Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

Pojke i klänning?!

giftfri skrev 2011-03-03 09:10:01 följande:
    Jag orkar inte ännu en gång med det här tramsandet kring skillnader, så du för nöja dig med att jag m.fl vet att det finns många skillnader, å att vi värnar om dom, för dom ger oss glädje i umgänget mellan könen..
    Så roligt att ni VET att det finns skillnader men aldrig kan presentera vad de består i eller något stöd för er uppfattning.Jag förstår inte att om inte annat denna tråd gör det tydligt för er, uppenbarligen är det många kvinnor som diskuterar här som är oerhört olika trots att vi råkar ha snippa allihopa.
    Jag har två barn med samma kön och de är väldigt olika personligheter, olika intressen, olika temperament etc. Skillnader och likheter sitter inte i könsorganet utan mellan oss alla som människor.
  • morotsland
    giftfri skrev 2011-03-03 21:18:15 följande:
    Behövs inte sias, jag/du bara behhöver kolla historien, å inte lär vi som art förändra oss nämnvärt under vår existens vi har kvar på Jorden.., om inte tar bort vår sexualitet, vilket iofs kan hända i en framtid, den minskar ju produktivitetet, så en könlöst samhälle genererar betydligt högre intäkter tiil dess makthavare, å är alltså att föredra för dom..
    Vad är det du ser när du "kollar historien" menar du?
  • morotsland
    giftfri skrev 2011-03-04 12:02:40 följande:
    Jag skiter i kläder för min egen del, men jag vill kolla lite..
    Är rätt det jag skriver, att dom kan klä sig så? Såklart det är rätt.., ni gör ju ingen skillnad på kläder å kläder, ungarna bestämmer, allt annat är ju fel..
    Jag tycker inte att det är ok att någon - man/kvinna/barn/vuxen- har kläder med nazikoppling. Och jag tycker inte att det är ok att sexualisera barn och sätta på dem bikini etc. Vad har det med klänning att göra?
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:14:06 följande:
    Men vänta nu här...

Varför har kläderna nazikoppling då? Jo, för att vi människor gör den kopplingen. Och varför sexualiserar man någon som man sätter på en bikini? Jo, för att vi människor gör den kopplingen.

De flesta av oss gör på samma sätt kopplingen klänning - kvinnligt.

Jag ser inte riktigt skillnaden. Vissa symboliska kopplingar är okej men andra inte? Ska det råda valfrihet eller inte?
    Skillnaden är att kopplingen till nazism är en fruktansvärd koppling eftersom alla vettiga människor avskyr nazism. Kopplingen till kvinnor är inte fruktansvärd, eller? Är kvinnor och kvinnlighet att likställa med nazism? Vad är problemet med att en kille har ett plagg som just nu i i vår tid/kultur oftare bärs av kvinnor?
  • morotsland
    giftfri skrev 2011-03-04 12:13:20 följande:
    Allt!! För inte är det väl ni genusfanatiker som nu ska säga vilka kläder barnen får ha, talar vi inte om att fritt få välja kläder, eller är det nu plötsligt erat "fritt val" som gäller, inte ungarnas.

Sen har ju genusfanatikerna påpekat, att det inte finns nåt könsspecifikt i kläder, inte heller nån symbolik,så hur gör du kopplingen, den existerar ju inte?
    Jag tror inte att någon här inne har argumenterat för att barn bör få göra precis vad som helst så det var väl en märklig icke-diskussion. Vad är problemet med att en kille har klänning? Jag kan rada upp en massa problem med att sexualisera små barn men jag har hittils inte hört ett vettigt skäl till varför en kille inte skulle kunna ha klänning på sig.
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:18:38 följande:
    Herregud, snacka om att vilja missförstå från början. Jag är ledsen, men det där svarar jag inte ens på. Återkom när du har fattat vad det är jag försöker få fram (hint: nazistkopplingen var inte mitt enda exempel).
    Nej, jag missförstår inte, jag läser bara vad du skriver. Vi är överens om att kläder med nazikoppling inte är särskilt trevligt. Varför du däremot tycker att det är samma sak med klänningar på pojkar med nazikläder är för mig obegripligt.
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:23:22 följande:
    Men vadå? Ungarna skiter väl i om en bikini upplevs av andra som "sexualiserande", eller om en SS-uniform av andra ses som nazistisk?

Precis det argumentet kör ni ju med när det gäller klänningen. Ungarna vet ju inte ännu att den ses som typiskt kvinnlig, och fy tusan för den stackare som dristar sig till att påpeka att en klänning faktiskt är ett kvinnoplagg för kreti och pleti...
    Vad är problemet med att klänning i vår tid och kultur oftare bärs av kvinnor? Jag begriper inte det. Jag är högst medveten om att många tycker att klänning primärt är ett kvinnoplagg men vad spelar det för roll?
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:27:16 följande:
    Inte samma sak, men tankemekanismerna är exakt samma i båda fallen. Det som etablerats som nazistiskt kommer för alltid att förbli det, man inte det som etablerats som kvinnligt.

Vad hände med "normer kan ändras över tid"? Gäller det bara ibland?
    Nej, normer kan ändras över tid när det gäller allt möjligt och det är säkert så att tex namnet Adolf kommer att vara helt ok i framtiden utan att folk får nazikopplingar. Men vad har det med klänning att göra?
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:28:09 följande:
    Vad är problemet med att många tycker att en bikini primärt är "sexualiserande"? Vad spelar det för roll?
    Jag kan radda upp många problem med att sexualisera små barn och jag tror att du håller med om dem.

Kan du räkna upp något problem med att en pojke har ett plagg som många tycker är ett kvinnoplagg?
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:30:31 följande:
    Att du med flera uppenbarligen tycker att bara vissa normer beträffande kläder är viktiga att krossa.
    Ja, jag brinner inte särskilt starkt för tex rätten att heta adolf utan att folk får nazikopplingar. Däremot tycker jag att det är tråkigt att vi lever i ett samhälle som pressar in människor i väldigt trånga könsmallar och är övertygad om att alla skulle må bättre i en värld där människor tilläts utvecklas friare utan rigida normer kopplade till vilket könsorgan man råkar ha.
Svar på tråden Pojke i klänning?!