Inlägg från: giftfri |Visa alla inlägg
  • giftfri

Pojke i klänning?!

SweetNilam skrev 2011-03-13 20:18:55 följande:
    Mobbing är en komplex företeelse som handlar om bra mycket mer än "fel" kläder.
    Är det nån som påstått nåt annat då?
    Men just kläder kan var en anledning till mobbing...
    Du är inte alls en bättre människa än mig!
  • giftfri
    morotsland skrev 2011-03-13 20:27:50 följande:
    Och precis som att du/ni ska tillåtas göra det om ni mår bra av det måste väl andra få göra på andra sätt och uttrycka sin identitet på ett annat sätt än genom dagens västeuropeiska könsmall? Eller, eftersom vi pratar om barn som inte har någon uppfattning om sådana saker, få tillåtelse att prova sig fram utan att kuvas? Eller måste alla göra som du?
    Nej gör som ni vill, men påstå då inte att ni har rätt, för ni har inte mer rätt än nån annan, å jag har aldrig motsatt mig nåt annat än användandet å tolkningen av det som är könsspecifikt.
    Det kan ni aldrig kräva ska accepteras av någon, eller ens få förståelse för, då det innebär att vi ska skita i vad ord betyder, å vad könsspecifikt innebär i praktiken..
  • giftfri
    morotsland skrev 2011-03-13 20:57:02 följande:
    Vad innebär det att ha "rätt" i det här sammanhanget?
    Allas rätt såklart, jag har ju skrivit det flera ggr.

Om du inte retat upp dig på allt motstånd du får, så hade du sett att ingen eller iaf nästan ingen motsätter sig rätten att välja fritt.
    Det jag m.fl motsätter sig, är att t.ex du vill ha rätt att förändra vissa ords innebörd/betydelse, vill ha rätt att använda könspecifika kläder å attribut, utan att dom/det ska tolkas som könsspecifikt, å det kommar jag/vi aldrig att acceptera.
    Ni har ingen som helst rätt till att omtolka ords betydelser eller innebörd, inte heller att göra könsspecifika kläder å attribut könsneutrala...
    Vad å hur du/ni gör är det ingen som bryr sig i, men försök inte med att tolka eller påstå att kläder eller saker som redan har en viss innebörd eller betydelse från början, kan ändras av er, för det kan ni inte.
    Vi vill helt enkelt kunna skilja ut saker å dess betydelse genom de ord som är etablerade sedan länge, å som ger oss en bild när någon uttalar dom..
  • giftfri
    Lilith Dark skrev 2011-03-14 15:08:59 följande:
    För att jag inte vill sexuallisera mina barn. Därför har min dotter heller inte kortkorta kjolar som slutar strax nedanför skinkan, en liten trekantsbikini, urringade tröjor, magkorta t-shirts osv
    Men Lilith vi tänker ju precis som du gör, du har bara satt gränsen på ett annat ställe, ett mycket krångligare å svårtolkat ställe, enligt mig då..
    Vi.., jag iaf, sätter gränsen vid det jag vet är könsspecifikt, då är jag säker att det inte kan tolkas fel.
  • giftfri
    linas fina skrev 2011-03-14 15:55:11 följande:
    Eller så kan man se det så att smink hör vuxna till och barn ska få vara barn. Klänning är ju något som barn bär.
    Fast barn vill härma vuxna många ggr, är inte det att få vara barn det med? Jag tycker iaf det..
  • giftfri
    linas fina skrev 2011-03-14 16:02:06 följande:
    Jo visst på lek ibland. Men att ett barn har smink varje dag till vardags tror jag inte är så bra. Det kladdar av sig och innehåller olika kemiska ämnen.
    Nää det tror inte jag heller, allt beror mer på vad ungarna fått för sig för stunden, t.ex vad kompisarna gör..
  • giftfri
    linas fina skrev 2011-03-14 16:12:50 följande:
    Ja att någon gång leka och experminetra är väl okej, för killar såväl som för tjejer.
    Men en klänning är ju bara ett klädesplagg. Är det ett lämpligt plagg för flickor så är det ett lämpligt plagg för pojkar. Kropparna är nämligen väldigt lika på barn. =)
    Det har inte med hur plagget är utformat att göra, utan för vem det är tillverkat, säger du klänning eller bikini, så tänker ingen pojke, å kommer en liten pojke i bikini så tänker vi tjej.., precis som med en rosa spetsklänning...
  • giftfri
    linas fina skrev 2011-03-14 16:24:31 följande:
    Är man medveten om att man har dessa föreställningar kan man ju försöka tänka annorlunda. Men även om många tänker så så har ju pojkar sin fulla rätt att bära klänning ändå. 
    Dessutom förändras sånt med tiden. En gång i tiden tyckte man det var otänkbart med långt hår på män, det hörde kvinnor till men idag bryr sig väl få människor om att en man har lkångt hår, i tex tofs. 
    Bikina har man av praktiska själ. Brösten ska hållas uppe och döljas för vuxna kvinnor. En bikina på en 2-årig flcika är minst lika opassande som på en 2-årig pojke tycker jag.
    Klart dom har rätt å bära klänning, bikini, burka vad dom vill, bara dom är medveten om vad det är dom gör, å att jag m.fl ser det som grabben har kläder avsedda för en tjej...
  • giftfri
    linas fina skrev 2011-03-14 16:54:34 följande:
    Ja det är ju svårt att påverka hur andra ser på det, men han har sin fulla rätt. Så vad vill man egentligen komma med diskussionen? 
    Det verkar ju ändå som att de flesta håller med om att alla har rätt att klä sig som de vill och att ingen ska bli påtvingad något.  
    Vad jag förstått så är det att ta bort det könspecifika, att vi inte ska tänka flick å pojk eller man kvinna om könsspecifika kläder å attribut, med det tänker då iaf jag fortsätta göra.
    Sen lindar man förstås in det i alla möjliga genusargument, men riktigt vad dom vill uppnå med att använda det som är könsspecifikt, på motsatt kön, det vet nog inte ens dom själva, för mig är det tvättäkta väderkvarnsfäktning...
  • giftfri
    Filoso Fisken skrev 2011-03-14 17:16:04 följande:
    Rockabilly - "För att mamma genus säger så"... det har aldrig fallit dig in att det faktiskt finns pojkar som VILL ha klänning? Och som vågar ha klänning, för att de vet att deras föräldrar står bakom dem vad de än väljer?

