• PerG

Hur många olika sorters "vardagsstrumpor" har ni?

Hur har ni det i era strumplådor? Brukar ni köpa en och samma sort så ni inte behöver stå och para ihop i evigheter efter tvätt och slipper slänga strumpor för att ena halvan av paret är borta? Eller vill ni variera er så att ni aldrig har samma sort?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många olika sorters "vardagsstrumpor" har ni?
  • lövet2

Jag ärver strumpor efter mina barn och har väldigt blandat. Så fort de kommer förbi den där 34/36-storleken, så får jag deras begagnade. Just nu har jag mest blåa och gröna efter sonen, tidigare hade jag mest svarta efter en dotter och rosa efter en annan.

• Runguska

Jag försöker att alltid köpa olika för jag avskyr att behöva stå och prova strumpor som ser likadana ut men som tvättats olika många gånger, är olika slitna, krymt lite olika eller att jag får två högerstrumpor eller likanande. Nä, olika ska det vara så jag kan tvätta paren tillsammans utan att sortera tillsynes likadana strumpor.

Men det är väl olika hur känslig man är. Min man har typ bara likadana strumpor och verkar inte bry sig nämnvärt.

• PerG
    Runguska skrev 2011-02-24 12:31:29 följande:
    Jag försöker att alltid köpa olika för jag avskyr att behöva stå och prova strumpor som ser likadana ut men som tvättats olika många gånger, är olika slitna, krymt lite olika eller att jag får två högerstrumpor eller likanande. Nä, olika ska det vara så jag kan tvätta paren tillsammans utan att sortera tillsynes likadana strumpor.

Men det är väl olika hur känslig man är. Min man har typ bara likadana strumpor och verkar inte bry sig nämnvärt.
    Det var en intressant vinkling!...

Funderar bara på "högerstrumpe"-fenomenet som du beskriver om det uppstår om man har väldigt "vinklad" fot? Jag (som har få sorter) har nog aldrig upplevt det problemet annat än om man tillfälligt tagit av sig ett par strumpor och sedan satt på sig dem efter en stund på "fel fötter". Det verkar som om en tvätt "nollställer" mina strumpor i alla fall.. ;)...

Eller så kanske du får väldigt stark höger/vänsteranpassning eftersom du alltid har dem på samma fot?
  • Pickeli

Jag får panik av bara tanken på att para ihop "fel" strumpor och använda dessa ihop av många anledningar! Har inte 2 par likadana och har nog aldrig haft.. Jag ar kanske 100 par strumpor utan att överdriva, jag kan inte ta på mig ett par strumpor jag en gång tagit av mig utan att tvätta dem, oavsett om jag haft på mig dem 5 minuter.. Är nog inte helt normal där :)

• straw2008

Jag köper samma i omgåmngar, typ 20 par av samma ett år, då blir de alltid jämnt slitna. Sen när det är dags för nya köper jag en ny sort o kastar alla gammla.

Måse verkligen ha samma strumpor för jag (trots att vi bara tvättar hemma) tappar bort så många strumpor.

Samlade på strumpor (olika roliga) i nästan 8 år o när jag beslöt mig för att kasta så hade jag 2 sopsäckar...

Efter det endast svarta av samma sort i omgångar.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Pickeli

Håller med seroc! Fat jag har inte något höger/vänster-problem.

• Amazina

Jag köper svarta från H&M. Har nog 40 par. Assmidigt så man bara kan para ihop två st.

• BuoBä

Jag köper enbart strumpor som har ett litet mönster högt uppe på skaftet, och bara ett par av varje mönster, så man lätt kan para ihop dem. Det kommer nya modeller på Lindex varje säsong så det är inga problem att ha 20 olika par. Kommer en socka bort slänger jag den omaka.

Min man är avundsjuk. Herrsockar har sällan mönster, så han har ca 20 par från samma butik i samma färg. I teorin skulle han bara kunna para ihop dem två och två, men modellen har ändrats genom åren så han får ändå stå och matcha nyanser, tjocklek, bredd på resår osv osv.

• PerG
    BuoBä skrev 2011-02-24 12:44:01 följande:

Jag köper enbart strumpor som har ett litet mönster högt uppe på skaftet, och bara ett par av varje mönster, så man lätt kan para ihop dem. Det kommer nya modeller på Lindex varje säsong så det är inga problem att ha 20 olika par. Kommer en socka bort slänger jag den omaka.

Min man är avundsjuk. Herrsockar har sällan mönster, så han har ca 20 par från samma butik i samma färg. I teorin skulle han bara kunna para ihop dem två och två, men modellen har ändrats genom åren så han får ändå stå och matcha nyanser, tjocklek, bredd på resår osv osv.

Det där sista fenomenet som din man beskriver känner jag igen! Undrar om det är Topeco (från MQ) han köpt? ;)... Eller kanske att Brothers gjort samma sak? 

Av den anledningen kastade jag i princip alla mina strumpor (förutom några happysocks och andra "speciella") och köpte 18 par (12 av en sort och 6 av en annan)! ;)
  • Majsan70

Jag undrar lite diskret om andra verkligen delar upp sina strumpor i olika kategorier?

Själv har jag massor av olika strumpor som jag delar med dottern och de har vi i alla möjliga sorters sammanhang.

Har folk verkligen "fin"sockar?

Svar på tråden Hur många olika sorters "vardagsstrumpor" har ni?