son på när han inte har kontroll o han tvättade sönder sina händer totalt. O då menar jag till stora öppna blodiga sår!  Det såg hemska ut på alla sätt o gjorde fruktansvärt ont men han kunde inte låta bli att fortsätta tvätta tills blodet rann.

Svar på tråden Tvångstankar/tics hos barn