Nä, jag säger bara stackars DINA söner om de ska få stränga förbud enbart p.g.a. att de råkar ha en snopp mellan benen.
    Borsett från klädfrågan, vilka förbud har dina ungar? Kul å veta hur pass tolerant du är för övrigt, så konkreta exempel på förbuden, tack.
  • giftfri
    Candelavern skrev 2011-03-14 18:41:09 följande:
    Fast poängen är väl just den att de begränsningar man sätter för sina barn inte ska grunda sig i just könet på ungen, utan man behandlar ungen lika oavsett vilket kön det är. Inte att man inte har några gränser öht, det har väl alla föräldrar.
    Alltså- jag låter min dotter ha klänning, om jag hade en son och han ville ha klänning skulle han få ha det.
    Jag låter inte min dotter ha klackskor (för det är rent livsfarligt) och jag hade inte låtit min son ha det heller. Och beslutet kring klackskorna har överhuvudtaget inte med snopp eller snippa att göra.
    Men om du läser vad du själv skriver, å funderar över det ordenligt, då tror jag du ser att det inte ens teoretiskt kan fungera, eftersom varenda en av oss föräldrar vill sätta gränser eller förbud som andra inte vill eller kan  ställa upp på..
    Nää, jobba med samhällsfrågorna, istället för på individnivå, så kommer du nå långt bättre resultat..
  • giftfri
    lennartsdotter skrev 2011-03-14 19:05:34 följande:
    Att jobba med sina barn på samhällsnivå låter jättedåligt. Barn arbetar man bäst med på individnivå.
    Et bättre samhälle är bra även för barn..., för oss alla
  • giftfri
    Lingonflickan skrev 2011-03-14 22:43:10 följande:
    Det där är rent skitsnack, blev visst tvungen att bemöta dig ändå. Min kusins pojk lekte bil med allt, t.o.m strumpor redan som mycket liten. Han fick en docka, tog  den och drog längs golvet och lät "billiknande". Jag känner flera liknande exempel. Det finns säkert inlärda saker, men ofta är det genetiskt i oss att bete oss som vårt kön, utan att ha blivit påverkade till det. Att förneka det är ju bara löjligt.
    Visst kan det vara så ibland, vår grabb var helt tokig i allt som lät å rörde på sig, medans dottern lekte med allt.., bilar som dockor, så hon saknade helt fixering vid vissa saker, medans grabben kunde släppa allt han hade för händer, om han hörde en motor, å det i stort sett från allra först början  
  • giftfri
    Filoso Fisken skrev 2011-03-15 10:09:35 följande:
    giftfri - Jag har inga barn, men självklart så kommer det förmodligen att finnas en del saker under kategorin "förbud". Men att förbjuda något enbart på grund av att barnet har en snopp eller snippa, det är bara vansinne -  totalt ologiskt.
    Varför förbjuda ö.h.t, det räcker gott med att förklara å upplysa.., vi har då aldrig behövt förbjuda nåt..., varken kläder, leksaker, vapen, rökning, alkohol, droger eller nåt annat "farligt", ungarna har gjort rätt val ändå...
  • giftfri
    morotsland skrev 2011-03-15 09:00:05 följande:
    Varför tolka det utifrån kön? Jag hatade docklekar, fick en dockvagn och lekte att det var en gräsklippare, fick en docka och klippte av håret på den och glömde sen bort den. Min lillasyster älskade dockor. Vi var olika som barn trots att vi hade snippa både två. Jag har en son som tycker att både dockor och bilar är tråkigt, han föredrar att pyssla. Andra sonen gillar både bilar och dockor. Barn är olika! Alla killar är inte lika och alla tjejer är inte lika. Tyvärr får många killar och tjejer inte möjlighet att utvecklas utöver könsmallen. Många köper tex bara bilar till sina söner (om de inte aktivt ber om annat). När min son tittar på bilar säger många släktingar "åh, typiskt killar", när han tittar på dockor är det som att de blundar eftersom det inte är "typiskt".
    Jag tolkar det inte på nåt speciellt sätt, vilket borde ha framgått av det jag skrev, jag bara konstaterade att det var så även hos vår grabb..
    Jag har ingen aning om varför, men vet att det förekommer, å att det var precis så hos oss..

