Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

Pojke i klänning?!

THEA och Grodan skrev 2011-02-25 12:17:28 följande:
    Ja, det har hänt att jag har köpt byxor på herravdelningen, jeans är jeans oavsett om dom hänger på en herravdelning eller en damavdelning...
    Och min man köpte en kofta på damavdelningen sist. Åh nej, grymma värld, vilken katastrof...
  • morotsland
    augustisten skrev 2011-02-25 12:21:40 följande:
    Men vem har sagt att det ska "bli norm". Det viktiga är väl att det är okej. Att man tänjer på könsrollerna så att fler inkluderas.

För genom att säga att vissa plagg är "tjejkläder" och andra "killkläder" skapar man ju barn som är "fel" eftersom det finns - och alltid kommer att finnas - barn som kommer att välja utanför de ramarna.

På samma sätt ogillar jag att man kallar egenskaper för manliga och kvinnliga. För det räcker ju egentligen att en enda man har en egenskap för att den per definition ska vara manlig. För en mans egenskaper kan inte vara kvinnliga. De är alltid manliga. Oavsett vilka de är.

Jag tycker inte att genusdrömmen egentligen innehåller något annat än acceptans för människors olikheter. Inga hinder bara fler möjligheter.
    Precis!
    Ett samhälle där det är ointressant vilken kön man har för hur man blir bedömd och bemött och där människor är fria att utvecklas som individer utan trånga mallar som säger vad som är rätt/fel och hör till.
  • morotsland
    deep purple skrev 2011-02-25 12:25:12 följande:
    Hänger inte ifrågasättandet av hur man kär sig ihop med HBT explosionen och nu även att de på olika sätt skaffar barn,vilka naturligvis ska agera verktyg i kampen mot inskränkthet och fördomar. Det ska läsas böcker anpassade till HBT, exempelvis Kalle och hans mammor,Kalle gillar smink,Kalle och hans kjol,Kalle upptäcker grannpojken genom lek och smek

Nej,jag är rädd om mina barn
    Och värderingar
    Vad är problemet med att dagisbarn läser böcker om barn som har samkönade föräldrar menar du?
  • morotsland
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 12:26:01 följande:
    Ja, för en man är en man och en kvinna är en kvinna. Vill inte vara tillsammans med en man som klär sig i klänningar, sminkar sig och använder kvinnliga underkläder. En man är starkare av naturen och har en helt annan kroppsform. Du kanske vill ändra de också. Annars är de ju inte jämnställt.  Nej vilken tur de är att de enda stället jag sett att folk vill män ska bära kvinnokläder är här på fl.. tack och lov.
    Varför detta behov av att alla andra ska göra som ni gör? De män som vill ha braller får väl ha det och om du går igång på machomän kan du väl välja en sådan. Såvitt jag vet har ingen här förespråkat en lag som ska tvinga alla män att ha klänning... Jag begriper inte vad som är så läskigt med tanken på ett samhälle där människor inte tvingas in i samma mall utan där det finns utrymme för olikheter.
  • morotsland

När jag jobbade i ett sk invandrartätt område gick en majoritet av skolans pojkar runt med klänning när det var muslimsk högtid. Huruvida klänning är ett kvinnoplagg eller inte har ju förändrats genom tiderna och ser olika ut i olika kulturer. 

Klänning är ett grymt bekvämt plagg så jag förstår att många småpojkar vill ha på sig klänning. Om de får välja själva och inte har föräldrar med trånga normer då. 

• morotsland
    KlasKristian skrev 2011-02-26 21:38:44 följande:
    De som lär sina barn att det inte är skillnad på tjejer och killar.
    Vad finns det för skillnad mellan tjejer och killar som är så viktig att lära ut menar du? Förutom att killar har snopp och tjejer snippa och det tror jag att de flesta lite större ungar har koll på ändå.
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-02-27 09:24:56 följande:
    Detta är bara så löjligt!! Varför måste man nödvändigtvis sudda ut alla gränser vad gäller tjejer/killar för att vara framåtsträvande, med i tiden eller intelligent? Har ni inget bättre att komma med än att klanka ner på era meningsmotståndare?
    Vad menar du? Vad innebär det att "sudda ut alla gränser"? Menar du verkligen att det vore så besvärligt om alla fick utvecklas till fria individer utan att behöva förhålla sig till normer om hur en kille/tjej BÖR vara?
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-02-27 09:42:57 följande:
    Jo, vi som vill ha kvar vissa saker relaterade till kön som exempelvis klänning kallas ju bakåtsträvare och idioter bl.a
    Jag tycker att det är bakåtsträvande och helt obegripligt om du tycker att det är ett problem att jag tycker att det är ok det min son har klänning. Jag förstår inte på vilket sätt det skadar dig eller dina barn att jag låter sonen hade både bilar och dockor och både blå och rosa kläder och bejaka vad han vill utan att styra efter förväntningar om könsmallar? 
  • morotsland
    fönster mot vägen skrev 2011-02-27 09:58:29 följande:
    Visst barn är barn..men jag tycker ändå att en pojke ej ska ha klänning. Ni som tycker det är okej...är det lika okej om vuxna män skuttar runt i klänning??

Jag har alltid varit tjejig av mig...skulle aldrig i min vildaste fantasi klä mig i kill kläder varken när jag var liten eller nu som vuxen.

Varför är det så fel att låta en tjej vara flickig i rosa och pojke o blått?? Ni som har flickor..klär ni aldrig de i klänningar och kjolar..eller det ska vara neutralt så de måste bara ha byxor på sig? 
    Ja, jag tycker att det är ok med män i kjol och klänning. Jag begriper inte varför jag ska ha en åsikt om andra människors klädval? Jag tycker att det fins oerhört många plagg som är fula (cykelbyxor tex)  men inte har jag någon åsikt om människorna som bär dem för det. Varför hetsa upp sig över andras klädsmak?

Om jag hade en dotter skulle jag göra precis som med sönerna. Jag är ingen stor klänningsivrare (gillade det inte själv som barn, tyckte att byxor var skönare) så jag hade inte köpt det i mängder men om de bad om det skulle de få det. Precis som att sönerna har fått klänning på begäran utan att det varit en stor grej. Yngsta sonen älskar klänningar, ser inga problem med det och hade inte tyckt annorlunda om han var tjej.
  • morotsland
    fönster mot vägen skrev 2011-02-27 10:11:12 följande:
    JAG tycker inte det är okej. Men alla gör som de vill med sina barn. Dottern klär sig enbart i klänning och kjol. Hon är inte alls förtjust i byxor. Har försökt ibland att köpa till henne men hon vill ej ha dem på sig. Så nu får hon själv välja vad som ska köpas. Hon är en riktig tjej tjej..med mycket rosa och lila. 

Själv går jag sällan i byxor. Tycker leggings och klänning är skönare. Tror att det är likadant med dottern då hon är så liten så har det alltid varit svårt att hitta byxor som sitter bra på henne. Så vi är 2 leggings användare. 
    Men om du hade en son som också tyckte att klänning var skönare så skulle han ändå tvingas sätta på sig byxor?
Svar på tråden Pojke i klänning?!