Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Pojke i klänning?!

KlasKristian skrev 2011-02-26 21:38:44 följande:
    De som lär sina barn att det inte är skillnad på tjejer och killar.
    Vet du, den här och liknande trådar tycker jag visar med all önskvärd tydlighet att skillnaden är individuell snarare än könsmässig.

För om män var från mars och kvinnor från venus (eller annat liknande exempel), så skulle ju alla på ena sidan barrikaderna vara män, och alla på andra sidan vara kvinnor, eller hur? Om de mentala och sociala skillnaderna nu var könsmässiga och genetiska, snarare än individuella och inlärda. Men nu är det inte så. Det finns kvinnor på båda sidor och det finns män på båda sidor. Så hur exakt menar du att skillnaden är så stor mellan könen, att det märks, säg, i den här tråden?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 23:55:43 följande:
    Man kanske inte ÄR ett kön men man upprätthåller en viss idé om vad ett kön DEFINIERAS SOM.
    ...om man vill. Eller ska vi alla TVINGAS att representera den där pyttelilla saken på våra kroppar? Ska vi, som sagt, låta 1% av vår kroppsmassa definiera 100% av vilka vi är?

Och idén om kön förändras konstant. Det var inte samma för femtio år sedan, inte samma för hundra år sedan och definitivt inte samma för tusen år sedan. Så att hysteriskt hålla fast vid extremt amorfa ideal som just nu råkar se ut på ett visst sätt i vissa kulturkretsar i vissa länder är, ja, rätt fånigt faktiskt.
  • Dorian Ertymexx
    Lingonflickan skrev 2011-02-27 09:24:56 följande:
    Detta är bara så löjligt!! Varför måste man nödvändigtvis sudda ut alla gränser vad gäller tjejer/killar för att vara framåtsträvande, med i tiden eller intelligent? Har ni inget bättre att komma med än att klanka ner på era meningsmotståndare?
    Varför måste man nödvändigtvis bevara artificiella och meningslösa gränser vad gäller killar och tjejer för att vara konservativ? Har ni inget bättre för er än att tvinga in folk i två olika mallar?
  • Dorian Ertymexx
    Machapuchare skrev 2011-02-27 10:03:05 följande:
    Jag förstår inte varför alla som tror/ tycker/ vet att det är sådana enorma skillnader på pojkar och flickor samtidigt verkar vara rädda för att dessa skillnader skall försvinna om barnen får samma möjligheter att klä sig i de kläder de vill/ leka med det de känner för.. osv.
    Just därför. De är så osäkra i sin säkra inställning att de är livrädda för att de ska bevisas ha fel.

Eller så är de kanske rädda för att de ska behöva inse alla de saker de tvingats välja bort när de tvingades in i mans- eller kvinnorollen. Det är jobbigt att inse vad man gått miste om i livet, bara för att man varit blind för alternativen, tro mig, been there done that. :/
  • Dorian Ertymexx
    puss skrev 2011-02-27 10:14:52 följande:
    men stallone skrattar men väl altid åt? oavsett klädesplagg?
    *skrattar* Touché! ;>
  • Dorian Ertymexx
    Pejgan skrev 2011-02-27 10:18:07 följande:
    Jag SA ju att det inte blir ligga om det är onePiece inblandat. Ta på dig kostym eller nätstrumpor så kan vi kela.
    Ah, var det DÄRFÖR du nobbade mig!

(Ehm, vad är en one piece?)
  • Dorian Ertymexx
    puss skrev 2011-02-27 10:36:15 följande:
    jag tar min nätkostym.
    Wow, har du en speciell kostym för att surfa på nätet?
  • Dorian Ertymexx
    Pejgan skrev 2011-02-27 10:27:22 följande:
    Decnet, jag tror du förenklar mekanismerna bakom mobbing.

De jag känner som varit utsatta för mobbing har i nästan alla fall varit barn som haft någon form av svaghet som mobbaren kan hoppa på. För duktiga i skolan, tjocka, glasögon, tandställning, rödhåriga, tröga, blyga.... Kan vara precis vad som helst.

I de fall de blivit utsatta pga sin klädsel så har det ALDRIG varit barn/vuxna som självmant valt kläderna utan det har varit antingen att deras föräldrar haft uselt med pengar så de tvingats till skolan i trasiga/urtvättade/20 år gamla kläder (och de har kännt sig dåliga pga det = bra grogund för mobbing. Mobbare kan lukta sig till svagheter på mils avstånd...) ELLER att de desperat försökt "passa in" och därför haft kläder som inte riktigt är deras stil (och då kännt sig obekväma = bra grogrund för mobbing som ovan)

Själv blev jag mobbad för att jag var duktig i skolan, för att jag var för benägen att alla skulle tycka om mig (=bästa sortens hackkyckling) och för att jag hade problem med svettning. Det hade inte spelat någon roll överhuvudtaget vad jag kom i för kläder, det var kört. Jag hade kunnat vara den snyggaste och mest hippt klädda i hela Sverige, de hade ändå hittat något att hacka på.

Min kompis däremot som alltid ALLTID varit otroligt trygg och säker i sig själv och sin stil, hon kunde komma i ankdräkt till skolan och starta en trend. Hon brydde sig inte om ifall andra tyckte hon var knäpp och därmed blev hon heller inte mobbad. 

Min erfarenhet vad gäller mina egna barn är att små barn inte bryr sig. De kan fråga när något avviker mot deras syn på världen men de accepterar förklaringar. Det är VUXNA ( & äldre barn) som verkligen stör sig.
    Det är värre än så - hade du kunnat stå på dig hade du förmodligen sluppit mobbingen. Det är, tror jag, bara en enda faktor som leder till mobbing - och det är att man hamnar längst ned på hackordningen. Oavsett om man har någon utstickande faktor eller inte. Och efteresom ALLA barn har någon utstickande faktor, så är det bara att leta tills man hittar en ursäkt för mobbingen.
  • Dorian Ertymexx
    Pejgan skrev 2011-02-27 14:54:13 följande:
    Fast får de aldrig smaka raggmunk så är chansen mindre att de är positivt inställda till raggmunk. Har föräldrarna dessutom hela uppväxten talar om hur äckligt och vidrigt raggmunk är och att det bara är <insert valfritt nedvärderande här> som äter det så är risken väldigt stor att dessa åsikter gnuggar av sig på barnen.
    Det håller jag inte med om. Finns en hel del som jag smakat först som vuxen som jag tycker är klart mumsigt. Men det är klart, huruvida man vill testa nytt eller bara äta det man ätit som liten palt beror ju på ens inställning (eller om det var kön kanske ;P).
Svar på tråden Pojke i klänning?!