Inlägg från: giftfri |Visa alla inlägg
  • giftfri

Pojke i klänning?!

Pejgan skrev 2011-03-04 12:24:39 följande:
    Och jag frågar igen... var drar ni gränsen?

Klänning är bevisligen väldigt no-no för många.
    Ridning? Balett? Långt hår? Nagellack? Hårspännen? Dockor?

HUR långt anser ni att det är ok att tvinga barnen att anpassa sig till normerna innan ni håller med om att det kan vara skadligt för barnet?
    Ingen gräns alla, det är ni som sätter gränserna, vi vill bara få er att förstå att det finns könsspecifika kläder, precis som det finns kläder met ett starkt symolvärde.
    Å att om man använder dom kläderna, så skriker dom ut just det dom är avsedda att symbolisera, eller tror du åxå, att en dragshow hade fungerat utan kläderna?
    Eller att uniformsyrken inte säger dig nåt?
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri
    Candelavern skrev 2011-03-04 13:10:21 följande:
    Hur är det egentligen med nazistsymboler, är det OK att någon går runti det? Räknas inte det som hets mot folkgrupp eller är jag helt ute och cyklar?
    Men om det är  som genusfanatikerna menar, att kläder saknar både symbolik och könstilhörighet, så spelar väl inte en symbol för solen nån roll,  så varför gör du det då till en nazisymbol istället?
    Eler är det så att du ser en symbolik i kläder å attribut, att t.ex en slöja betyder något, solsymbolen som en nazisumbol, kanske läser du in saker från uniformer åxå, eller är det som genusfanatikerna säger, att det inte finns något sån`t?
  • giftfri
    Mumlan74 skrev 2011-03-04 12:57:39 följande:
    giftfri: Jag väntar fortfarande på svar på min raka fråga. :0) Den borde ju rimligen vara ganska enkel att svara på.
    Tre exempel på skillnader mellan män och kvinnor som är viktiga att slå vakt om?
    Å jag har svarat, att du får nöja dig med tidigare svar..
  • giftfri
    TheCoopers skrev 2011-03-04 13:11:09 följande:
    Men du har fel ! Det är inte omgivningens uppfattning som driver mina beslut i livet . Det är MINA värderingar och min uppfattning
    Som oss andra då...
  • giftfri
    gumtree skrev 2011-03-04 13:42:22 följande:
    Jag anser att det finns kläder som är olämpliga på dagis, men gör ingen åtskillnad beroende på om det är en flicka eller pojke som bär kläderna.
    Hoppsan.., varför då? Jag har läst massvis med inlägg, som tydligt säger att det är barnens val av kläder som ska gälla, vad dom gillar å vad dom tycker är fint.., vi föräldrar ska bara uppmuntra dom, å hävda att deras palett då blir större..
  • giftfri
    TheCoopers skrev 2011-03-04 15:21:11 följande:
    Inget som handlar om sex är speciellt lämpligt på barn kan man ju tycka . Barn är barn och ska så få vara därför ska de få gå i fotbollströja om de vill eller en stor spetskjol om de vill det .

Hakkors är aldrig ok , så självklart är det inte ok att ett barn har på sig en sån symbol .
    Men barn ser det ju inte som sex, inte som nåt annat heller, det har vi ju fått höra i massvis med inlägg.... Du får inte använda dig av nåt du tycker, det har jag fått mig tillskrivet varje gång, jag försökt använda liknande argument..
  • giftfri
    TheCoopers skrev 2011-03-04 15:13:53 följande:
    Ja tex gimp outfits , kläder med tex hakkors . Strap-ons är inte heller ok .

Eller en tröja där det står :  I love my boobs på tex
    Vi som föräldrar ska alltså förklara å upplysa om kläderna å attributen ungarna vill bära då?
    Det har jag hävdat hela tiden, men genusfanatikerna tycker jag har fel..
  • giftfri
    TheCoopers skrev 2011-03-04 15:30:33 följande:
    Ja fast nu betvivlar jag kanske att ett barn skulle vilja bära ngt sådant om det inte var så att föräldrarna hade det hemma ...

Fast vad är det du vill upplysa om angående en klänning ? Du tror inte att en 4 åring redan vet att vad sk flick/pojk saker är ? men att han kanske ändå väljer att ha på sig en klänning en dag till dagis ?
    Å för säkert miljonte gången, jag har inget emot vad ungar klär sig i!!!
    Jag säger bara att vi föräldrar ska förklara vad en klänning är för något, precis som med t.ex en slöja, en uniform av vilket slag det än nu må vara, du gör ju själv skillnad på andra kläder, å tycker inte ens vissa av dom passar på dagis, å jag tycker inte att en klänning ska utgöra nåt undantag från det...
  • giftfri
    Veladis skrev 2011-03-04 15:41:07 följande:
    Hur menar du då?
    Det är väl ingen härinne som har sagt att det är fel att prata med barnen kring kläder, attribut och normer? 
    Däremot kan man ju välja hur och i vilket sammanhang man gör det.
    Och, som FamiljenCooper mycket riktigt säger, ungar har koll. De uppfattar normer snabbt.
    Va! Det är ju det som sagts i vart å varannatinlägg, att ungarna inte behöver upplysas, för dom har ändå ingen uppfattning om det.. Jag menar tvärtom, att det är vår förbannade skyldighet att förklara, upplysa å gen dom argument..
    Men genusfanatikerna tycker det är skit, det är ungarnas egna val som betyder nåt, resten är underordnat.., jag tycker precis tvärtom,..
  • giftfri
    TheCoopers skrev 2011-03-04 15:10:21 följande:
    Nej för ni drivs av vad normen säger till er att tycka och tänka.

Big difference !
    Drivs jag av normen.., ha ha ha, så du har heller inte läst mina tidigare inlägg?
Svar på tråden Pojke i klänning?!