Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Pojke i klänning?!

Pejgan skrev 2011-02-27 15:16:57 följande:
    Absolut. Hade jag inte tagit åt mig och försökt krypa under en sten hade de inte haft någon lycka och alltså hade det varit poänglöst att mobba mig.
    Blir alltid litet full-i-suckar när folk vill få det till att mobbing först och främst beror på att barnet sticker ut. "Man blir mobbad om man har fel kläder, man blir mobbad om man har bögföräldrar, man blir mobbad om man är fet!" Right.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2011-02-27 15:28:48 följande:
    Och det som är så intressannt är ju varför just barn skall tvingas in i så mycket snävare mallar?

För tonåringar och vuxna så finns ju det trots allt ganska många valmöjligheter. Män kan ha rosa skjorta, jobba som dansare, ha långt hår, ha smink, utan att en enda gång påstås var könslös. Och det samma gäller tjejer som får ha blåa kläder, trasiga jeans, skinnjackor, plugga till civilingengör, utan att ses som könsneutral.

Men någon råkar födas till pojke, då skall han de första tio åren inte erbjudas mycket till valmöjligheter, nej det är lite förenklat blåa kläder, sport och bilar, spindelmannen som gäller. Och för flickor skall det vara rosa, klänningar, mamma-pappa-barn-lekar och hello kitty.

Någon får jättegärna förklara för mig varför det är okej att begränsa barn på ett sätt som vi aldrig skulle godkänna att man begränsade en tonåring?

Eller hade de könskonservativa verkligen gillat om varje kläaffärer var uppdelad i två avdelningar som innehöll mer eller identiska uniformer? En blå till männen och en rosa till kvinnorna? Varför kan vi föräldrar få fler valmöjligheter utan att tappa könstillhörigheten.

Om staten vägrade att låta flickor jobba plugga till att bli bilmekaniker, snusa och klippa håret kort, FÖR DET ÄR JU SKILLNAD PÅ KÖNEN FAKTISKT, så hade ju knappast nån tyckt att detta var okej?

Min amatörgissning är ju att det hela dels handlar om att barn är svåra att könsbestämma, och att en del blir nervösa om de inte ser vilket kön barn har?

Dels kan det kanske bero på att små barn inte är så bra på att berätta vilka leksaker de gillar mest. De flesta barn gillar ju en pappkartong lika mycket som en dyr spindelmannendocka. Och då vill vi vuxna göra det enkelt för oss och köper det vi förväntar oss att de skall gilla? Men någon får som sagt gärna berätta för mig, för jag förstår inte...
    Instämmer.
  • Dorian Ertymexx
    puss skrev 2011-02-28 11:07:15 följande:
    fin hippieteori. synd att den inte funkar så bra.
    Ta upp det med Friends.
  • Dorian Ertymexx
    Mammorna skrev 2011-02-28 11:10:57 följande:
    Nä bäst är att alla är lika så slipper vi mobbning......

Eller så kanske föräldrar kan sluta vara så "skitnödiga" och sluta säga åt sina ungar massa dumheter om hur andra ska vara så kanske man kan förändra något?

Eller så skiter vi i allt å fostrar små järnungar som inte blir mobbade. 
    Yay! Fram för kloning!!!

Fast att tro att det inte blir mobbing för det är bara naivt, faktiskt.

Och är det inte jäkligt märkligt, förresten, hur vi får höra att vi vill ha en "grå könlös massa", när det är DE som förespråkar att alla ska vara exakt likadana för att inte bli mobbade?
  • Dorian Ertymexx
    TheCoopers skrev 2011-02-28 12:35:18 följande:
    Ja för om alla har samma kläder  så kan man ju mobbas för att man har fräknar , lockigt hår eller bruna ögon . Eller är det meningen att alla ska precis likadana ut för att göra mobbarna nöjda ...?
    Inte ens om alla såg precis likadana ut in på minsta mitokondrie, med samma kläder och föräldrar, skulle mobbing upphöra. Det krävsa acceptans för olikhteter, övning på att möta det annorlunda, inte att hålla barn borta från det, som hjälper mot mobbing.
  • Dorian Ertymexx
    TheCoopers skrev 2011-02-28 15:38:04 följande:
    Ja och det blir ju svårt att möta det annorlunda om man omger sig med människor som alla ser likadana ut

Mina barn lär väl bli helt psykotiska med tanke på alla olika människor av olika ursprung och sexualitet som rör sig i deras liv . Det är rätt kört för dem va ?
    Dom kommer bli sverigefientliga islamistbögar!!!!!!!!111!!!!!23!!! GråterFörvånadSkrikandes
  • Dorian Ertymexx
    TheCoopers skrev 2011-02-28 16:23:18 följande:
    OH NO !!   Det allra största sveket !

Tänk om de går sin egen väg och går utanför normen Va hemskt !

Inte undra på att världen ser ut som den gör ... med alla dessa individer som inte vänder kappan efter vinden

Precis! För vi vill ju inte bli som de onda kommunisterna, utan ha frihet och demokrati nog att kunna välja att vara precis likadana som alla andra!!!
  • Dorian Ertymexx
    Insatt skrev 2011-02-28 17:52:54 följande:
    Jag förstår faktiskt inte hur man kan anse sig ha rätten att kommentera andra människors val av kläder på sina barn. Så länge de är hela, rena och i rätt storlek förstår jag faktiskt inte problemet. Man kan ju ha åsikter, men min mamma lärde iaf mig att ifall man inte har blivit frågad om ens åsikt och har nått snällt att säga så håller man käft.
    Men dom ÄR ju snälla! De vill rädda barnet från att bli mobbat (av dem själva)!

Litet som med beskyddarverksamhet, vet du. De är snälla och ber artigt att få pengar av butiksinnehavarna för att dessa inte ska bli nedbrända eller på annat vis saboterade (av beskyddarna själva).
  • Dorian Ertymexx
    Insatt skrev 2011-02-28 18:23:44 följande:
    Haha, bra liknelse.
    Ja det är ju ofta föräldrarna som är problemet. Föräldrar med glappkäft. Detta har ju inte med kläder att göra, men med glappande käftar: Jag kommer ihåg när jag gick i 3:an i lågstadiet och min kompis lillasyster gick i 1:an. En ny flicka började i deras klass på vårterminen och på föräldramötet berättade denna flickas föräldrar för läraren och alla föräldrar att barnet var adopterat och att hon inte visste det själv. Nästa dag visste hela skolan att barnet var adopterat, detta eftersom föräldrarna inte har vett att hålla käften (adoptivföräldrarna borde såklart också haft vett att hålla sin hemlighet hemlig om de nu ville att den tillsvidare skulle vara det). Vuxna beter sig tyvärr inte alltid vuxet, men det hade ju varit trevligt om de haft vett att fatta att man inte försöker sätta käppar i hjulet för andra barns liv och utveckling. Men men... det kanske bor kvar en liten mobbare i vissa vuxna med (det vet jag att det gör).
    Klart det gör. Skillnaden mellan barn och vuxen är inte så stor som en del vill göra gällande. Speciellt inte när det kommer till mobbingglädje. ;/
  • Dorian Ertymexx
    Insatt skrev 2011-02-28 18:37:36 följande:
    Nej det har du rätt i. Vissa verkar ju gilla mobbare så mycket så att de vill utbilda sina barn till sådana.
    Tja, om man aldrig varit mobbad måste man ju tro att det är värre att mobbas än att mobba. Eller så tror de på karma, eller "what goes around comes around"?
Svar på tråden Pojke i klänning?!