Plutteli skrev 2011-03-28 19:08:19 följande:
Nja, att deras självförtoende skulle gå i botten tror inte jag heller, men å andra sidan blir den inte bättre av det heller. Sen ser jag inte hur barnet skulle ta en fajt utan att förstå innebörden av det? För tänker vi barn i förskolan så bryr de sig inte ett dugg i normalfallet och är de lite äldre så vet de vad de gör. Om man ständigt poängterar vad barnet får eller inte får göra pga sitt kön för att då kommer barnet att bli retad så säger man samtidigt att det är ok att reta någon för det är den personens uppgift att anpassa sig för att inte bli retad. Således blir det lite bakvänt att säga till sitt barn att man ska acceptera att alla får vara som de vill att de får sticka ut osv, bara inte just det egna barnet...
Nu är vill tillbaka till den fundamentala skillnaden i vårt resonemang igen, jag förebereder mitt barn inför ett faktum och du inför något som inte finns men som du vill skall finnas, dessutom känns det inte som om jag egentligen behöver poängtera varför min son i det här fallet inte bör ha på sej en rosa klänning då även han trots sin ringa ålder är vaken för hur killar i hans vardag klär sej, oavsett vad man säger så förblir en man i klänning en avikande företelse i dagens samhälle.
Jag är ytterst noga med att uppfostra min son till en respektfull och förstående person och jag förutsätter att de flesta har detta som mål, dock skall man inte förvänta sej en vuxens tänkande och förmåga att reagera,sansat,genomtänkt och balanserat då de faktiskt är barn och då är vi tillbaka på ruta 1 igen, varför riskera när man kan förändra och ta konsekvensen av att vara avikande själv som vuxen.