Inlägg från: spunge |Visa alla inlägg
  • spunge

Pojke i klänning?!

Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 14:20:47 följande:
    Alltså ursäkta. Men.
    Helt seriöst.

Ni som tycker det är okej kan väl alla från första början börja handla babykläder till det andra könet än vad ni får och ha på barnet.  Tänk hur det skulle se ut....?!

Ett barn vill givetvis prova på mycket, och vissa killar som blivit till åren, börjat på dagis och umgås med andra tjejer... JA klart som fan att vissa vill ha klänningar eller strumbyxor på sig... vissa kanske vill ha smink... vissa kanske vill bli emos.. men det är inte rätt! Barnet vet inte om vad konsekvenserna kan bli!
    Aldrig tänkt tanken att barnet inte slutar vilja ha på sig tjejkläder, och börjar sexårsklass med att ha på sig klänning och första dagen blir utskrattad???

När barnet har kommit börjat  skolan och kan tänka själv och VET vad konsekvenserna kan bli men ändå går sin egen väg, JA då tycker jag att det är acceptabelt. Absolut. Inte på dagis. 

Lite gränser får man ha.... DU ska vara den vuxna....
    vaddå det är inte rätt??

vet du vad som inte är rätt.. det är barnens fördomsfulla föräldrar som hjärnknullar ungarna om vad som är rätt och fel hela tiden.. att tjejer SKA ha rosa och att det är fördjävla fel om en kille skulel ha det. DÅ blir ju såklart ungen mobbad.. MEN om alla föräldrar inser att man kan vara hur som helst, att inget är fel, att killar kan ha glittriga rosa toppar, DÅ skulle ingen unge bli mobbad pga sina kläder!!
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • spunge
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 14:42:48 följande:
    Nä.. jag är inte överdriven åt något håll ska du veta.
    Men ja, jag tycker synd om ungen då man tar med han till dagis eller skolan i klänning och strumbyxor.
    En rosa t-shirt? Javisst, varför inte. Handlar inte om färger för mig. Skiter jag fullständigt i. Men en klänning, kjol, leggins är ju SÅ uppenbart för andra.
    uppenbart för andra?? hur menar du då?
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • spunge
    KlasKristian skrev 2011-02-25 15:23:27 följande:
    Ja jävlar. Någon bad oss "okunniga" att läsa Lady Dahmers trådar. Hon ja, som döper sitt forumalias efter en seriemördare och öppet erkänt att hon väljer bort sådant som kan uppfattas som könsnormativt oavsett barnets åsikt, eftersom barnet enligt henne är för litet för att välja själv.

Nä, då håller jag mig nog hellre till mina egna värderingar, thankyouverymuch.

Jag kommer aldrig att göra det till en grej att måsta klä min grabb i klänning då jag tycker det ser rent förjävligt ut med klänning på små (eller stora) grabbar. Klart, skulle det mot all förmodan bli så att han själv vill det får jag väl gå med på det då, men det kommer att ske under (tyst) protest.

Så, halshugg mig nu era moderna, fördomsfria och öppensinnade individer :)
    hon har även sagt att om hennes dotter skulle vilja ha klänning så skulle hon köpa en..
  • spunge
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 15:41:03 följande:
    Vad förstår du inte?
    Det är uppenbart för ALLA att klänning=tjejkläder
    Kavaj=killkläder
    Trosor=Tjejkläder
    Kalsonger=killkläder

Kanske kan tyckas samma med färger för vissa, men blått och rosa bryr jag mig inte om. Jag tycker att det är en viss skillnad på färg och kläder.  En färg är inte gjord av någon. En klänning är gjord för ett speciellt kön.
    Det kan ingen säga emot. Sen att killar vill testa tjejkläder och tvärtom har jag ingenting emot. Men att regenbundet använda det offentligt på barn är för mig konstigt.
    först.. är du på riktigt??

