Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

Pojke i klänning?!

KlasKristian skrev 2011-03-13 18:47:51 följande:
    Andra får givetvis göra som de vill, vem är jag att döma? Det är hur den här diskussionen har blivit någon sorts politiskt slagträ som står mig upp i halsen. Det känns som om vissa genusfanatiker inte tänker tystna förrän klänningen är ett unisexplagg.
    Dåså, döm inte. Låt alla som vill ha klänning och lägg inte värderingar i kläder. Så får vi väl se om/när klänning blir ett unisexplagg eller inte.
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-13 18:51:02 följande:
    Men tänk om den inte blir det? Vilket pseudoproblem ska genusmaffian då gömma sig bakom?
    Vilken maffia? Den ganska spretiga grupp föräldrar som tycker att deras söner ska få ha klänning på sig om de vill?
  • morotsland
    Yildirim skrev 2011-03-13 19:02:49 följande:
    Men nu säger du ju emot dig själv?

Du föredrar att leva i en värld utan cykelbyxor, vita jeans och stilettklackar men samtidigt vill du ha en värld där man får klä sig som man vill? Vad går du på?
    Som sagt, läs igen.
  • morotsland
    Yildirim skrev 2011-03-13 19:35:58 följande:
    Ok, kul för dig, men jag föredrar att leva i en värld där man kan se skillnad på könen mellan människor. Som dom flesta andra också tycker.
    Och du sätter din personliga modesmak och behovet av att alla ska följa din smak framför värdet av att alla får utvecklas som de vill och inte är rädda för att sticka ut? För mig är det het obegripligt, som att välja diktatur framför demokrati bara för att det ska bli som man själv vill.
  • morotsland
    Rockabilly skrev 2011-03-13 19:50:15 följande:
    Det som kanske kommer hända är vissa pojkar kommer ha på sig klänning för att deras föräldrar tycker att det är okej. Vissa kommer aldrig göra det för att det faktiskt är ett kvinnoplagg. O dem som kommer ha på sig klänning kommer säkerligen bli så jävla mobbad. Idag mobbar man för att man har fel sockar på sig, shit! Tänk när en kille kommer i en klänning. För det kommer aldrig bli så att ALLA kommer tycka det är okej med klänning på pojkar.
    O då kommer ni säga: Ja, men det är ju mobbarna som ska flytta. ÖH, nej!! Dem kommer inte flytta. För så funkar det inte. Det bara är så!
    Skulle ni vilja ha en vuxen karl i en klänning? Haha, ja kan se det framför mig.. Ute på krogen o blir raggad av en karl i klänning. Inget onenightstand där inte..
    O ska pojkar/killar/män även ha på sig klackskor? En karl i en rosa klänning med en svart läderbälte under bröstet och härligt höga klackar.
    Eller ska killar ha diadem med rosett i håret? Vill ni verkligen ha en karl som går hemma i detta?? För då tror jag er fan inte.
    Jag vill ha en MAN!!
    Men måste ALLA män se ut som just du tycker är snyggt? Det är ju redan så idag att män (och kvinnor för den delen) ser väldigt olika ut med olika stilar. Du och jag tycker förmodligen att helt olika sorters män är snygga och det är väl inga problem med det? Jag gillar tex inte muskliga machomän med snaggat hår och dyra kläder men det betyder inte att jag vill förbjuda den typen av män, de får gärna finnas och det finns ju andra män och kvinnor som tycker att de är snygga. Jag ser gärna män med klänning, du behöver inte ha ett ragg med klänning för det. Vad är det som är så läskigt med mångfald? 

