Tvångstankar/tics hos barn
Jag har ett barn som jag under en tid varit orolig för. Hon har, vad jag upplever det som, tvångstankar.
Problemet är att jag och hennes pappa är skilda sen några år och han vill inte alls höra på det. I hans släkt finns det flera som har det problemet så det är ju inte osannolikt att dottern har det, men han anser att hon inte alls visar något när hon är hos honom.
Kan barn med tvångstankar "strypa" det när hon är hos en och "släppa" fram det när hon är hos en annan? Hon är hos sin pappa ett par dygn i månaden bara. Hon längtar väldigt mycket dit så min tanke är att hon kanske lägger så mycket energi på att inte visa det när hon är där i kombination med att hennes pappa inte "vill" se (eftersom han är uppvuxen med att det är skamligt)?
Jag vill gärna få en utredning för jag känner att det här är något jag inte klarar av själv, hjälpa henne på rätt sätt.
Jag försöker att inte låta henne ge utlopp för tvångstankarna, men dom skiftar rätt mycket så ibland är det svårt att hänga med och så vet jag inte hur man SKA göra egentligen.
Att få henne till bup går ju inte utan att pappan är med på det och han vägrar som sagt...
Ni som har barn med tvångstankar. Hur gör ni? Vad ska man göra? hur ska jag hantera det?