klänning = unisex
    kavaj= definitivt unisex, såvida du inte legat under nån sten de senaste massor me åren
    trosor = unisex
    kalsonger = unisex

att regelbundet använda något som barnet trivs i och tycker om är väl fördjävla snällt om du frågar mig!!
  • spunge
    Anonym (kön) skrev 2011-02-25 15:55:17 följande:
    Jag hade aldrig satt en klänning på min son, hur mkt han än bönat och bett...
    Hade inte heller känt mig bekväm om min man hade tagit en klänning på sig om vi skulle bort... Då hade jag nog hellre vart singel..
    fast din son och din pojk kan du ju inte jämföra!!

varför skulle du inte det fresten?
  • spunge
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 16:06:22 följande:

Herregud, då är jag en till som inte är på riktigt. Klänning är verkligen inte unisex.
    Jag hade skrattat ihjäl mig om jag sett en kille komma gåendes på stan med
    klänning och handväska. Eller så hade jag förmodat att han skulle på maskerad...

Förmodar att ni här på FL som säger att visst kan killar ha tjejkläder och annat tossigt
    också skulle tycka det är helt ok att era män lånar era kjolar när de ska till jobbet?
    Och gärna ert läppstift också...

men nu pratar vi..fortfarande.. om barn!! BARN!! läser du noga eller..?? ok, här kommer det igen.. BARN!!
  • spunge
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 16:14:16 följande:
    Ja? Jag pratar också om barn. Jag hade skrattat högt om jag sett ett barn
    med klänning och handväska. ELLER så hade jag förmodat att han skulle
    på maskerad.
    Killar ska inte klä ut sig till tjejer, ser bara löjligt ut.
    Varför utsätta sitt barn för risk att bli mobbat?
    Fattar inte
    jag hoppas att du inte har barn själv!!
    inte undra på att så många barn/ungdomar mår skitdåligt idag!
  • spunge
    Satfläsk skrev 2011-02-25 17:36:33 följande:
    Jag är så grymt trött på detta "genustjafs"!!!

Jag bryr mig inte det minsta om vad ni väljer att klä era barn i men det har ju gått alldeles för långt.

Flickor ska inte ha rosa eller "hello kitty" men på pojkar är det helt okej. Många skulle dessutom neka sin dotter att ha dessa kläder. Ni VILL inte att de ska ha "pojkigt" eller "flickigt" men samtidigt sitter folk och skriver att barn är barn och ska bestämma själva när ni i själva verket nekar era barn vissa saker pga en åsikt ni har. Detta har jag sett i flertalet trådar och det är så tröttsamt.

Det finns 2 barn på min dotters förskola som har föräldrar med "genustankar" den ena är flicka och den andra pojke. Det konstiga är att pojken har en massa rosa, ljusa och glada färger medans flickan har dessa mörka tråkiga färger.  Så nu ska det vara tvärtom då istället? Ähh, ägna er åt något viktigare än och sitta och tjafsa om att "Linus" har klänning på sig. Så länge han har bestämt det själv, trivs i den och föräldrarna inte försöker visa sina åsikter genom sitt barn så spelar det väl ingen roll??
    du har inte tänkt tanken att pojken gilalr det rosa medans flickan gillar sina färger??
  • spunge
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 17:54:47 följande:
    Jag har 4 stycken och aldrig i livet att jag skulle sätta på mina söner
    klänning eller kjol.
    Mina döttrar klär sig i tjejkläder, de skulle aldrig vilja ha nåt annat.
    Och mina barn mår hur bra som helst, väldigt trygga i sig själva.
    Och jag anser att jag har den normala åsikten om detta med killar
    i klänning.
    Ingen av mina kompisar skulle sätta på sina söner klänning de heller.
    Hade de sett det hade de garvat de med, det kan jag lova.Glad
    men vad är tjejkläder då? inte byxor väl? för det går ju inte! inte heller blå eller gröna tröjor..
  • spunge
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 18:18:20 följande:
    Finns jättesnygga tjejjeans. Och många snygga tröjor och blusar som
    är både blå och gröna.
    precis.. men det är ju det jag menar. bara för att det SKA vara så.. å då menar jag, för att vi är vana vid det, så innebär inte det att det är fel.
    min kusins treåriga son har ofta klänning, dom är oftast i  i gult, grönt, blått å rött. dom är väldigt "retro", tycker att han är dels skitsöt i sina klänningar, dels så gilalr han ju dom eftersom han alltsom oftast har dom på sig.