Mina söner har aldrig blivit retade när de haft klänning på dagis, förhoppningsvis kommer det att bli lika tolerant även i andra områden framöver. Barn kan retas för lite vad som helst och naturligtvis är det dagis/skolans ansvar att ta tag i de som retas och inte tvärtom. Allt annat är ju bara sjukt. Eller ska runda barn som retas uppmanas att banta för att passa in också?
  • morotsland
    giftfri skrev 2011-03-13 20:22:44 följande:
    Det är självklart å uppenbart, men de flesta av oss vill ändå förstärka olikheterna av div anledningar.... ibland av rent personliga skäl, ibland av praktiska skäl, ibland för att markera en viss tillhörighet o.s.v..
    Och precis som att du/ni ska tillåtas göra det om ni mår bra av det måste väl andra få göra på andra sätt och uttrycka sin identitet på ett annat sätt än genom dagens västeuropeiska könsmall? Eller, eftersom vi pratar om barn som inte har någon uppfattning om sådana saker, få tillåtelse att prova sig fram utan att kuvas? Eller måste alla göra som du?
  • morotsland
    giftfri skrev 2011-03-13 20:36:51 följande:
    Nej gör som ni vill, men påstå då inte att ni har rätt, för ni har inte mer rätt än nån annan, å jag har aldrig motsatt mig nåt annat än användandet å tolkningen av det som är könsspecifikt.
    Det kan ni aldrig kräva ska accepteras av någon, eller ens få förståelse för, då det innebär att vi ska skita i vad ord betyder, å vad könsspecifikt innebär i praktiken..
    Vad innebär det att ha "rätt" i det här sammanhanget?
    Jag tycker att det är rätt att alla tillåts vara som de vill och accepteras för det. Jag vill ha ett tolerant samhälle där människor inte behöver följa trånga mallar för att bemötas med respekt. Det betyder tex att du får klä dig som du vill och att de pojkar som vill ha klänning får ha det. Du vill, som jag uppfattar det, inte ha ett sådant samhälle utan föredrar att alla gör som du. Skillnaden är att ditt "rätt" innebär att alla tvingas göra som du vill medan mitt "rätt" innebär att alla får göra som de vill.
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-13 22:55:54 följande:
    Jag är fullt och fast övertygad om att biologin också har viss inverkan på det vi kallar könsroller.
    Det finns inte några vidare vetenskapliga belägg för det men det är ju också något som är oerhört svårt att studera. Men spelar det någon roll? På vilket sätt skulle den eventualiteten vara ett argument för snäva sociala koder och att människor inte ska få utvecklas som individer utan att passa in i kulturella könsmallar?
  • morotsland
    giftfri skrev 2011-03-14 22:52:36 följande:
    Visst kan det vara så ibland, vår grabb var helt tokig i allt som lät å rörde på sig, medans dottern lekte med allt.., bilar som dockor, så hon saknade helt fixering vid vissa saker, medans grabben kunde släppa allt han hade för händer, om han hörde en motor, å det i stort sett från allra först början  
    Varför tolka det utifrån kön? Jag hatade docklekar, fick en dockvagn och lekte att det var en gräsklippare, fick en docka och klippte av håret på den och glömde sen bort den. Min lillasyster älskade dockor. Vi var olika som barn trots att vi hade snippa både två. Jag har en son som tycker att både dockor och bilar är tråkigt, han föredrar att pyssla. Andra sonen gillar både bilar och dockor. Barn är olika! Alla killar är inte lika och alla tjejer är inte lika. Tyvärr får många killar och tjejer inte möjlighet att utvecklas utöver könsmallen. Många köper tex bara bilar till sina söner (om de inte aktivt ber om annat). När min son tittar på bilar säger många släktingar "åh, typiskt killar", när han tittar på dockor är det som att de blundar eftersom det inte är "typiskt".
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-15 09:08:52 följande:
    Lägg ner, nej han var inte påverkad av sin omgivning, detta skedde som mycket liten innan han ens kunde prata började det. Han hade inga bilar från början ens. Och varför började han leka bil med dockorna oxå? Han fick nämligen alla typer av leksaker, utan åtskillnad.

