Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

Pojke i klänning?!

KlasKristian skrev 2011-03-04 12:31:37 följande:
    Sätt igång. Jag slår vad om att de problem du hänvisar till, och som jag mycket riktigt lär hålla med om, mer eller mindre unisont beror på omvärldens associationer, förväntningar och erfarenheter.
    Ja, naturligtvis är det så. Och? Svara på frågan istället: vad är problemet med att en pojke har klänning?
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-04 22:02:18 följande:
    Visade mannen, han flinade och skakade på huvudet.Att kjol är osmakligt på en man, att det är omanligt osv
    Tycker du ja. Varför hetsa upp sig över det? Smaken är som baken osv.  Jag tycker att de allra flesta människor har fula kläder men jag går inte runt och kommenterar det.
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-05 09:18:50 följande:
    Nu har jag mest manliga vänner och ingen av dem skulle ens ta i ett sånt plkagg med tång  - om det inte vore för att få plagget av en kvinnaDrömmer
    Och? Vad är problemet med att andra män skulle kunna tänka sig at ha kjol/klänning? Varför bryr du dig?
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-05 09:27:21 följande:
    Män har inte kjol eller klänning, det är ett tjej/kvinnoplagg!
    Det finns män som använder kjol och klänning, vad är problemet? Det finns många småpojkar (tex mina) som gillar att ha klänning, vad är problemet? Varför engagerar du dig i andras kläder?
  • morotsland
    Yildirim skrev 2011-03-05 10:21:32 följande:
    Därför det är fånigt och ser skitlöjligt ut.....
    Och? Det finns många kläder jag tycker ser skitlöjliga ut, orka bry sig. Varför engagerar du/ni er så starkt mot att män/pojkar har klänning? Det är som att jag skulle hetsa upp mig kring  vita jeans och annat som jag tycker är apfult.
  • morotsland
    giftfri skrev 2011-03-11 13:18:57 följande:
    Kalla det vad du vill..., sätter man könsspecifika kläder å attribut på motsatt kön, så missar ingen innebörden i det...
    Min femåring som älskar klänningar har ingen "innebörd" i det, han tycker bara att de är snygga och sköna. Ingen av ungarna på dagis verkar lägga någon innebörd i det heller och om inte en massa fördomsfulla trångsynta människor lärde sina barn massa skit skulle han kunna fortsätta ha klänning i skolan utan att bli retad, tyvärr är vi inte där än. 

Jag lär mina barn att alla är lika mycket värda, att människor är olika och att det är viktigt att acceptera det etc. Det borde vara en självklarhet för alla föräldrar. 
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-11 15:42:50 följande:
    Mina barn får inga leksaksvapen.
    TheCoopers skrev 2011-03-11 13:10:14 följande:
    Hurra !

Ska bli kul att se om någon kommer med ett vettigt svar till ditt "kick ass " inlägg !

Kick ass?? MY ASS!

Men visst sätter man inte samma gränser för barn som för vuxna, man lär dem allteftersom att man inte pussar alla på mun, tar av sig byxorna bland folk osv. Men vissa gränser måste man ändå sätta och klänning eller hål i öronen på pojkar är en sån gräns som jag sätter direkt. Likaså klipper jag min pojks hår kort medan min flicka har långt hår. De är födda till pojk resp flicka. Varför ska de inte se ut som det då?
    Eller så låter man barn ha den frisyr som är praktisk alt den som de själva vill ha? Jag har en son med halvkort hår och det är för att han är håröm och vägrar att kamma sig, Hade gjort likadant om han hade varit tjej. Andra sonen har långt hår, han tycker att det är snyggt och vill inte klippa sig och han tål att man kammar det. Varför göra en könsgrej av det? Min man har längre hår än jag (jag har iofs också rätt långt), han är inte mindre man för det. Min snippa trillade heller inte av de år jag var korthårig...
  • morotsland
    Rockabilly skrev 2011-03-11 20:30:04 följande:
    Jag har inte läst ett enda inlägg, men jag håller med TS. Hade jag haft en son hade jag aldrig tagit på honom en klänning. Har aldrig sett en pojk med strumpbyxor och klänning.. Kan inte se det framför mig. Kan inte förstå varför man ens tar på sin son klänning.. Om han nu vill det får han la ha de hemma? Kommer han inte bli retad av alla andra barn?
    Eller är jag helt ute o cyklar?
    Och om sonen själv säger att han vill ha klänning?
    Mina barn har inte blivit retade på dagis men vi bor i en storstad med hyfsat toleranta människor, det ser säkert olika ut. Men OM de skulle bli retade av något barn är det inte mina barn som ska behöva ändra på sig utan det är barnet som retar som behöver en uppläxning om hur man behandlar sina medmänniskor, personalen kanske skulle behöva diskutera värderingar i barngruppen och likaså föräldrarna.
  • morotsland
    Rockabilly skrev 2011-03-13 18:32:46 följande:
    Japp. Det kommer bli en massa transor. Att ta på sin son en klänning är SJUKT! Jag har frågat en hel del kompisar o släkt vad dem skulle kunna ta på sina söner en klänning och ALLA sa nej. Tack gode värld för det.
    Tack gode värld, för annars skulle vad hända? Hela världen rasar samman och det blir radioaktiva utsläpp om småpojkar sätter på sig klänning? Varför denna enorma förändringsskräck?
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-13 18:42:34 följande:
    Skräck och skräck, jag vill inte påstå att jag är rädd utan bara att jag trivs rätt bra i en värld där klänning ses som ett klädesplagg för flickor/kvinnor.
    Och jag skulle trivas bra i en värld där ingen gillade cykelbyxor, vita jeans och stilettklackar för det tycker jag är asfult. Men jag föredrar att leva i en värld där det finns mångfald och människor tillåts uttrycka sig på olika sätt framför en värld där alla ser ut som jag och är rädda för att sticka ut. Varför inte låta andra göra som de vill? Du måste inte ha klänning och de pojkar som vill ha klänning får ha det, enkelt och trevligt.
Svar på tråden Pojke i klänning?!