Inlägg från: trollbottom |Visa alla inlägg
  • trollbottom

Pojke i klänning?!

giftfri skrev 2011-03-03 09:10:01 följande:
    Jag orkar inte ännu en gång med det här tramsandet kring skillnader, så du för nöja dig med att jag m.fl vet att det finns många skillnader, å att vi värnar om dom, för dom ger oss glädje i umgänget mellan könen..
    Men varför inte bara rada upp skillnaderna. Skriv dom i punktform eller nåt så de blir tydliga för ingen här i tråden har kommit med något annat än trams när det gäller skillnader
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 09:47:35 följande:

För mig är dom väldigt viktiga, för att jag älskar skillnader mellan könen, skulle va urtråkigt om dessa skillnader försvann.
    Nu finns inte den risken ö.h.t, då den absoluta majoriteten vill ha dom kvar, dåde flesta älskar det kön dom fötts till..

Men VILKA skillnader mellan könen är det som finns som är så viktiga att behålla?
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 09:43:06 följande:
    Finns inga, det är kläder för män.., inte nån könsspecifik klänning..
    Så du menar att det är okej att män i andra länder har klänning för att de är sydda för män men att i Sverige är det inte okej för att klänningar är sydda för flickor/kvinnor?

Klänningar som är sydda för båda könen eller för pojkar/män måste vara okej då
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 10:10:00 följande:
    Jag haker inte upp mig på kläderna, mer än dom könsspecifika, utan på att folk inte vill se skillnader mellan könen...
    Men som sagt, dom finns där, å jag kan välja mitt ungänge så jag slipper konfronteras med kvinnor/män som jag inte delar intressen eller livsåskådning med..
    Vad är könsspecifika kläder? Vilka skillnader finns mellan könen?

Shit, trist liv. Jag har många vänner som tycker och tänker långt ifrån som jag. Men det blir bara intressantare och mer lärorikt. Om du vågar istället konfronteras med de som inte tänker som dig så kan du istället utvecklas och dina "motståndare" med. Fast då måste man ha bra argument för det man tycker förvisso
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 10:26:44 följande:
    Helt ärligt så bryr det inte mig ett dugg om vad du tycker, jag tänkar fortsätta att älska de skillnader jag ser, som jag m.fl vet finns där, å som jag/vi älskar att använda oss av, om du vill göra eller tro nåt annat, så är det helt ok för mig..
    Å jag/vi umgås bara med kvinnor som bejakar sin kvinnlighet, som är trygga i sin roll, som älskar sin könstillhörighet, detsamma gäller såklart även för män.
    Å du, det har väldigt lite med val av kläder att göra, det sitter rotat i vår identitet, vem vi vill vara, vilken (köns)roll vi trivs med..
    Men vilka i den här tråden bejakar inte sitt kön? Däremot är det många i tråden som inte låter sitt kön hindra dom i sin utveckling.

Jag är hur trygg som helst som kvinna, jag bejakar min kvinnlighet. Min kvinnlighet innehåller egenskaper som enligt sådana som dig är både manliga och kvinnliga. Men jag är kvinna och jag skulle inte vilja vara någon annan än den jag är idag. Däremot så förstår jag inte varför mitt kön ska göra att jag får lägre lön än män, varför det ska vara svårare för mig att få en maktposition, varför det ska vara okej att kladda på mig om jag skulle vara ute på krogen etc. Mitt kön är inget som styr vem jag är, mitt kön har jag och är en del av mig men en mycket liten del.
  • trollbottom
    Lingonflickan skrev 2011-03-03 10:49:12 följande:
    Det är skillnad på könsneutralitet och jämställdhet.
    Utveckla gärna för jag förstår inte riktigt vad du menar
  • trollbottom
    Lingonflickan skrev 2011-03-03 14:27:23 följande:
    Vi uppnår inte jämställdhet genom att klä oss könsneutralt (eller könsöverskridande), ha könsneutrala namn eller benämna andra för "hen" .  Jämställdhet är en sak, könsneutralitet en helt annan. De har i sig inte med varandra att göra.
    Det har absolut med varandra att göra. Sen finns det mer också som måste till för jämnställdhet
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 15:40:24 följande:
    Jag hänger inte upp mig på det, å precis som du säger förändras synen på manligt/kvinnligt över tid, å just nu så är klänning ett kvinnligt könsspecifiktplagg.
    Så inse att om nån vuxen normalt bär det till vardags, så är man endera transa eller vill tas för ett annat kön.
    Bär små pojkar en klänning, så ska dom åxå veta vad dom bär, å inte luras av föräldrarnas egna åsikter, som dom gömmer bakom argument typ, vad spelar det för roll, barn ser ingen skillnad o.s.v.
    Så du berättar precis allt för dina barn om varför du uppfostrar dom som du gör. Att du begränsar deras utvecklingsmöjligheter eftersom de måste hålla sig inom vad som anses vara okej beroende på vilket kön de har? Berättar du det?

Att överföra åsikter och värderingar till sina barn kallas för uppfostran
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 15:52:59 följande:
    Visst, men varför vågar då inte föräldrarna tala om vad en klänning eller ett könsspecifikt klädesplagg är för nåt, å varför man bär det,, vill man förändra så måste man ju tala om vad det är man vill förändra..
    Att det ofta beror på föräldrarnas feghet är uppenbart, eftersom de flesta gömmer sig bakom barnen, å inte ger ungarna den information eller argument som dom såklart ska ha..
    Kanske för att man inte ser klänning som ett könsspecifikt plagg. De plagg som jag ser som könsspecifika är trosor och kalsonger, bh:ar. Sen när man blir vuxen så finns det även vissa plagg som är sydda för att kvinnor har byst och män inte tex. Men dessa plagg kan vara av samma sort. Alltså tröjor bara sydda olika för att passa kropparna.
    Små barn har inte dessa attributer än och kan alltså ha samma kläder
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 23:23:37 följande:
    Vem är det, inte jag iaf, jag är enbart emot att folk försöker likrikta, likforma, bortse från könskillnader, trots det omöjliga i det...
    Och vad får dig att tro att det är att likrikta och likforma alla barn som vi är ute efter när vi säger och låter barnen få utvecklas med en större palett än den palett där könen är det som får styra.