Min son har fått docka och leksaksspis men inte visat större intresse för att leka med någondera. Dockan plockade vi nyligen undan efterson han ändå aldrig lekte med den.

Varför bara inte acceptera att det visst finns opåverkat typiskt kill/tjejbeteende. Detta var ett exempel och det finns fler. Att all könstillhörighet skulle vara påverkan från omgivningen är ren BS!
    Och när jag inte ville leka med dockor som liten så var det ett resultat av vad?
    Varför tolka allt utifrån kön? 
  • morotsland
    giftfri skrev 2011-03-15 13:42:56 följande:
    Jag tolkar det inte på nåt speciellt sätt, vilket borde ha framgått av det jag skrev, jag bara konstaterade att det var så även hos vår grabb..
    Jag har ingen aning om varför, men vet att det förekommer, å att det var precis så hos oss..

Jag tycker du/ni "hoppar på oss" som inte instämmer med era åsikter om kön lite väl vårdslöst, ger oss epitet å påstår vi tolkar an hit än dit.., t.ex som i mitt inlägg, trots att jag inte ens nämt nåt om kön eller tolkat nåt.., utan bara talat om hur det var med våra barn..
    Jo, du utgår ifrån att han har vissa intressen för att han är kille och inte för att han är den individ han är. Och du utesluter möjligheten till social påverkan vilket är minst sagt märkligt. Det är klassisk gruppsykologi, människor ser det de vill se och förväntar sig att se, önskvärda beteenden tolkas som typiska för gruppen medan icke önskvärda beteenden inte ses eller tolkas som märkliga undantag. Det finns hur många studier som helst som visar att vi (alla) fungerar så, inte bara när det gäller kön utan också andra grupptillhörigheter.

Min yngsta son älskar som sagt glitter och rosa och klänningar. Ingen kommenterar det med "typiskt pojkar". Många tror att han inte alls valt glittret själv utan att det är hans elaka feministmorsa som tvingat på honom klänningar. Han älskar OCKSÅ bilar. Och då är det plötsligt något  "typiskt killar" som han har valt själv av genetiska skäl och utan påverkan. De som tänker så här gör det inte medvetet eller av illvilja, alla kan dock lära sig att ifrågasätta sina reaktioner och fundera över hur man tolkar olika beteenden.
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-30 08:55:58 följande:
    Riktiga män är inga fjollor!
    Vad menar du? Vad är en fjolla?
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-30 08:59:57 följande:
    Vet du inte det? Seriöst? Eller vad är du ute efter egentligen?
    Nej, jag begriper inte vad du menar.
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-30 09:05:26 följande:

Fjolla  - fjant

Ok. Vad är din poäng? Det är fjantigt att ha klänning? Moget uttalande.
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-30 09:13:42 följande:

Det är fjantigt med klänning om man är man. Klänning i sig är absolut inget fjantigt plagg. Det är ett fantastiskt plagg, på kvinnor

(Om du tycker jag är omogen så borde jag ju passa in i tråden för här finns så många omogna och larviga inlägg redan.)

Det ÄR ett rätt omoget uttalande. Du tycker att det är fjantigt med män som har klänning. Jag tycker att det finns andra klädesplagg som är rätt fåniga (stringtrosor tex, fjantigt plagg). Men jag brukar inte gå runt och tjoa om det för då kanske nån trevlig person skulle bli ledsen. Varför göra sin egna personliga smak till en låtsad sanning?
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-30 09:23:36 följande:
    Låtsad sanning? Kom ut i verkligheten!
    I vilken verklighet är värderande omdömen av typen "fjantigt" något som går att fastställa objektivt?
    Du har vissa åsikter och en viss smak. Jag har andra åsikter och en annan smak. Ytterligare andra människor har andra idéer om både kläder och annat. Med ett minimalt mått av ödmjukhet kan du kanske inse att det är rimligt att låta folk klä sig som de vill och inte ha åsikter om andra på det sätt du har.
Svar på tråden Pojke i klänning?!