• Anonym

Utförsäkrad

Är det någon här som har blivit utförsäkrad med psykiska problem och vill berätta vad som händer då. Kommer att bli utförsäkrad med 0  sgi i sommar och känner mig väldigt orolig för vad som kommer hända. Försäkringskassan nämde något som heter faros vad är det?

• Svar på tråden Utförsäkrad
  • Anonym

Jag googlade på faros och FK och hittade en massa info... googla du oxå!

• Anonym

Problemet är att det är så mycket info och jag klarar inte av att läsa så mycket text. Men jag fattar det som att det handlar om praktikplats. Men vilka krav kommer ställas på mig och vad händer om jag inte klarar av det?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-24 12:37:40 följande:
    Problemet är att det är så mycket info och jag klarar inte av att läsa så mycket text. Men jag fattar det som att det handlar om praktikplats. Men vilka krav kommer ställas på mig och vad händer om jag inte klarar av det?
    Det kan bara din handläggare på FK svara på som vet hur dina sjukintyg ser ut...
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-24 13:58:42 följande:
    Det kan bara din handläggare på FK svara på som vet hur dina sjukintyg ser ut...
    Vad spelar det för roll hur mina sjukintyg ser ut? Jag kommer utförsäkras från försäkringskassan och kan inte bli sjukskriven igen och jag kan inte få förtidspension.
  • Emzas

Faros är ett program som man jobbar med under tiden som man har ersättning från FK, inte när man är utförsäkrad. Innan man blir inskriven i Faros måste man ha minst 6 mån kvar av sin ersättning. Kan de ha pratat om ALI? Ett program som man blir erbjuden vid utförsäkran men som måste tas beslut innan ersättningen tar slut och man påbörjar dagen efter sista ersättningsdagen. Då får man aktivitetsstöd i tre månader under tiden man deltar...

• Anonym

Jag vet inte var jag lagt mina papper från försäkringskassan men jag är ganska säker på att det var faros. Känner mig ganska bortglömd just nu. Väntat på en npf utredning och varken försäkringskassan eller psyk vill göra något mer med mig tills den är gjord och tiden bara går. Men då är det redan försent för faros har bara 5 månader kvar.

• Anonym

varför kan du inte få sjukpenning igen efter arbetsintroduktion på AF?

• Emzas

Efter 87 dagars uppehåll i ersättning från FK ( Arbetslivsintroduktionen pågår i tre månader

• Anonym (1)
    Anonym skrev 2011-02-24 17:21:10 följande:
    För att hon aldrig haft en SGI och inte har en SGI att få tillbaka. Hon har bara haft sjukersättning. Passa på att ta chansen om du nu erbjudits Faros. Samverkan mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan där du får stöd att hitta prajktiskplats att arbetsträna på. Ganska ofta kan man sedan få anställning med lönebdrag från Arbetsförmedlingen. Men det vill ju till att du själv anstränger dig. Lycka till!
  • Anonym

Jag har inte blivit erbjuden något än kommer nog inte bli något förens utredningen är gjord. Anställning med lönebidrag vad är det? Är det som samhall?

Anonym (1) skrev 2011-02-24 17:40:14 följande:
    För att hon aldrig haft en SGI och inte har en SGI att få tillbaka. Hon har bara haft sjukersättning. Passa på att ta chansen om du nu erbjudits Faros. Samverkan mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan där du får stöd att hitta prajktiskplats att arbetsträna på. Ganska ofta kan man sedan få anställning med lönebdrag från Arbetsförmedlingen. Men det vill ju till att du själv anstränger dig. Lycka till!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-24 17:21:10 följande:
    Som redan skrivits så har jag ingen sgi. Blev sjuk redan som tonåring och har bara jobbat några månader vid olika tillfällen under åren som gått så jag har aldrig jobbat tillräckligt länge för att få någon sgi. 
  • Emzas

Om du har SGI noll blir du istället erbjuden garantinivån under aktivitetsstöd-beslutet men det är klart; när det är dags att ansöka om sjukpenning så har du ju ingen ersättning, du kanske däremot har rätt till samordnad rehabilitering från FK. Försörjningen faller då istället på soc.

