• Anonym

Tvångstankar/tics hos barn

Klart du ska ta med henne till bup. Gå dit för en bedömning kan du alltid göra. Om hon har tvångssyndrom så finns det utmärkt medicinering, det är jättejobbigt med OCD! De flesta som har det tycker det är skämmigt och ja, man kan hålla tillbaka tvångshandlingar i perioder och dölja det bra.

Jag har träffat några barn med tvång (jag är läkare) och de tyckte alla att det var oerhört pinsamt OCH oerhört jobbigt, man fick DRA symptomen ur dem och de hade alla större problem än vad de visat för föräldrarna.

Fråga henne om hennes tvång. Fråga konkret - har du tankar som du måste tänka fast du inte vill? Behöver du räkna saker? Behöver du tvätta dig mer än du själv tycker är vettigt? Behöver du göra saker i en viss ordning för att inte må dåligt? Finns det saker du måste göra flera gånger eller på ett visst sätt fast du själv tycker det är knäppt?

OM hon visar sig ha tvång och de rekommenderar behandling blir det ju mycket märkligt för pappan att sätta sig emot det. Då hade jag nog kontaktat soc och frågat vad jag skulle göra som mamma, faktiskt.

• Anonym

Jag har inget barn med tvång, men har det själv och hade det även som barn. Vad är det ditt barn gör som får dig att misstänka att hon har tvång?

• Anonym

Jag mistänker att min dotter har som pappan, Asperger. Gå in på www.autism.se . Pappan vägrar också här. Jobbigt. Hans släkt har också flera lite knepiga personer. Autism är ett mycket brett spektrum av sjukdomar och beteenden. Jag tror inte vi har sett slutet på alla annu, det händer fortfarande nya upptäckter.
    Lycka till.
    PS. Jag har gått en kurs KOMET för att hjälpa mig själv att förstå mig på mig själv och barn med koncentrations svårigheter. Det har hjälpt.

• Anonym
    Anonym (SP) skrev 2011-02-27 22:41:54 följande:
    Min femåriga son fick som sagt sina besvär redan som fyraåring, han satt och blåste framför tv:n i nån månadstid, han tvinga även mig att göra samma saker som han gjorde. Efter nån månad avtog det här, fast jag kom på han ibland med blåsandet, han gömde det verkligen bra för mig.
    Det senaste halvåret han jag kommit på han med konstiga beteenden av och an men nonchalerat dom och kanske inte velat inse att något inte står rätt till. Han har övergått NÄSTAN helt från blåsandet till att klia sig på huvudet konstant, gnugga sig i ögonen och under näsan.

Nu till problemet!

Sen i Fredags, alltså tre dagar sen så hände nånting med han. Jag såg att han börjat räkna saker och upprepar sina händelser flera gånger. Jag fråga honom rakt ut att vad han gör, jag vart rädd och sa åt han att sluta direkt med sånna dumheter och att så gör bara knäppa personer och att fortsätter han så måste jag skjutsa han till läkaren. (JAG VET, jag ångrar mig, gråtit floder över mitt beteende och reaktion, så fel och dumt!)
    Efter det så kunde han inte längre hålla emot sitt beteende och det övereskalera.
    I tre dagar nu har han konstant:
    -upprepat sina händelser minst tre gånger, tappar han nåt så tappar han med flit några gånger till
    -han går fram och tillbaka från rum till rum
    -han stampar tre gånger på samma ställe
    -han måste röra mig i ögat, kinder håret, styker håret
    -måste få röra brorsans saker och brorsan rört hans, eller om brorsan rör han så tvingar han brorsan att röra honom fler gånger och vägrar bron så blir han tvärilsken och får till slut sin vilja igenom.
    -han gnuggar sitt huvud/sina ben mot mig titt som tätt.
    - han kan inte ta på saker som brorsan rört för brorsan har baciller säger han. Kunde inte äta frukost imorse då brorsan tagit av oboyen före honom. (han älskar oboy)
    -kan inte ha kläder som brorsan rört.
    -kunde inte borsta tänderna för att brorsan råka röra hans tandborste.

Han säger att hans hjärna säger att han måste göra dessa saker och att det är hjärnan som bestämmer.
    Han fick panik idag och sa att nåt var fel på han.
    -säger att han är ful.

Han kan sitta en stund och leka och va sig själv, glad och social och i andra sekunden fort springa fram till mig och börja gnugga sitt huvud mot mig eller stryka mig i håret.
    -han tvingar mig att göra saker, tända lampan, plocka upp saker från golvet osv. Har han slått i sin fot i stolen tex så måste jag göra likadant i min fot.
    Vägrar jag nåt så blir han helt galen och får världens raserifall och säger att han inte mår bra annars.

Jag förstår att allt detta har kommit succesivt och han gömt allt det här för mig men jag är helt chockad efter den här helgen, han är en helt annan pojke, nu han han inte gömt det för mig knappt alls under dom här dagarna. Imorgon ringer jag en barnläkare!!!!

Vad tror ni, kommer han få leva såhär eller finns det hopp om att bli helt frisk?! (normal?)
    Alltså jag kan förstå att du blir orolig och så, men jag blir ledsen av vad du skriver. Hur har du gått vidare med honom efter de sakerna du sa?

Det finns jättebra terapi och medicinering numera. Det finns massor av människor med ocd som lever bra liv. Jag har haft ocd sedan jag var liten och jag lever precis som alla andra. Tror att ni båda behöver hjälp och du måste ju lära dig att hantera det här på ett annat sätt och se det för vad det är. Han ska inte behöva gömma sina problem. Var ska han annars söka stöd för det som är jobbigt om han inte kan få det av sin mamma. Att ha ocd ÄR inte hela världen. Din pojke är  normal, även om har ocd, fast han behöver mer stöd för att må bra.

Menar inte att vara elak. Det gjorde bara ont ända in i hjärtat när jag vet hur det känns att vara barn och ha dessa problem utan att förstå vad det är.
  • Anonym

Har själv haft det som barn och upp i vuxen ålder. Eller har kanske man ska säga. Utför inga "handlingar" längre men ångest finns ju kvar ibland naturligtvis.

Tvinga henne inte att sluta med några handlingar, fokusera på något annat och avled. Förklara bara lugnt och sansat (ej bli arg eller pressa) att det är okej att inte upprepa handlingarna, inget kommer att hända pga det.

Det du skriver om strypa vet jag inte men miljöer och känslor påverkar naturligtvis jätte mycket. Så men andra ord beroende på hur hon mår hos dig och hur hon mår hos pappan kan ge uttryck för olika grader av det här.  

• Anonym
    rockaroll skrev 2011-11-03 00:21:00 följande:
    Har bara läst ts..

jag utvecklade själv tvångstankar som barn och har jobbat bort dem själv med åren..man blir förresten väldigt duktig på att "gömma" sina ticks.. 
    Håller med om att man blir riktigt duktig på att dölja det. Kan svära på att ingen i min omgivning vet om det förutom den enda jag berättat om det för, ändå tog det upp så stor del av min vardag förut.
    Min mamma har också sett lite och har då helt lugnt berättat att hon också kunde uppleva sån ångest som barn.

Vi har aldrig sökt hjälp och aldrig riktigt pratat om det, det är jag faktiskt glad för. Är övertygande om att jag hade tyckt det varit en jobbig stämpel i mitt fall. Trots all ångest som är outhärdlig nästan, så har jag som du jobbat bort det själv. Och så antar jag även att min mamma gjorde eftersom hon inga har idag.

Svar på tråden Tvångstankar/tics hos barn