Jag tycker du/ni "hoppar på oss" som inte instämmer med era åsikter om kön lite väl vårdslöst, ger oss epitet å påstår vi tolkar an hit än dit.., t.ex som i mitt inlägg, trots att jag inte ens nämt nåt om kön eller tolkat nåt.., utan bara talat om hur det var med våra barn..
  • giftfri
    Lyllo skrev 2011-03-15 13:45:34 följande:
    "Nej lille vän, du har snopp så du kan absolut inte leka med en docka eller ha klänning för normen säger att det det är könsspecifikt för flickor."

Eller vad ska man säga för att upplysa ett barn om att just klädesplagget klänning är så könskodat att vuxna blir tokprovocerade om en pojke bär det? Och vad svarar man om barnet frågar "varför då?"

Upplys mig gärna.
    Vi könskodar saker för att dom bl.a är till för att förstärka vår könstillhörighet, det har människan gjort i alla tider, å lär tvärsäkert komma å göra i all framtid..
    Det är attribut som vi t,ex använder för att attrahera den vi vill ha sex med, å det förekommer överallt över hela världen..

Det bör vara svar på det du frågade om, fler anledningar kan du säkert fundera ut själv, det är inte så svårt...
  • giftfri
    QueenK skrev 2011-03-15 14:14:01 följande:
    Samhället består av individer.
    ?????
  • giftfri
    Lilith Dark skrev 2011-03-15 19:13:07 följande:
    Jo och på stenåldern satt pojkar i djurhudar och drog kottar fram och tillbaka i grottan och lät "brum brum" utan att veta varför, det bara kändes bra för det fanns i deras DNA.
    Inte så dumt tänkt, eftersom vi vet att männen mest jagade å slogs, medans kvinnorna var "hemma" å tog hand om ungarna eller försökte förföra den mest duglige mannen.., så vi kan nog anta att ungarna härmade sina resp föräldrars köns beteenden..
  • giftfri
    lennartsdotter skrev 2011-03-15 20:15:41 följande:
    Vi vet inte alls att det var så eller är du väldigt gammal? Hur skulle f ö "brumbrum-lek" med kottar efterlikna jakt? Smyga, sprunga, kasta... sure. Köra kottar efter marken? Det ter sig mer som att sopa undan skräp tycker jag.
    Men herregud, nog begriper du väl bättre än så.., försök igen.
Svar på tråden Pojke i klänning?!