Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Pojke i klänning?!

snorkan skrev 2011-02-24 22:54:33 följande:
    Jag tycker åxå att man borde kunna klä sig precis som man vill utan att någon ska kritisera för det.

Men det funkar ju inte så....faktum är ju att barn retas.....mitt barn kanske är tryggt i sig själv, men det finns ju många andra barn som inte är det, och som faktiskt retas.

Nej, faktum är inte att barn retas.

• Veladis

Här är en annan bra bild, apropå påståenmdet att klänning är ett plagg som är skapat för tjejer.
    Det här är en man och en kvinna. Men vem är vem?

• Veladis
    snorkan skrev 2011-02-24 23:00:24 följande:
    Men vad lever du i för verklighet?......barn retas....alla gör det inte, men vissa gör det, eller har du aldrig varit med om det under alla dina år som du har jobbat med barn?
    Barn kan retas, ja. Men det är för enkelt  att säga att "så är barn" "de är elaka", osv. Det handlar inte om att barn per automatik går på någon som är "annorlunda" och retas. Det handlar om andra saker i grunden än yttre attribut.

Och nej, jag har aldrig varit med om att någon har retat eller mobbat någon specifikt för kläder. Det handlar mer om "du får inte vara med"-grejer i förskoleåldern. Jag har varit med om många barn som kommit med ovanliga plagg, udda kombinationer, könsöverskridande kläder mm. Det kan väcka kommentarer, men oftast nyfikna sådana. Och barnen accepterar oftast förklaringen "han har det för han tycker det är fint".
  • Veladis
    Yildirim skrev 2011-02-24 23:03:17 följande:
    Hahaha och ett barn vet alltid sitt bästa!? Njaa dont think so!! Tror sonen kommer tacka dig som vuxen om du hindrar honom från att springa runt i en rosa barbie-klänning.....
    Vem har sagt att det är en "rosa barbie-klänning"?
    (Det tycker jag inte är snyggt på nån, knappt ens på en barbie)

Jag tror att min son kommer att vara glad över att jag inte satte gränser för vad han fick göra, säga, lära sig, utbilda sig till och hur han fick klä sig baserat på hans snopp. Han är ju så mycket mer än bara den.
  • Veladis
    Yildirim skrev 2011-02-24 23:12:09 följande:
    Det är faktiskt en ganska big deal.... Skulle ALDRIG i mitt liv sätta på min son tjejkläder. Skulle nog även tagit upp det om jag såg en kille på dagis med klänning med mamman... bara fråga om det är hon eller sonen som valt kläderna.....
    Nej, det är det inte.
    Inte för mig som mamma, inte för barnet, och antagligen inte för de andra barnen eller personalen. Så varför ska DU bry dig?
  • Veladis
    Yildirim skrev 2011-02-24 23:14:51 följande:
    Hhaha skojar du med mig?! Så du tror att allt handlar om att han har en snopp dinglandes mellan benen?! Fattar du inte att de kan bli kränkande för honom som äldre? Han blir mobbad? Jag minns själv på dagis när en pojke kom med en rosaskimrande klänning. INGEN ville leka med honom.... :(
    Nej.
    Han. Blir. Inte. Mobbad.

Varför är det så många "tyckare" "vet" både det ena och det andra, när vi som faktiskt har söner som har haft klänning på sig eller jobbar med barn vet av erfarenhet av att det ÄR ingen fara!

Mobbning är en annan process. Det motverkar man genom att ge sitt barn god självkänsla, inte genom att lära barnen "smälta in" med alla medel. Och god självkänsla skapas genom att man känner att man duger som man är. Inte gemom att få höra hur man "borde" vara.
  • Veladis
    snorkan skrev 2011-02-24 23:13:36 följande:
    Jag tycker som sagt att man borde kunna få ha på sig vilket plagg man vill, men för att skydda min son mot så kallade mobbare så skulle jag verkligen övertala honom att välja något annat plagg.

Har man en gång blivit mobbad som barn är det lätt att det hänger med under hela skolperioden är min erfarenhet iallafall.....och går man då exempevis 9 år på samma skola....så är det en vääääldigt lång tid att bli mobbad. 

Nej jag vill skydda mitt barn så gott jag kan..... 
    Mobbning handlar inte om kläder.
    Mobbning handlar om hierarkier, maktspel, gruppdynamik och självkänsla hos individer. Det kan ta sig uttryck kring kläder, men det handlar inte om kläder.
  • Veladis
    snorkan skrev 2011-02-24 23:24:01 följande:
    Jo det kan hända att det är så......men sätter man klänning på sin pojke så blir ju han ett lätt offer för dessa mobbare som inte har den självkänslan dom borde ha.

Här sättes inte klänning på nån.
    Sonen är 4½ och om han väljer att ha klänning själv så gör han. Han har god självkänsla och är smart, så han är inget "offer" för någon mobbare. Han vet vad han gör om han väljer klänning. Det funkar inte att mobba någon som är helt trygg i sig själv och med sina val.
    Det handlar om självkänsla hos alla, inte bara "mobbare".
    "Mobbare" som fenomen existerar förresten inte förrän när barnen är bortåt 5-6 år. Innan dess är det inte så utstuderat. Mer småret, tjafs osv.
  • Veladis
    Leoella skrev 2011-02-24 23:32:05 följande:
    Personligen så tänker jag såhär:
    Om nu vår pojke vill ha en kjol eller klänning på sig så är min inställning att jag vill inte vara den "första mobbaren". Vilket jag faktiskt skulle känna att jag var (indirekt) om jag sa åt honom att "nej, det kan du inte för det är ett tjejplagg" eller mer subtilt "nja, det kanske inte är så bra... du kan bli retad eftersom inga andra pojkar har det".

Jag tänker istället såhär: min roll som förälder är att stå för det jag tycker; och en del av det jag står för är allas lika värde, oavsett kläder. Dessutom är jag mycket intresserad av genusfrågor och jämställdhet, min grundmurade värderingsnorm är att flickor och pojkar ska få vara som de själva vill som INDIVIDER, inte tvingas in i en könsrollsmall. Och då tänker jag att det kommer de att göra ÄNDÅ, av samhället, äldre generationer, omedvetna beteenden hos oss föräldrar osv.

Min roll i "klänningsfrågan" är att ge mitt barn den styrkan att VÅGA prova bryta normer, att tala om att det är DE SOM RETAS (om det nu är några) som  har fel. Det talar jag bäst om genom att stå bakom min pojkes beslut att bära kjol (till exempel.). OM nu barnet blir retat (vilket jag också är övertygad om inte sker förrän de blir större i så fall) och därefter inte längre vågar bryta mot normen (även om han skulle älska sin kjol) så får ju jag stötta upp med tröst - precis som i vilket läge som helst när någon retats eller varit dum. Jag ska trösta, tala om att jag tycker "de var dumma". Om sen sonen som resultat finner mod att ÄNDÅ gå sin egen väg eller om modet sviktar och han inte vill så är det min roll att stå bakom det beslut som han tar, oavsett!
Svar på tråden Pojke i klänning?!