Jag kan garantera dig att min son är långt ifrån likriktad och likformad, detta trots att han har klänning ibland. Han är snarare en helt unik individ
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 23:55:25 följande:
    Men herregud, läs innan du skriver, jag har för fan skrivit massvis med ggr att jag skiter fullständigt i klädvalet, så låt mig slippa kommentera det i vartenda jävla inlägg, det är itrriterande nåt så ini helveta att behöva dra allt om å om å om å om å om igen..
    Ursäkta att jag blir upprörd, men samma argument har jag redan svarat på till leda, så jag orkar inte dra det igen..

Läs gärna #1747, å fundera över det, för i det finner du svaret till varför jag ogillar vissa kläder på barnen, om dom inte ges information å argument om vad kläderna står för..
    Men gisses. Kan du bli mer otrevlig?

Du säger ju att vi genusförespråkare vill likrikta och likforma våra barn och jag säger att du fått det om bakfoten
  • trollbottom
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:23:51 följande:
    Med en dåres envishet hävdar jag att om man drar det hela till sin spets blir vi en könlös massa (dock ej nödvändigtvis grå, även om färgen på massan inte spelar någon roll för mig).

Nej, alla kommer inte att se likadana ut - men det kommer inte att finnas något typiskt manligt och typiskt kvinnligt (annat än det rent biologiska) eftersom de så förhatliga normerna inte existerar. En person i klänning kan alltså lika gärna vara en man, för att ta ett i tråden populärt exempel.
    Vad är farligt med det? Att det inte finns något typiskt kvinnligt och manligt? Vad är typiskt kvinnligt och manligt idag?
  • trollbottom
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:39:20 följande:
    I den mest absurda förlängningen skulle vi bli "en könlös massa" ja, av skäl jag tidigare redogjort för.

Däremot tror jag att det tack och lov är så att de flesta av oss faktiskt trivs rätt bra med en hel del av samhällsnormerna och att många faktiskt vill klä sig manligt respektive kvinnligt. Därför är jag egentligen inte speciellt orolig över att "normerna ska krossas". Det är att en åsiktselit sitter och försöker diktera vad som är rätt tänkt och fel tänkt som jag vänder mig emot.
    Varför anser du att det behövs könsnormer? Räcker det inte med att det finns normer! Det är skillnad på normer och könsnormer. Och allvarligt så ser iaf jag inte en enda anledning till varför könsnormer behövs
  • trollbottom
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:48:37 följande:
    Måste jag förklara det verkligen? Räcker det inte med att titta sig omkring för att se det?

Debatten ser dessutom, så upplever jag det i alla fall, ofta ut som så att det "kvinnliga" antyds vara mindre värt än det "manliga". Det förstår jag inte heller.
    Du får väldigt gärna förklara varför det skulle vara farligt med att det typiska kvinnliga och manliga försvinner
  • trollbottom
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:53:55 följande:
    Jag har inte sagt att det är farligt, bara att det inte är ett samhälle jag skulle vilja leva i.
    Nä, jag vet. Jag frågade varför det skulle vara så farligt. Men vad är det som stör, varför kan inte människor få utvecklas utan trånga könsnormer?

Ge gärna anledning till varför könsnormer behövs övh och varför det inte räcker med normer
  • trollbottom

Nä, nu kräks jag på det här. Orkar inte stånga huvudet blodigt bara för att folk är tjockskalliga och vägrar lyfta på foliehatten

Lycka till ni som orkar fortsätta förespråka för att kläder och färger ska vara könsneutralt

• trollbottom
    Pejgan skrev 2011-03-04 21:20:08 följande:
    Manskjol. Kjol för män. Kjol sydd för män. Man i kjol
    wp1127746.wp157.webpack.hosteurope.de/xtcomme...
    Shit vad snygg. Min man tyckte också det. Han sa "jag skulle använda den" Måste nog sy en åt honom
  • trollbottom

Såhär fin var min son (ni får gissa vem det är) på julafton när jultomten kom. Klänningen hade han inte på sig innan men precis innan tomten kom skulle han ha den på sig för att han ville vara fin när tomten kom
  • trollbottom
    Yildirim skrev 2011-03-05 23:04:02 följande:
    Om det är han i rött(hoppas jag) så var dte väl Ok , det är ju en tomtenisse (utklädningskläder) så visst.... för all del.. Det såg inte tjejigt ut iaf.
    Det enda som hade med tomte där att göra var hans tomteluva. Klänningen är orange (skar sig rätt bra) lite 60-tals stuk på. Under hade han en byx och tröjdress med massa färger. Lila, rosa, vitt, brunt etc. Inga strumpbyxor, sådant vill han inte ha på sig
  • trollbottom
    Yildirim skrev 2011-03-05 23:24:04 följande:
    Som sagt, som utklädningkläder OK :) men skulle inte låta mitt barn gå ut så....
    Varför skulle det vara okej som utklädningskläder men inte annars? Varför skulle han inte få klä upp sig och vara fin som han tycker är fint när han verkligen själv vill?

Menar du att det är okej att tabulägga användandet av klänning eftersom det är okej om man klär ut sig men inte när man klär upp sig?

I det här hemmet finns inga tabuämnen
Svar på tråden Pojke i klänning?!