blir så jävla less på era skitnödiga kommentarer om att det SKA vara si eller så. vill ungen ha klänning, tycker att det är skönt, så varför inte??
  • spunge
    lunapiena skrev 2011-02-25 18:31:16 följande:
    Jaha....vi skall främja att våra barn att bära motsatta könets "typiska kläder".....pojkar i klänning och flickor i grabbiga kläder.Men ärligt talat.....efter klänningen så kommer högklackat och sen blir det väl bh och trosor också.Vill ni sk genusmorsor verkligen att er man skulle gå klädd i kjol,högklackat och kanske varför inte ett diadem i håret och raffiga underkläder med spets.Jag tror inte det.
    Sen kan det ju vara så att denna lilla kille är en av den lilla procent som finns,och är född i "fel kön".Det finns ju transsexuella barn,som är väldigt övertygade om att de borde3 vara det andra könet,och växer upp och opererar sig så att de får leva som det andra könet fullt ut.Det är en annna diskussion dock.
    Jag tycker personligen att om inte det föreligger ngt sådant så är man skyldig sitt barn att förklara vad som anses kvinnligt och vad som anses manlig klädsel i detta samhälle vi lever i nu.Individ hit och individ dit..........gud så tröttsamt.Precis som man lär sina barn att ha bordsskick,vara någorlunda ordningsamma,inte vara elaka ,prata välvårdat etc så lär man väl dem hur  man bör klä sig vid olika tillfällen.Inte svårare än så.............
    men vilket skitnödigt inlägg!!
    bh, är till för kvinnor, eftersom dom har bröst..det fattar väl tom du?? skulle min son vilja prova min så japps, varsegod! men jag skulle inte vilja att han gick ner till lekplatsen med den på sig.. eftersom den är min. en klänning däremot är inte till för något kön, den är inte könsanpassad, vilket faktiskt en bh är.

jag tycker personligen att man skyldig sitt barn att lära ut att man får vara precis som man vill!!!
  • spunge
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 18:53:03 följande:
    2. ...vilket är jäkligt ironiskt då många stekare, brats och "coolare" företagsnissar drar runt med laxrosa skjortor...
  • spunge
    giftfri skrev 2011-03-10 23:51:39 följande:
    Å tidigare gick vi nakna eller i djurhudar, men idag är klänning ett könsspecifikt plagg för kvinnor, så välj ett liknande plagg avsett för män.., hur svårt kan det vara.., klänning gör pojkar till minitransor, å det är väl ändå inte avsikten..
    upp och hoppa! det är 2011 nu!
  • spunge
    Yildirim skrev 2011-03-11 00:26:30 följande:
    Håller med.... killars kläder är ofta mer "könsneutrala" i sig och det är nog därför tjejer kan använda en del killkläder utan att förväxlas som små pojkar... Har din pojke klänning lär han nog måsta hävda sitt kön rätt ofta då många kommer att tro att han e tjej och han kan bli ledsen....
    dagens i-lands problem..

vad fasiken spelar det för roll om nu tjejen skulle bli förväxlad eller om de som ser din pojke i klänning skulle tro att han var en tjej?
    tror att det är du som skulle ta illa vid dig, inte dina barn..
  • spunge

men vaddå?? har ni inte hört talas om den nya bil-genen som har hittats hos pojkar??
    nu försöker forskarna hitta dock-genen hos flickor och schlager-genen hos bögar!!

Svar på tråden Pojke i klänning?!