Inlägg från: augustisten |Visa alla inlägg
  • augustisten

Pojke i klänning?!

ius lexis skrev 2011-02-24 14:15:01 följande:
    Hmmm.. fast klär man inte sitt barn i ett speciellt kön om han har klassiska "prettygirl kläder" som vita strumpbyxor och klänning? Bara att det är det andra könet.....så det ok om man klär sitt barn i stereotypa kläder men bara om det är det andra könets kläder??
    Nej varför skulle det vara det. Min unge har prinsessklänning ibland och spindelmannendräkt ibland. Och han har vanlig "tjejig" tunika ibland och tröja med bilar ibland.

Eftersom hans favoritfärger just nu är rosa, lila och rött blir det mycket kläder från "tjejavdelningen" - men han gillar som sagt spindelmannen också. Fanns det en rosa tröja med honom skulle det garanterat bli en favorit, men än har jag inte hittat någon. Häromdagen fick han själv välja strumpor när det var "3 för 2" och det blev ett par med Spindelmannen, ett par "My little Pony" och ett par rosa med fjärilar.

TS. Jag skulle nog kunna fräsa åt någon som ifrågasätter mitt barns klädsel om det görs så att han själv eller andra barn hör. Om det var så förstår jag verkligen mamman och då var det du som uppträdde kränkande. I annat fall hade jag nog bara undrat vad du över huvud taget har med saken att göra (men det hade jag troligen inte sagt)...

Och varför skulle en viss sorts kläder vara kränkande för vissa barn? Det är verkligen obegripligt för mig.
  • augustisten
    ius lexis skrev 2011-02-24 14:57:54 följande:
    För övrigt tycker jag att det är banalt att reducera genustänket till hur ett barn klär sig!!
    Varför är det att reducera? Det är ju en del av det bara. Att man blir bemött utifrån hur man ser ut och det första intryck man ger.

Jag tycker att Ketchupmamman skrev ett bra blogginlägg om just detta:
    http://www.ketchupmamman.se/2011/02/varning-for-kansliga-tittare/
  • augustisten
    lagamba skrev 2011-02-24 16:08:39 följande:
    Då förstår du mig inte ;)
    Ser jag en ettåring i klänning tänker jag ju inte "Gud vilken gullig klänning" utan Hon är gullig i sin klänning.
    Samtidigt som jag tycker småpojkar är supersöta i hängselbyxor och gubbkeps som är hur sött som helst!

Sen är det såklart skillnad mellan vem som väljer kläderna, om en pojke vill klä sig i klänning så vill han ju men om föräldrarna däremot börjar klä pojken i flickkläder utan att han själv velat det är det inte ok enligt mig! Vad är anledningen?? Antar att det då även är ok för pappan att gå till jobbet i röd klänning och strumpbyxor?!!
    ...jag har faktiskt själv aldrig gått till jobbet i röd klänning och strumpbyxor. Har nog inte ägt en röd klänning sedan jag var i tioårsåldern faktiskt. Till jobbet har jag oftast någon form av tröja i grått eller svart och jeans. Däremot hade jag klänning ibland som barn, men inte alls så ofta som min far. Han har "kolt" på nästan alla bilder upp till han är i fyraårsåldern...

För min man skulle det nog inte vara något problem att gå till jobbet i röd klänning om han ville. Men han har aldrig haft någon sådan lust tror jag. Han har heller aldrig gått i spindelmannendräkt eller i tröja med traktorer på. Jag har faktiskt inte frågat varför.
  • augustisten
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-24 16:47:19 följande:
    Okej. Ni som nu vill klä era söner i klänningar, högklackat, rosa och glitter. Ni skulle även dejta en karl som bar en klänning och strumpbyxor? Själv skulle jag då inte ens tänka tanken på att dejta en man som bar trosor och klänning. Kanske stay ups på det. Nog fan vill man väl ha en karl som klär sig som en man och inte en fjolla. ungen ska väl inte behöva gå omkring i en kjol för att de ska vara jämnställt.

Tycker de är väldigt konstigt eller kanske dubbelmoral av er som nu inte skulle kunna vara tillsammans me en man som klär sig i klänning, kjolar och använder trosor. Men att klä ett barn i de. Ja de går utmärkt.
    Min unge behöver absolut inte gå i klänning. Han väljer själv. Precis som min man.