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Jag blev utförsäkrad den 11/2
    Jag flyttades till arbetsförmedlingen och får aktivitets stöd.
    Det kommer du också få. Det finns en lägsta nivå även för dig som har sgi 0.

Det ställs inte samma krav på oss som är sjuka. Man behöver inte söka jobb.
    Dom vill ju helst att man ska ut på praktik, men själv klarar jag inte det så jag får gå friskvård. (träna) 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-24 20:38:43 följande:
    Som redan skrivits så har jag ingen sgi. Blev sjuk redan som tonåring och har bara jobbat några månader vid olika tillfällen under åren som gått så jag har aldrig jobbat tillräckligt länge för att få någon sgi. 
    ok.
  • Anonym (1)
    Anonym skrev 2011-02-24 20:32:56 följande:
    Jag har inte blivit erbjuden något än kommer nog inte bli något förens utredningen är gjord. Anställning med lönebidrag vad är det? Är det som samhall?
    Samhall har inte så många jobb nu för tiden. Det räknas mer som ett skyddat arbete. Ett arbete med lönebidrag är vilket arbete som helst där arbetsgivaren får upp till 80 % av din lön i bidrag  från Arbetsförmedlingen på grund av att du pga något hinder (sjukdom) inte kan prestera 100 %. Så om du arbetar heltid kan arbetsgivaren inte kräva att du presterar mer än det de betalar för, Du kan själv kontakta olika arbetsgivare och fråga om de är villiga att låta dig arbetsträna där. Då slipper de betala lön när du lär upp dig, sen om det blir lönebidrag bara betala den del du presterar (fast du får full lön). Är du utförsäkrad så finns stora chanser till lönebidrag. Men du måste själv vara aktiv och visa att du vill (dvs inte säga till Arbetsförmedlingen att du är för sjuk för att jobba)
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (1) skrev 2011-02-25 19:46:50 följande:
    Samhall har inte så många jobb nu för tiden. Det räknas mer som ett skyddat arbete. Ett arbete med lönebidrag är vilket arbete som helst där arbetsgivaren får upp till 80 % av din lön i bidrag  från Arbetsförmedlingen på grund av att du pga något hinder (sjukdom) inte kan prestera 100 %. Så om du arbetar heltid kan arbetsgivaren inte kräva att du presterar mer än det de betalar för, Du kan själv kontakta olika arbetsgivare och fråga om de är villiga att låta dig arbetsträna där. Då slipper de betala lön när du lär upp dig, sen om det blir lönebidrag bara betala den del du presterar (fast du får full lön). Är du utförsäkrad så finns stora chanser till lönebidrag. Men du måste själv vara aktiv och visa att du vill (dvs inte säga till Arbetsförmedlingen att du är för sjuk för att jobba)
    Men att VILJA jobba är ju inte det samma som att INTE KUNNA jobba, el för SJUK för att jobba!!
  • Anonym (1)

Klart det inte är. Men ens egen inställning spelar väldigt stor roll. De flesta kan kan klara nån typ av arbete om de bara behöver prestera 20 % av vad en "vanlig anställd" presterar (som in en lönebidragsanställning). Tänker man bara att man inte kan innan man ens försökt kommer det i alla fall garanterat inte att gå.

Anonym (Alicia) skrev 2011-02-25 20:06:27 följande:
    Men att VILJA jobba är ju inte det samma som att INTE KUNNA jobba, el för SJUK för att jobba!!

• 1lejon
    Anonym skrev 2011-02-24 20:32:56 följande:
    Anställning med lönebidrag innebär att arbetsgivaren får en del av din lön betald.
    Du får din lön som vanligt.
Svar på tråden Utförsäkrad