Inlägg från: trollbottom |Visa alla inlägg
  • trollbottom

Pojke i klänning?!

Vill förövrigt upplysa er om att det finns klänningar i andra färger än rosa och utan rosetter och krimskrams

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • trollbottom
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 00:46:23 följande:
    Jag var mig veterligt den första med fläta i storstan. I alla fall såg jag inte många som hade fläta när jag började med det. Långt hår, ja, fläta nej.

Och det är faktiskt skitsamma - för jag känner killar som går i kjol (eller kjolliknande plagg i alla fall). Och de blir inte retade, misshandlade eller annat. Så varför skulle barn, som faktiskt inte har våra normer inlärda än, vara MER elaka än vuxna, om ett "fel" de inte ens känner till än?
    Du och jag kanske har förväxlats. Du borde kanske vara kvinna och jag man då. För jag har allra helst bara några cm långt hår. Nu har jag långt hår som går strax nedanför axlarna och det är mest för att jag är för lat för att klippa av det. Men allra bäst är några cm. Då behöver man inte bry sig ett jota om frisyr Skrattande för sånt är jag för lat och ointresserad av för att orka bry mig om.
  • trollbottom
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 00:53:06 följande:
    Oj, undrar om vi blir mobbade av barnen om vi går på dagis då, för att hämta våra barn (eh, ja, jag har ju då inga men du förstår vad jag menar). Gråter
    Ojoj, du skulle bara hört vad barnen skriker efter mig när jag hämtar barnet på dagis. Sådana elaka saker som "VEM SKA DU HÄMTA?"
  • trollbottom
    Nenne666 skrev 2011-02-26 01:06:44 följande:
    Nä, man hjälper våra barn utifrån vad som gäller, man förklarar och taLar om att det inte e helt ok just nu, i detta läget, men hemma är det ok och när du blir äldre får du bestämma själv., När dom e stora nog får dom fatta sina egna beslut utifrån att dom vet vilka konsekvenser det innebär. Vilket ett barn på 3 år intE kan förstå sig på  på samma sätt som en som är 13 år.
    Om jag skulle säga till min son " du får ha klänning hemma men inte ute när vi träffar på andra" så belägger jag användandet av klänning med skam och skuld. Ett mycket effektivt sätt att få pojkar att inte ha klänning på sig vare sig hemma eller när de blir äldre.
  • trollbottom
    Lussan5 skrev 2011-02-26 01:33:08 följande:
    Sjukt.
    Klänning bär man på sin höjd vid dop och konfirmation som grabb. Annars heter man Thomas Di Leva.
    Eller David eller Linus eller Zacharias eller Oskar eller Robert eller Joakim eller Björn eller Ove eller vad man nu kan råka ha för namn
  • trollbottom
    mysfaaktor skrev 2011-02-26 02:09:24 följande:
    Var det därför killar hade klänning förr i tiden?
    Antagligen hade de det för att det var praktiskt
  • trollbottom

Jaja, jiddra på nu om alla hemskheter som kan hända för att ett barn får utvecklas fritt.

Vill för övrigt visa er vad min kloka mor skrev när hon fick läsa att det finns föräldrar som tror att deras idéer och åsikter inte finns med i uppfostran.

Att tro att man inte påverkar sina barn med sina egna idéer och åsikter låter farligt och i högsta grad omedvetet experimentelt.

Så nu ska jag på loppis och se om jag hittar något fint åt sonen. Tröja, klänning eller byxa skit samma. Jag vet vad han gillar

• trollbottom

Jag förstår inte riktigt reaktionen "det är okej om han valt det själv" En flicka behöver inte välja det själv men en pojke måste välja det själv? Eller har jag fattat fel?

Självklart tvingar jag inte på min son en klänning, jag hade inte tvingat på en dotter det heller. Men självklart är han påverkad av hur vi tänker kring genus här hemma då han erbjuds klänningar, tunikor, tights etc.

På loppisen idag köpte jag pärlor, kvinnan som sålde visade glatt att de här pärlorna skulle min flicka tycka om. Jag hade inte sagt något om vilket kön mitt barn har. Jag svarade tillbaka att jo HAN älskar att pärla. Så till och med en sådan grej som att pärla är visst numera en sak för flickor att göra. När jag var liten gjorde alla. Sjukt störigt! Dessutom fick han rosa byxor och en utklädningsklänning samt my little ponnys. Han är överlycklig då det är saker och färger han tycker om. Att då säga till honom att nej, du är pojke du kan inte ha rosa kläder är sjukt

• trollbottom

Idag har min son fått pärlor av lite olika slag, 3 my little ponnys, 2 st rosa byxor som nog egentligen är tänkt för flickor och en utklädningsklänning. Han blev överlycklig. Och för att jämna ut det lite för er som blir tossig av sådant så fick han även en brun tröja. Dock inte alls intresserad av tröjan.

Skulle jag köpa saker som han inte tycker om bara för att han har snopp vore jag en dålig förälder.

• trollbottom
    KlasKristian skrev 2011-02-26 21:38:44 följande:
    De som lär sina barn att det inte är skillnad på tjejer och killar.
    morotsland skrev 2011-02-26 22:07:41 följande:
    Vad finns det för skillnad mellan tjejer och killar som är så viktig att lära ut menar du? Förutom att killar har snopp och tjejer snippa och det tror jag att de flesta lite större ungar har koll på ändå.
    Jag undrar också vad det är för skillnad
Svar på tråden Pojke i klänning?!