Och vad folk tänder på är ju väldigt olika. Jag har en vän vars man är transvestit och hon hade frack och han klänning på deras bröllop. Men jag vet inget om hur han var klädd som barn. Hon funderar däremot på att byta kön. Men han är mindre förtjust i den tanken eftersom han alltid betraktat sig själv som heterosexuell... men det är ju min vän han är gift med och älskar - så han kan nog ändra sig.
  • augustisten
    Anonym (Blä) skrev 2011-02-25 09:15:56 följande:
    Hur människor väljer att uppfostra och klä sina barn är helt och hållet upp till dom. Personligen skulle jag aldrig låta en liten kille ha på sig en klänning, jag ser inget som är positivt/bra med det. Jag är inte alltid "könsneutral" och jag anser också att detta med genus ibland överdrivs. Skulle dessutom inte jämföra en klänning med batman/spiderman T-shirt, jämför en klänning med en kostym. Hur många skulle klä sina töser i en kostym? Även om flickan själv vill? Inte jag.
    Hur tänker du då?

Min unge har fjorton dagiskompisar var av tio ofta har klänning - men ingen har någonsin haft kostym. Så det har inte efterfrågats heller. Spindelmannentröjor och till och med spindelmannendräkter förekommer dock flitigt. Så det vill min unge med ha ibland. Och klänning ibland. Men oftast har han en vanlig tröja (utan "figur") i någon glad färg och mjukbyxor till. Det är nog den vanligaste dagisstassen för de flesta barnen.
  • augustisten
    Anonym (Sjukt..) skrev 2011-02-25 09:24:09 följande:
    Jag tycker det är förbannat sjuk att klä en pojke i klänning osv, alltså det är som att föräldrarna är missnöjda för att dom fick en son istället för flicka!
    Tycker det är tragiskt, men det är mitt ord iallafall!

Skulle aldrig gjort det mot mitt barn, när dom blir äldre kommer dom automatiskt vilja ha klänning kanske smink.
    Vad blir dom då... aa tänk...

Men inget fel mot bögar osv nu, utan dom har rätt att få göra som dom vill!
    Men jag skulle aldrig aldrig göra så mot mitt barn... om det nu är så att lill killen vill ha klänning, då är det föräldrarnas uppgift att leda dom på "Rätt väg" så att säga.

Trevlig Helg!
    Jag känner ganska många bögar och ingen enda av dem har någonsin klänning. Om ni är rädda för "bögkläder" är det snarast t-tröja och jeans som är farliga. Eller möjligen kostym (men i min bekantskapskrets är det inte alls lika bögigt).

Däremot känner jag en gift heterosexuell transvestit. Han jobbar på bank och klär sig i klänning ibland (men inte på jobbet - där har han kostym). Supertrevlig kille. Hans väg verkar väldigt rätt för honom - och hans fru verkar också nöjd.
  • augustisten
    KlasKristian skrev 2011-02-25 09:33:15 följande:
    Däremot finns det säkert genustalibaner som tycker det är jättehäftigt.
    Varför skulle det göra det? Det låter ju snarast som en psykiskt sjuk mamma som verkligen behöver hjälp.
  • augustisten
    Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 09:35:21 följande:
    Aldrig att mina pojkar skulle få gå i klänning. Dom skulle aldrig vilja det heller. Dom vet att det är tjejer som har det. Likväl som smink o.s.v. Killar och tjejer är olika. Punkt slut. Man ska inte klaga om barn blir retade om man väljer såna kläder. Jag som förälder vägleder och hjälper mina barn för att underlätta deras liv. Ett barn kan inte bestämma vissa saker. Där vet vi vuxna bättre.
    Barn ska aldrig bli retade. Oavsett vad de har för kläder, hur de är till sättet eller om de har glasögon eller tandställning. Punkt.

Det här är verkligen en djupt stötande åsikt.
  • augustisten
    Anonym skrev 2011-02-25 09:38:16 följande:
    Fast dom tre som jag känner som är bögar bar alltid klänningar,lekte med dockor och barbie när dom var små. Väldigt tjejiga. Nu säger jag inte att alla blir bögar för det. Men dom sa till mig att dom visste det redan när dom var små att dom kände sig som tjejer. Vill pojken ha klänning-fine! men inte tvinga honom Usch!

Men då är det ju transexuella personer du känner? Bögar känner sig inte som tjejer. De är killar som gillar killar.

Sedan vissa kanske gillade klänningar som små, precis som min heterosexuelle bror gjorde. Och naurligtvis ska man inte tvinga barn att ha klänning. Jag skulle aldrig drömma om att tvinga en flicka till det heller. Jag anser som sagt att basen i alla barns garderober är sköna, lekvänliga och färgglada tröjor och byxor. Sedan kan de själva vilja välja något annat ibland. Som klänning.

• augustisten
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:42:30 följande:
    Gör man så mot sin son för att bevisa något för sig själv så får man skylla sig själv om ens son råkar ut för mobbning, tyvärr. Men kom inte och lipa sen.
    Men är ni anonyma personer inte riktigt kloka.

Ingen unge får någonsin "skylla sig själv" om h*n blir mobbad. Och det ska man ta mig fasiken lipa j*ligt högt över som förälder. ALLTID.
Svar på tråden Pojke i klänning?!